Marţi, 21 ianuarie, apare împreună cu Jurnalul Naţional cel de-al şaselea volum al colecţiei “Mari pianişti”, Artur Rubinstein.
Cald, poetic şi aristocratic în interpretare, Artur Rubinstein a performat până la o vârstă extrem de înaintată şi a fost un copil minune al pianului aproape din momentul în care a putut urca pe scaunul instrumentului. Provenea dintr-o familie mai degrabă mercantilă decât cu înclinaţii muzicale, dar s-a orientat către pian imediat de cum l-a auzit. La vârsta de trei ani l-a impresionat pe Joseph Joachim şi la vârsta de şapte ani cânta Mozart, Schubert şi Mendelssohn la un concert de caritate din oraşul său natal. La Varşovia a luat lecţii de pian cu Alexander Róóycki, apoi în 1897 a fost trimis la Berlin pentru a studia pianul cu Heinrich Barth şi teoria muzicală cu toate sub supravegherea lui Joseph Joachim. În 1899 a avut primul său concert notabil la Potsdam. Imediat încă, deşi abia un adolescent, a început să facă turnee în Germania şi Polonia.
După cîteva studii cu Paderewski în Elveţia, în 1903, Rubinstein s-a mutat la Paris unde îi întâlneşte pe Ravel, Dukas şi Jacques Thibaud şi interpretează în maniera sa Concertul în G minor al lui Saint-Saëns cu acordul compozitorului. Această interpretare va rămâne piesa de rezisteţă a lui Rubinstein pentru şase decenii şi a fost şi concertul pe care l-a oferit în debutul său american, împreună cu Philadelphia Orchestra, în New York, la Carnegie Hall, în 1906. Cu toate acestea turneul său american, care nu a fost foarte bine pregătit, nu a fost foarte bine primit, de aceea se întoarce în Europa pentru continuarea studiilor şi devine un adept şi un sensibil cântăreţ de cameră şi acompaniator. În debutul său la Londra, în 1912, l-a acompaniat pe Pablo Casals şi pe parcursul Primului Război Mondial a avut turnee împreună cu Eugène Ysaÿe. A avut câteva concerte de succes în perioada 1916-1917 şi imediat după a avut un turneu în America Latină.
Reputaţia internaţională a lui Rubinstein a crescut repede, deşi încă tehnica sa de cântat era slabă. La mijlocul lui 1930 se retrage pentru a îşi îmbunătăţi tehnica. Revine în 1937 ca un muzician de mare disciplină şi echilibru, calităţi pe care le va păstra până la concertul de retragere din 1976, la vârsta de 89 de ani. Temperamentul lui Rubinstein avea suficient foc pentru Beethoven, dar şi suficientă poezie pentru Chopinş tempourile şi dinamica sa au fost mereu flexibile, niciodată distorsionate. Înregistrările sale de la RCA din 1960 cuprinzând aproape toată muzica solo de pian a lui Chopin au fost considerate, de la apariţia lor, baza pentru orice colecţie de muzică de pian înregistrată. El susţinea că sloganul “ vin, femei şi cântec” pentru el înseamnă 80 procente femei şi 20 de procente vin şi cântec.
Rubinstein a devenit cetăţean american naturalizat în 1946 şi a avut trei reşedinţe, în California, New york şi la Geneva. Doi dintre copii săi s-au născut în Statele Unite, unul la Varşovia şi unul la Buenos Aires. S-a căsătorit cu Aniela Mlynarska în 1932, dar toată viaţa i-au plăcut femeile, rămânând credincios reputaţiei de bon vivant nestăpânit.
Totuşi a existat şi o latură serioasă în viaţa sa. După cel de-al doilea Război Mondial, el a refuzat toate concertele în Germania, ca răspuns la exterminarea nazistă a familiei sale poloneze. Rubinstein a devenit un susţinător fervent al Israelului, în semn de recunoştinţă pentru aceasta fiind organizat în fiecare an în Ierusalim un concurs internaţional de pian purtând numele său. Prinre onorurile primite de-a lungul vieţii sunt incluse Medalia de Aur a Societăţii Filarmonice Regale din Londra, Medalia Libertăţii din SUA (1976) şi calitatea de membru al Legiunii de Onoare Franceze.
Colecţia “Mari pianişti”, cuprinde 18 CD-uri cu interpretări de excepţie ale unor nume marcante ale muzicii clasice: Serghei Rahmaninov, Benedetti Michelangeli, Friedrich Gulda, Maurizio Pollini, Glenn Gould, Arthur Rubinstein, Daniel Barenboim, Sviatoslav Richter, Wilhalm Backhaus, Edwin Fischer, Maurizio Pollini, Vladimir Horowitz, Claudio Arrau, Emil Gilels, Martha Argerich, Vladimir Ashkenazy, Rudolf Serkin, Alfred Cortot.
Pentru cei ce doresc să colecţioneze aceste minunate discuri, pe parcursul proiectului le vor fi oferite gratuit trei cutii cu un design special (împreună cu primul, al şaptelea şi al treisprezecelea volum), în fiecare putând fi păstrate câte şase CD-uri.