x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Internet - Prejudecati in spatiul virtual

Internet - Prejudecati in spatiul virtual

de Alina Munteanu    |    07 Dec 2006   •   00:00
Internet - Prejudecati in spatiul virtual

O legislatie ambigua lasa loc de interpretari. Jocurile video violente, rasismul si xenofobia pe internet au tinut paginile ziarelor in ultima vreme, dupa ce un tanar german, pasionat al razboaielor pe calculator, a ranit mai multe persoane intr-o scoala si apoi s-a sinucis.

O legislatie ambigua lasa loc de interpretari. Jocurile video violente, rasismul si xenofobia pe internet au tinut paginile ziarelor in ultima vreme, dupa ce un tanar german, pasionat al razboaielor pe calculator, a ranit mai multe persoane intr-o scoala si apoi s-a sinucis.

Albii sunt eroii, iar asiaticii sau africanii sunt ticalosii din majoritatea jocurilor video, arata Robert Parugao, cercetator canadian. Aceste sabloane sunt sanctionate in productiile cinematografice sau de televiziune, dar in industria jocurilor nu sunt reglementate. "Jocurile video sunt reprezentative pentru societatea in care traim, nu sunt doar distractii pentru tineri", a declarat cercetatorul. Acestea genereaza venituri de trei miliarde de dolari pentru americani, si este necesar ca cineva sa se ocupe de stereotipurile pe care le vehiculeaza, a completat el.

Cum stau lucrurile la noi? Luna trecuta a avut loc si in Romania o masa rotunda organizata de Agentia de Monitorizare a Presei (AMP) pe tema rasismului si discriminarii in spatiul virtual. Participantii au urmarit aflarea unor solutii complementare pentru a evita discriminarea online: autoreglementarea, educatia si crearea unui grup de experti la care autoritatile romane sa poata apela pentru lamurirea anumitor aspecte. Legislatia in cazul discriminarii, actiunilor sexiste sau nationaliste difera mult de la o tara la alta, iar ce poate fi o declaratie xenofoba intr-un stat intra in limitele libertatii de exprimare in altul. Un continut ilegal si interzis pe un server poate deveni accesibil pe mai multe servere din jurisdictii diferite, iar accesul la acest material poate fi imposibil de oprit.

Textele constitutionale referitoare la libertatea de exprimare sunt facute mai degraba pentru mass-media. Insa blogosfera ia proportii, internetul fiind folosit din ce in ce mai mult ca mijloc de comunicare, iar participantii la seminarul organizat de AMP au pus problema eficientei limitarilor impuse de Constitutie in ceea ce priveste protectia copiilor sau a consumatorilor.

Acord. Romania a semnat in 2003 un Protocol Aditional la Conventia Consiliului Europei privind incriminarea faptelor de natura rasista si xenofoba savarsite prin intermediul sistemelor informatice. Prin acest document, statele semnatare se obliga sa adopte masuri impotriva raspandirii materialelor xenofobe si rasiste prin sistemele informatice, a insultelor pe motive de rasa, a amenintarilor impotriva unor grupuri sau persoane din cauze rasiste sau xenofobe sau sa condamne complicitatea la realizarea acestor fapte. Protocolul a intrat in vigoare in martie 2006, prin semnarea de catre un anumit numar de state, dar Romania nu l-a ratificat.
Adrese
Exista un site numai cu jocuri rasiste, care nu cere nici o confirmare a varstei utilizatorului. Vizitatorul este atentionat de continutul paginilor si este rugat sa nu continue daca are sub 18 ani, dar numai constiinta il poate opri sa nu acceseze site-ul. Majoritatea jocurilor au mesaje care instiga la acte de barbarie si la violenta impotriva negrilor (Nigger Hunt, Shoot the Blacks), a mexicanilor (Border Patrol, in care jucatorul inarmat cu o pusca incarcata pazeste granita si este insarcinat sa omoare cat mai multi imigranti, chiar femei insarcinate si copii), a evreilor (Rattenjagt). Specialistii sunt de parere ca un copil care joaca astfel de jocuri devine mai putin sensibil cand vine vorba de uciderea oamenilor. "Intri intr-un joc si vrei sa il castigi. Avem spirit de competitie", spune Philip Gay, sociolog la Universitatea din San Diego.
INFO

Telecom. Cosmote Romania va avea peste un milion de clienti la finele acestui an, primul an de functionare dupa relansarea operatiunilor comerciale, a declarat ieri directorul general al companiei, Nikolaos Tsolas. La finele lunii septembrie, portofoliul operatorului numara 669.685 de utilizatori, din care 83% detineau cartele preplatite. Pentru 2007, Cosmote si-a propus sa atinga un grad de acoperire de 98% din populatie si 85% din suprafata tarii. (A. R.) Tehnologie. Dell si Microsoft au lansat o platforma unificata de stocare in retea pentru datele legate de fisiere si aplicatii. Sistemul permite reducerea costurilor de stocare si a complexitatii, prin eliminarea licentelor separate pentru fiecare functie sau protocol suplimentar, precum crearea de copii snapshots ("harti" ale situarii datelor in sistem la un anumit moment dat), gestionarea resurselor si replicarea. (Alexandru Radescu)

E-Commerce. Numarul tranzactiilor prin card bancar va scadea in urmatoarele sase luni, pentru ca domeniul e-commerce se confrunta cu o lipsa de creativitate in ultimul an, considera Madalin Matica, director DotCommerce. Mai mult, Matica este de parere ca de la 1 ianuarie 2007 ar trebui sa ne asteptam la "o mica apocalipsa" in randul magazinelor online romanesti, care ar putea sa dispara in proportie de 60%, bazandu-se pe evolutiile din alte tari in conditii similare.

×
Subiecte în articol: IT