Continuu să punctez legătura ce există între fiecare părticică a organismului uman şi psihoenergie, subiect tratat pe larg în volumul scris de Michel Odoul „Dis-moi où tu as mal. Je te dirai pourquoi” („Ghidul complet al durerilor fizice”, Editura Paralela 45, 2009).
Braţele, formate din biceps şi humerus, sunt considerate a fi Poarta Integrării, prin acţiunea dintre noi şi lumea înconjurătoare, având la bază trecerea din inconştient către conştient a opiniilor personale despre viaţă. Aceste opinii ajung la Poarta Acceptării, aflată în zona cotului, de unde se face transferul lor către acţiune. Drumul parcurs invers, de la acţiune către principii, de la conştient către inconştient, produce procesul de Eliberare. Durerile manifestate în braţe reprezintă obstacolele întâlnite în realizarea acţiunilor. Există în noi „răni” inconştiente, profunde, ce tulbură posibilitatea de acţiune şi implicit echilibrul energetic, producând un nivel energetic precar în zona braţelor.
Tensiunile create de tulburările de acceptare ale acţiunilor creează suferinţe ale braţelor până la producerea de fracturi. Eşecul personal, profesional, familial, frica de acţiune sau de consecinţele ei se exprimă prin dureri sau traumatisme ale braţelor. Se pot produce tensiuni în braţe şi prin derularea de acţiuni acceptate conştient, dar neacceptate în esenţa lor, din cauza principiilor personale de viaţă. Durerea din humerus se traduce prin tensiuni create în structura profundă a inconştientului. Prezenţa afecţiunilor la nivelul braţului sau a muşchilor acestuia arată existenţa unor probleme de principiu mai puţin importante, care nu aduc suferinţele până în esenţa structurilor. Tensiunile, durerile sau fracturile din braţul drept se află în corelare cu energiile Yin, iar din braţul stâng se găsesc în legătură cu energiile de tip Yang.
Antebraţele, formate din cubitus şi radius, sunt poziţionate între Poarta Acceptării, aflată la cot şi Poarta Implicării, ce se găseşte la nivelul încheieturilor mâinilor în ideea Alegerii şi nu a Deciziei aşa cum se manifestă la glezne. În această parte a membrelor superioare are loc trecerea dorinţelor de a acţiona către zona realizărilor. Când acţiunea vizează ceva care a venit din subconştient, reprezentat de zona braţului, fapt pe care îl acceptăm, reprezentat de zona cotului, alegem calea de a acţiona pentru a realiza dorinţa, reprezentată de încheietura mâinii. Dacă se întâmpină greutăţi în realizarea acţiunilor dorite, se vor naşte suferinţe, tensiuni în antebraţe, care pot să ajungă până la fracturi. De asemenea, are aceeaşi influenţă negativă dificultatea de a accepta acţiunile sau alegerile forţate. Tensiunile acestea rigidizează gradele de libertate ale mişcărilor închieieturilor şi mâinilor.
Ceafa este aceea care face legătura dintre centrul de comandă, care este creierul şi executanţi, care sunt braţele şi picioarele. Ceafa este locul în care dorinţa ori voinţa se află încă ascunse, fără să iasă iniţial la suprafaţă pentru a se transforma în mişcare. Tensiunile, suferinţele, blocajul cefei se traduce prin dificultatea sau incapacitatea de a face trecerea de la idei, concepţii, dorinţe, către zona realităţii. Atunci, faţă de umeri, ceafa nu se află în stadiul de a ajunge la Poarta Trecerii la acţiune. Capacitatea de a trece la acţiune depinde de flexibilitatea umerilor. Suferinţa iradiată din ceafă către unul dintre umeri sau către amândoi trebuie privită ca fiind perturbarea energiilor Yin sau Yang, fapt ce duce la incapacitatea de a trece la acţiune.
Înainte de a trece la celelalte părţi ale corpului uman, cred că este bine să scriu condensat esenţialul legat de interpretarea sănătăţii sub forma descrisă până acum, pentru membrele inferioare şi cele superioare. Astfel, membrele inferioare semnifică relaţiile desfăşurate de noi cu lumea înconjurătoare, iar membrele superioare semnifică acţiunile noastre în lumea înconjurătoare. Membrele inferioare sunt compuse din şolduri, coapse, genunchi, gambe, glezne şi labele picioarelor, având următoarea simbolistică: articulaţiile şoldurilor reprezintă Poarta Integrării, articulaţiile genunchilor semnifică Poarta Acceptării, iar articulaţiile gleznelor simbolizează Poarta Implicării, a Deciziei.
Din şold, din inconştient, procesul este de Condensare către glezne, spre conştient, iar invers, de jos în sus, procesul este de Eliberare. Membrele superioare sunt compuse din umeri, braţe, coate, antebraţe, încheieturile mâinilor, mâinile şi au următoarea simbolistică: articulaţiile umerilor reprezintă Poarta Integrării, articulaţiile coatelor se găsesc la Poarta Acceptării, iar articulaţiile încheieturilor mâinilor sunt la Poarta Implicării, a Alegerii. Din umeri, adică din inconştient, se desfăşoară procese de Condensare către încheieturile mâinilor, spre conştient, iar invers, de jos în sus, procesele sunt de Eliberare.
Suferinţele fiecărei părţi, descrise până acum, sunt legate de problemele psihoenergetice apărute în relaţiile sau acţiunile noastre cu lumea înconjurătoare. Partea dreaptă a corpului este legată de simbolistica energiilor Yin, iar partea stângă de simbolistica energiilor Yang. Problemele noastre perturbă echilibrul acestor energii din organism şi astfel scade nivelul imunităţii corpului, precum şi gradul lui de protecţie, devenind, astfel, vulnerabil la agresiunile din jur sau la accidente. Energiile Yin sunt energii de gen matern, iar energiile Yang sunt de gen patern. Aşa cum am arătat, cu altă ocazie, simbolistica Yin se referă la mamă, soţie, fiică, soră, femeia în general, feminitatea, structura lucrurilor sau a Sinelui, partea dreaptă a creierului, sentimentul, familia, întreprinderea, societatea, Biserica, iar simbolistica Yang reprezintă tatăl, soţul, fiul, fratele, bărbatul în general, masculinitatea, personalitatea lucrurilor sau a Sinelui, partea stângă a creierului, forţa, individualismul, ierarhia, autoritatea.
În concluzie, pentru ca membrele noastre superioare, precum şi cele inferioare să nu sufere tensiuni, afecţiuni, este necesar să găsim şi să păstrăm un echilibru în relaţiile şi acţiunile noastre din cadrul lumii în care trăim.
Mai există destule componente ale corpului uman neevidenţiate până acum, acestea constituind tema viitoarelor articole ale acestei rubrici.