x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro România inteligentă Daniel Botănoiu, Asociația Fermierilor din România: "Noi, fermierii, am pierdut contactul cu consumatorul român"

Daniel Botănoiu, Asociația Fermierilor din România: "Noi, fermierii, am pierdut contactul cu consumatorul român"

de Redacția Jurnalul    |    21 Iun 2023   •   13:45
Daniel Botănoiu, Asociația Fermierilor din România: "Noi, fermierii, am pierdut contactul cu consumatorul român"

În ultima perioadă, fermierii români au pierdut contactul cu consumatorii, atrage atenția Daniel Botănoiu, presedintele Asociației Fermierilor din România, la Conferinţa Naţională „Digitalizarea pietelor model de bune practici in administratia locală”, organizată de cotidianul naţional Jurnalul și Antena 3 CNN, prin platforma România Inteligentă.

"În Teleorman se spune că este un județ unde există sărăcie și folclor. Eu spun că există mai mult decât sărăcie și folclor. Există inteligență și cultură. Trebuie să ne amintim de Marin Preda, Zaharia Stancu, Gala Galaction. Județul care a îndrăznit să facă această digitalizare a piețelor este relativ sărac pentru că trăiește pe sectorul agroalimentar mai mult. Și spun lucrul acesta cu mândrie pentru că am băut prima dată apă de acolo și este important pentru mine să crească. 

Noi, fermierii, am pierdut contactul cu consumatorul român

Eu sunt un producător cu 5.400 mp de spații protejate și 50 de hectare de culturi de legume în câmp și vă spun că relațiile cu hipermarketurile sunt extrem de dificile, de complicate și nu este soluția pe care o așteaptă producătorii, și în special cei mici. Pentru că teama cea mai mare a producătorului din România este valorificarea. În ultima perioadă spunem, noi fermierii, am pierdut contactul cu consumatorul român. Și aici cred că rolul acestor piețe, al digitalizării acestor piețe, al societății și mai ales al celor care fac parte din guvern este să aducă o legislație prietenoasă, să încerce să ne apropie mai mult de consumator.

În spatele denigrării produselor românești se află unii cu foarte mulți bani

Cred că trebuie să pornim de la o premisă foarte simplă. Piață - asociere - finanțare. Dacă nu vom găsi răspunsul la cele trei probleme mari ale României, astăzi, va fi extrem de dificil. Rugămintea mea către cei care decid toate aceste politici să avem o politică publică consistentă asumată de toată lumea. M-am săturat, de-a lungul timpului, de legi, viziuni, strategii, fără să-și găsească ținta, fără să-și găsească practic rezultatul final care înseamnă un venit sigur în buzunarul fermierului și un consumator mulțumit cu ceea ce cumpără. 

Când apare roșia românească, este cea mai nenorocită. Când apare mielul românesc pe piață, este cel mai păgubos. Când apare grâul românesc în piață se spune că are nu știu ce neghină în el. Întotdeauna a existat o presiune, și știm că în spatele acestor discuții stau alții cu foarte mulți bani.

Trebuie să se găsească o politică publică, asumată de toate partidele politice, un schelet de care să nu ne atingem. Să nu mai încercăm să facem 70 de lucruri, să  facem 3 dar bune, sigure, să le ducem la capăt. De 30 de ani discutăm de irigații, nu le-am finalizat, vine un pratid politic și zice că îl interesează trotinetele mai mult decât irigația, pe altul îl interesează mai mult să facă rachete spațiale decât să se ducă către sectorul agroalimentar și să creeze relația  dintre producător și consumator. 

Dacă nu suntem atenți în perioada următoare pe relația cu marile lanțuri de magazine, vom  suferi toți. Fermierul închide, au dispărut locurile de muncă, dispare tradiția, dispar investițiile și ne pleacă copiii de acasă. Asta se întâmplă în situația în care activitatea nu funcționează", avertizează Daniel Botănoiu.

×