x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget SMS-urile, o provocare pentru ortografia adolescenţilor

SMS-urile, o provocare pentru ortografia adolescenţilor

18 Mar 2014   •   14:30
SMS-urile, o provocare pentru ortografia adolescenţilor

Scrierea de SMS-uri sau de mesaje pe reţelele de socializare nu influenţează în sens negativ ortografia adolescenţilor, ci le oferă o ocazie în plus să recurgă la expresia scrisă - este concluzia unui studiu realizat de cercetători francezi, publicat în Journal of Computer Assisted Learning şi preluat marţi de AFP.

'Nivelul general de scriere al elevilor francezi determină tipul de greşeli din SMS-uri' şi nu invers, arată Centrul de cercetări asupra cunoaşterii şi învăţării, într-un comunicat despre cercetările desfăşurate pe 4.524 SMS-uri redactate de 19 elevi de 12 ani, care nu au avut şi nici nu au folosit telefoane mobile înainte de studiu. 

Variantele şi aproximările ortografice ale cuvintelor folosite în SMS-uri sunt adesea indicate de părinţi şi profesori drept cauză a dificultăţilor pe care le întâmpină elevii la scriere. 

Potrivit studiului menţionat, este vorba despre idei preconcepute care merită să fie nuanţate. Cercetările au arătat că, atunci când copiii încep să scrie SMS-uri, 'nivelul lor de cunoaştere a ortografiei tradiţionale determină forma SMS-urilor trimise şi nu SMS-urile influenţează negativ ortografia tradiţională'. Când practica SMS-urilor s-a instalat definitiv, după circa un an, 'nu există nicio legătură între nivelul ortografiei tradiţionale şi forma SMS-urilor', adaugă cercetătorii. 

Potrivit acestora, departe de a constitui o ameninţare pentru ortografia corectă a adolescenţilor, SMS-urile ar fi 'o ocazie nouă şi suplimentară de a practica scrierea'. În plus, scrierea tradiţională care se învaţă la şcoală şi mesajele scurte redactate în afara oricărui cadru instituţional 'depind de aceleaşi capacităţi cognitive', mai spun cercetătorii. 

Studii recente realizate pe limbile engleză şi finlandeză au arătat că nu există nicio legătură între nivelul de scriere al elevilor între nouă şi 12 ani şi frecvenţa greşelilor din SMS-uri. 

Deoarece telefonul mobil şi SMS-urile sunt utilizate cu uşurinţă şi entuziasm de adolescenţi, 's-ar putea recurge la ele ca sprijin în învăţarea şcolară, idee pe care UNESCO o susţine din 2010', afirmă cercetătorii francezi. (Agerpres)

×