x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget IFA-viitorul e acum!

IFA-viitorul e acum!

de Alexandru Radescu    |    11 Sep 2010   •   00:00
IFA-viitorul e acum!
Sursa foto: Alexandru Rădescu/

Cortină peste ediţia aniversară a celui mai mare târg de tehnologie şi electronice de consum din Europa: IFA (Berlin). Ediţia cu numărul 50 a unui eveniment care a debutat în 1924, ca expoziţie dedicată radioului şi echipamentelor conexe. Suntem în 2010, constatând ubicuitatea internetului în pragul lumii tridimensionale.

Dacă în 1930 Albert Einstein vorbea la IFA (Internationale Funkausstellung) despre importanţa şi viitorul radioului în lume, despre conexiunile, comunicarea şi "globalizarea" prin intermediul radioului, discursul de final la IFA 2010 a vizat internetul. Evident, a fost un speech ţinut de directorul general Google, Eric Schmidt. Dar chiar dacă toate electronicele converg către accesibilitate online (de la telefon mobil la televizor), ediţia din acest an IFA a fost una dominată de lumea tridimensională, cu televizoarele 3D în prim-plan.

Primul mare târg IT&C al anului, CES Las Vegas (7-10 ianuarie) a deschis calea televizoarelor 3D pe piaţa mondială, iar IFA Berlin (3-8 septembrie) s-a proiectat în întregime în jurul acestei tehnologii. Hale imense, cu sute de televizoare 3D (LCD, LED, Plasma TV şi chiar OLED) au încercat să convingă publicul vizitator că merită să porţi o pereche specială de ochelari pentru a păşi într-o lume cât se poate de reală, dar cu o perspectivă încă neexplorată. Dacă producători precum Panasonic, Sony, Samsung sau LG şi-au etalat 3D-ul pe care deja îl ştiam (la care s-au adăugat şi câteva modele noi), evenimentul a prilejuit celor de la Philips intrarea în marea competiţie tridimensională.

Nu a fost însă ceva absolut nou, ci mai degrabă un "up-grade" la Cinema 21:9 Platinum şi seriile 8000 şi 9000: transmiţător wireless şi pereche de ochelari (kit la 850 RON pentru piaţa din România). De menţionat totuşi noua plasmă 3D gigant de la Panasonic de 152 inci (386 cm), disponibilă şi pentru clienţi din România, prin comandă, la preţ de 500.000 de euro; de asemenea, noile televizoare OLED 3D de la LG, cu diagonale de 15 şi 31 de inci (grosime 29 mm), ceea ce arată că această tehnologie încă se ambiţionează să-şi găsească un loc pe piaţă.

TELEVIZORUL ŞI CEVA ÎN PLUS
Iată că acum televizoarele sunt capabile să redea imagini la o calitate foarte bună (Full HD), conţinut tridimensional "natural" unde e cazul sau conversie 2D-3D, consumă tot mai puţin (obligaţiile eco), au diagonale şi un design care cer imperativ o proiectare anume a locuinţei şi totuşi nu e suficient pentru a răzbate în lumea de azi cu internetul pe post de... soare.

Mai toţi producătorii din domeniu sunt conştienţi că televizorul se transformă într-un echipament interactiv, capabil să organizeze şi alt tip de informaţie, să interacţioneze cu lumea IT, de la internet la format multimedia, deschizându-se calea şi către un "nod" virtual şi informaţional la care se mai pot conecta playere blu-ray, sisteme home theatre, laptop-uri, smartphone şi chiar tablet PC.

În acest sens, au curs pe bandă rulantă şi anunţuri legate de parteneriate sau servicii noi precum Toshiba Places (acelaşi tip de conţinut pentru diferite tipuri de echipamente ale companiei japoneze, un portal de servicii online şi conţinut), Qriocity de la Sony (serviciu premium de streaming video), Net TV de la Philips, Viera Cast de la Panasonic. Şi în aceeaşi zonă, Google TV disponibil din această toamnă pe piaţa din SUA şi, la nivel global, din 2011 printr-un prim parteneriat cu Sony şi Logitech.

POFTIM TABLETA!
Alături de televizoarele 3D, tablet PC-ul este gadget-ul anului. Iată că se repetă "filmul" consacrat de lansarea iPhone. A aruncat Apple iPad pe piaţă, toată lumea trudeşte un iPad killer! Diferenţa faţă de povestea iPhone este că acum constatăm o reacţie mult mai rapidă din partea competitorilor. La IFA am asistat la lansarea modelelor de tablete: Folio 100 de la Toshiba, Galaxy Tab de la Samsung (Android 2.2, ecran 7 inci, suport Adobe Flash 10.1).
De asemenea, standul operatorului german T-Mobile de la IFA acordă maximă atenţie acestui gadget, pe care îl distribuie graţie parteneriatului cu Apple pentru iPad.

Alături de Mobile World Congress (februarie, Barcelona), IFA Berlin rămâne cel mai important târg IT&C din Europa şi unul dintre evenimentele globale de referinţă ale "celei mai dinamice" industrii. Cu un număr de vizitatori estimat la 230.000, IFA 2010 a confirmat tendinţele, a sfidat criza economică, dar complică şi mai mult "dialogul" om-tehnologie.

×
Subiecte în articol: gadget