„Răsfățații” anului 2017 în HR sunt și speranțele anului 2018. Trendul rămâne ascendent în privința specialiștilor în digital marketing și domeniile conexe. Primele trei domenii afectate după declanșarea crizei economice, Comunicarea, Media și Publicitatea, își iau revanșa acum, prin digitalizare. Multe firme mici și mijlocii din acest domeniu au dat faliment la începutul crizei și mii de specialiști au rămas fără locuri de muncă sau cu salarii mult diminuate, din 2009. Anul 2017 i-a adus din nou la loc de frunte, cu simpla condiție să se adapteze noilor cerințe ale digitalizării. Regulile s-au schimbat, dar piața arată că nu poate trăi fără ei, indiferent dacă metodele aplicate sunt cele clasice sau cele de ultimă oră.
Perioada neagră a crizei economice a produs o serie de modificări pe toate piețele, inclusiv pe cea de Resurse Umane, dar ceea ce vedem astăzi este cumva imaginea inversată a anilor 2009-2011. Criza locurilor de muncă din acei ani a devenit astăzi o criză acută de personal și mai ales de specialiști. În primii ani de la declanșarea crizei economice s-au redus, până la anulare, bugetele de promovare și comunicare, dar și bugetele de salarii. Firmele mici sau mari au renunțat inclusiv la departamentele interne de comunicare și au redus drastic bugetele de marketing, numai că, în urma acestei strategii, au rezultat sute de falimente ale companiilor mici și pierderi financiare semnificative pentru companiile mijlocii și mari. Astăzi s-a revenit la vechile strategii, deși s-au adaptat noilor tendințe ale pieței. Vânzările se bazează din ce în ce mai mult pe digital marketing, advertisingul se mută spre internet, iar această nouă piață, dezvolată din ce în ce mai mult în ultimii patru ani, are nevoie de specialiști.
Juniori vânați de angajatori
Această nevoie a transformat mii de tineri în cei mai vânați angajați ai anului 2017. Din ce în ce mai multe companii recrutează specialiști în SEO, social media și digital marketing, fie că sunt companii specializate care oferă servicii de acest fel, fie companii care își întăresc departamente proprii cu astfel de specialiști. “A fost un an bun pentru cei din Vânzări, mai ales din e-commerce. Au fost vânzări-record în acest an. Oamenii din acest domeniu au avut bonusuri importante. O altă zonă de răsfățați ai Resurselor Umane este digital marketing și marketing online. Oamenii care lucrează în aceste agenții au fost căutați, vânați, le-a mers foarte bine. Sunt departamente întregi, formate de unele companii. Unii au nevoie de un singur om, alții, de echipe întregi. Se caută oameni creativi, inovativi, informați, tineri, în general până în 35 de ani, cu abilități pentru computer și limba engleză, care știu să identifice trenduri, motivații ale clienților, care știu să identifice nevoile oamenilor”, a explicat, pentru Jurnalul, Sorin Faur, fondator Academia de HR.
Specialiștii cu experiență dau rezultatele
Chiar dacă tinerii care fac efectiv această muncă sunt foarte căutați de angajatori, foarte importanți sunt și specialiștii în domeniile de la care a pornit digitalizarea, respectiv Comunicare, Media, Publicitate și Marketing, aceștia fiind în cele mai multe cazuri coordonatori ai echipelor digitale. De acești sepcialiști este nevoie mai ales pentru a garanta rezultatele muncii marketingului digital, cu tot ceea ce presupune ca domenii conexe. „Piața este într-un trend ascendent. Toată lumea caută să investească în acest sector, pentru că toți își dau seama că fără acest domeniu nu există un viitor pentru companii. Acum patru ani am avut primul client care a cerut dezvoltare și pe digital marketing și am început să mă dezvolt. Problema este că oamenii încă nu înțeleg ce ar trebui să ceară de la digital marketing și ce ar trebui să le dea specialiștii în acest domeniu, astfel încât mulți încă se lasă păcăliți. Mulți încă folosesc metode învechite, care nu sunt foarte bine văzute de Google, așa-numitul «black hat» sau «grey hat», care e la marginea acceptabilității. Adică nu încalci regulile, dar nici nu le urmezi. Aceste tehnici aduc rezultate rapide, dar irelevante. Eu umflu rezultatele artificial, iar atunci când nu mai plătești, rezultatele acelea din cifre încetează să mai apară. Așa ceva nu se întâmplă cu tehnicile «white hat», care aduc rezultate durabile și sunt acceptate, dar asta înseamnă colaborarea cu specialiști care cunosc piața, pot oferi consultanță clienților, înțeleg trendurile și ceea ce fac”, explică Andra Dudulea, copywriter, specialist în Comunicare, Publicitate, SEO și digital marketing.
Clienții trebuie să știe că un preț mai mic plătit unor firme care nu le oferă un pachet complet de servicii în acest domeniu poate însemna fie că dau banii degeaba, fie că ar putea chiar să-și plătească falimentul. Tocmai din acest motiv, companiile își recrutează specialiști adevărați și își întăresc promovarea. „Analizele și publicitatea trebuie să se facă în mod continuu. N-ai cum să-ți dezvolți campanii de marketing digital corect fără partea analitică. De fapt, este unul și același domeniu. Noi le putem separa conceptual, dar merg împreună”, explică Sorin Faur, Academia de HR.
În România, sunt 600.000 de firme. Dacă toate ar apela la digital marketing, aceste domenii ar fi mult mai sus decât în prezent, dar creșterile sunt oricum substanțiale în acest domeniu. România este o piață cu foarte mult potențial din acest punct de vedere.
Sorin Faur, fondator Academia de HR
Salariile în digital marketing pornesc de la 1.800 de lei, plus bonusuri, și ajung la 2.500-3.000 de euro, pentru manageri. De multe ori, managerii conduc departamentele de Marketing sau Comunicare, incluzând și echipa care face partea digitalizată.