x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Restricţii noi pentru motoarele de căutare

Restricţii noi pentru motoarele de căutare

de Mihai Manole    |    10 Apr 2008   •   00:00

Motoarele de căutare ar putea fi obligate să micşoreze perioada de reţinere a datelor la 6 luni. Această este una dintr-o serie de recomandări legate de gestionarea informaţiilor generate de căutările pe internet care s-ar putea transforma într-o directivă europeană.

Motoarele de căutare ar putea fi obligate să micşoreze perioada de reţinere a datelor la 6 luni. Această este una dintr-o serie de recomandări legate de gestionarea informaţiilor generate de căutările pe internet care s-ar putea transforma într-o directivă europeană.

 

Perioada de stocare a informaţiilor personale colectate prin intermediul motoarelor de căutare ar putea fi redusă la 6 luni. Această sugestie a fost formulată de un organism european independent consultativ în domeniul protecţiei datelor şI confidenţialităţii, Working Party, având şanse mari să fie transpusă într-o decizie a Comisiei Europene.

Măsura ar determina o schimbare semnificativă a politicii marilor companii care gestionează motoare de căutare, Google, Yahoo sau MSN. Principalul model de afacere al acestor companii, identificat şi de Working Party, este cel bazat pe publicitate. În prezent, Google şI MSN reţin informaţiile referitoare la utilizatori timp de 18 luni, iar Yahoo numai 13 luni. Acest tip de informaţii cuprind adresele IP, cookie-uri (fişiere accesate mai des) şI fişierele log, care conţin cele mai importante informaţii procesate de furnizorii de motoare de căutare: date despre computerul utilizatorului, despre chestionările efectuare de acesta, informaţii despre navigarea pe net a sa, etc. Cele mai des menţionate scopuri pentru care sunt stocate aceste informaţii sunt legate de îmbunătăţirea serviciilor, securizarea sistemului, prevenirea fraudelor dar şI pentru facilitarea publicităţii personalizate.

 

RECOMANDĂRI. Potrivit Working Party, reţinerea acestor date trebuie să fie justificată şI să se facă pentru o perioadă cât mai scurtă, pentru îmbunătăţirea transparenţei. Faptul că marile motoare de căutare şi-au micşorat recent perioadele de retenţie este un semn că acele termene erau mai mari decât era nevoie, Working Party ajungând la concluzia că o reţinere mai îndelungată de 6 luni nu este justificată. În cazul în care se va depăşI acest termen, furnizorii de motoare de căutare trebuie să demonstreze că este strict necesară prelungirea duratei de reţinere. Dacă informaţiile colectate nu mai servesc scopului pentru care au fost reţinute, ele trebuie şterse sau trebuie să devină anonime, ireversibil. A deveni anonime înseamnă că este imposibilă identificarea unui anumit individ pe baza respectivelor informaţii. Este recomandată de asemenea interzicerea colectării de informaţii personale adiţionale cu scopul furnizării de publicitate sau de rezultate ale căutărilor.  

 
 
CORELARE. O un alt aspect pe care se concentrează atenţia organismului consultativ este reprezentat de posibilitatea corelării caracteristicilor comportamentului utilizatorilor în relaţie cu mai multe servicii ale aceluiaşI furnizor. De obicei, pe lângă motorul de căutare, companiile mai oferă servicii de e-mail, chat, socializare, toate aceste servicii permiţând crearea unui profil mai precis al unui utilizator, fie datorită faptului că acesta foloseşte acelaşI cont pentru a se folosi de mai multe servicii fie prin intermediul cookie-urilor sau adreselor IP. Working Partu consideră ca o corelare a informaţiilor rezultate în urma utilizării serviciilor oferite de un furnizor de motor de căutare se poate face doar cu acordul utilizatorului.

 

 

Reacţia jucătorilor

Consilierul pe probleme de confidenţialitate al Google, Peter Fleischer, a declarat, citat de BBC, că “Google ia confidenţialitatea foarte în serios; protejarea acestui drept al utilizatorilor se află în centrul produselor noastre”. Yahoo! a declarat că analizează detaliile recomandărilor formulate de organismul consultativ, rămânând consecvenţI principiului asigurării unui echilibru între protecţia confidenţialităţii utilizatorilor, furnizarea unei experienţe online convingătoare şI respectarea obligaţiilor legale care îi revin. Opiniile formulate de organismul consultativ vor fi transpuse, cel mai probabil, într-o directivă a Comisiei Europene, aşa cum s-a întâmplat în cele mai multe din cazurile care vizau recomandări ale Working Party.

 

mihai.manole@jurnalul.ro

×
Subiecte în articol: IT cautare working party