Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a atins valoarea de 420 de milioane de euro în trimestrul doi al anului, ceea ce înseamnă o creştere de 17% procente comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Cu excepţia segmentului Foto, toate categoriile au crescut în perioada aprilie-iunie 2014. Cea mai mare creşţtere în valoare (29%) a fost generată de sectorul de Telecom, care a atins 128 de milioane de euro, acesta fiind cel mai mare segment din T2. Electronicele au avut o perioadă remarcabilă, crescând cu aproape 27%, urmate de electrocasnice mari, electrocasnice mici, IT şi imprimante, funcţionale şi consumabile, se arată în raportul GfK Temax România.
Industria telecom, locomotiva pieţei bunurilor de folosinţă îndelungată. Vânzările de computere şi camere foto, în declin
Telecom
Valoarea nesubvenţionată estimată a telefoanelor smarthpones şi feature phones (cu funcţii de bază) a depăşit cu 29% performanţa din T2 2013, atingând nivelul de 128 de milioane de euro. Aceasta s-a datorat în principiu rezultatelor înregistrate de segmentul smartphone, cererea pentru telefoanele mobile clasice fiind din nou scăzută. În cadrul categoriei de smartphone s-a menţinut tendinţa de creştere pentru ecrane cu dimensiuni de 4 sau 5 inci. Cele cu dimensiuni foarte mari (5,6 – 7 inci) au avut o cotă de piaţă scăzută şi stabilă comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. De asemenea, terminalele ce permit conexiuni 4G sau încorporează o cameră de 12MP sunt în creştere.
Electronice, powered by Cupa Mondială FIFA 2014
În al doilea trimestru al anului vânzările de electronice au crescut cu 27%, atingând o valoare de 67 de milioane de euro. Tendinţa crescătoare a atins vârful în iunie, atunci când a înregistrat o creştere semnificativă pentru principalul sub-segment al electronicelor – televizoarele cu ecran plat - o performanţă ce a fost influenţată în mod pozitiv de Cupa Mondială FIFA.
Şi alte produse precum consolele de jocuri – puternic influenţate de lansări recente – au continuat cu o creştere de două cifre, comparativ cu T2 2013.
Al doilea trimestru al anului 2014 a adus o creştere de aproape 13% în sectorul electrocasnicelor mici, cu o valoare de 27 de milioane de euro. Aproape toate categoriile au înregistrat rate de creştere de două cifre, dar categoriile ce au crescut semnificativ au fost uscătoarele de păr şi storcătoarele de fructe.
Principalele produse care au generat creşteri în cadrul aparatelor de bucătărie au fost cele cu preţuri mai ridicate, precum: expresoare full-automate, roboţi de bucătărie şi storcătoare de fructe şi legume. De o evoluţie bună în cadrul categoriei destinate confortului gospodăriei s-au bucurat şi produsele de nişă precum staţii de călcat şi aspiratoare roboţi.
IT: desktop-urile recuperează teren
Sectorul IT a înregistrat o creştere de 7,5% în al doilea trimestru al 2014, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Toate categoriile din cadrul sectorului au contribuit la atingerea nivelului de 93 de milioane de euro.
După o perioadă lungă de evoluție negativă, desktop-urile au înregistrat o creştere de două cifre. Monitoarele şi perifericele şi-au menţinut tendinţa crescătoare. În cadrul pieţei de calculatoare portabile, laptop-urile au rămas stabile, în timp ce tabletele şi desktop replacement au continuat să crească.
Foto: tendinţa negativă s-a diminuat
După un început foarte greu în 2014, al doilea trimestru a continuat panta negativă, dar scăderea a fost mai redusă. Astfel, sectorul foto a scăzut cu 18%, piaţa ajungând la 7 milioane de euro – 2 milioane de euro mai puţin decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
D-SRL-urile au avut o creştere uşoară de o cifră, în timp ce camerele foto compacte au suferit o scădere de două cifre, reuşind astfel să tragă piaţa în jos.
Piaţa de multifuncţionale, pe plus
Piaţa de imprimante, multifuncţionale şi consumabile a înregistrat o creştere de aproape 7% în T2 2014, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, ajungând la 14 milioane de euro.
În segmentul de imprimante, cererea pentru cele cu laser a crescut, ca rezultat al performanţei bune a multifuncţionalelor, chiar dacă vânzările pentru imprimante cu cerneală au scăzut.