x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Tehnologie - Big-Brother, in avioane

Tehnologie - Big-Brother, in avioane

de Alexandru Radescu    |    14 Aug 2006   •   00:00
Tehnologie - Big-Brother, in avioane

SAFEE este un proiect european de securizare a avioanelor in fata potentialelor atacuri teroriste de la bordul aeronavelor. Costul proiectului este de 36 de milioane de euro, din care aproximativ 20 de milioane reprezinta contributia UE.

Pentru "securizarea" avioanelor, de teama unor atacuri teroriste, se aloca sume din ce in ce mai mari. Se pun bazele unor colaborari intre operatori, companii de securitate, giganti ai tehnologiei etc. "11 septembrie WTC" a devenit un punct de referinta al tuturor masurilor politienesti actuale de pe mapamond. Unul dintre cele mai importante proiecte in domeniu este SAFEE (Security of Aircraft in the Future European Environment), inceput in 2004 si, oficial, are alocata suma de 36 de milioane de euro. Din aceasta suma, aproximativ 20 de milioane sunt fonduri europene. Printre companiile implicate: Airbus, EADS, BAE, Sagem, SITA, Siemens etc. Punerea la punct a tuturor aplicatiilor de securitate ar trebui sa se faca in patru ani, dar pana la intrarea "pe piata", se estimeaza alti trei-patru ani.

CU OCHII PE PASAGERI. Daca ne uitam pe toate ambitiile tehnologice din cadrul SAFEE, s-ar putea sa fim cuprinsi de un sentiment de disconfort decat de unul de siguranta. Cei implicati ar vrea sa ne supravegheze si muschii fetei, si foiala de pe scaun, si mersul la toaleta. (www.safee.reading.ac.uk). Astfel, aflam ca se intentioneaza ca la birourile de check-in si la usa avionului sa se posteze camere video care "sa vada" daca se potrivesc datele persoanei in cauza. Un "nas electronic" care sa-i verifice pe pasageri inainte de a incepe procedura de boarding. Un sistem biometric de verificare a echipajului, recunoastere prin amprente. Camere de supraveghere pentru pasageri, dar si un sistem computerizat care sa fie capabil sa ghideze avionul daca acesta a deviat de la traseul normal etc. Dupa punerea la punct a acestui vast proiect, ar mai ramane totusi niste aspecte pragmatice de rezolvat: cine va plati echiparea avioanelor. Deja s-au nascut discutii aprinse intre oficialii UE si operatori. Oricum, pe calatori nu o sa-i intrebe nimeni daca sunt de accord cu masurile de securitate sau cu cresterea biletelor sau alte taxe de aeroport.

×
Subiecte în articol: IT