x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Articolul zilei Bucureşti – File de epopee

Bucureşti – File de epopee

31 Ian 2009   •   00:00

Ca niciodată, astăzi, Bucureştiul reprezintă o "temă" dificilă pentru cronicar (fie că acesta foloseşte cu­vân­tul sau imaginea surprinsă pe peliculă), datorită dinamismului ne­maiîntâlnit cu care Capitala Ro­mâ­niei socialiste îşi înnoieşte continuu înfăţişarea. "A fi la zi", scriind despre oraş sau dedicându-i reportaje cinematografice, a devenit aproa­pe im­posibil...



Noua producţie a Casei de Filme Unu, Bucureşti – "File de epopee" – se înscrie ca o încercare meritorie de a "turna" pe peliculă imaginea gran­dioasă şi strălucitoare a Bu­cu­reştiului zilelor noastre, de a surprinde mo­mentele devenirii sale, de a înfăţişa efortul plenar uman şi material pus în slujba dezvoltării Capitalei.

Evocând înflorirea multilaterală a oraşului, filmul se constituie înain­te de toate ca un fierbinte omagiu adus gândului cutezător şi faptei neobosite, acţiunii revolu­ţio­nare, novatoare ale secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceau­şescu, al cărui nume este puternic înge­mă­nat cu noua devenire a Bucureştiului contemporan, prin tot ceea ce repre­zintă în conştiinţa întregii noastre naţiuni, cel mai de seamă oraş al patriei. Transformarea Capitalei într-un mare oraş, cu o puternică forţă economică, cultural-ştiin­ţifică şi cu o impresionantă dezvoltare urbanistică îşi află liniile de forţă directoare în momentul cardinal al istoriei prezentului socialist – Congresul al IX-lea al partidului – , în epoca de adânci prefaceri care i-a urmat, perioadă pe care cu toţii cu mândrie patriotică o numim "Epoca Nicolae Ceauşescu".

Măreţiei imaginilor înfăţişând prezentul Capitalei i se adaugă, din timp în timp, pe parcursul filmului, cadre şi secvenţe mai vechi, de ar­hivă, menite să potenţeze înălţi­mea trep­tei pe care se situează astăzi Bucu­reştiul şi, totodată, să sublinieze efortul de muncă şi crea­ţie pus în sluj­ba acestei gran­dioase opere înnoi­toare. Construcţia me­trou­lui, amenajarea complexă a râu­lui Dâm­boviţa – de exemplu – sunt înfă­ţişate surprin­zân­du-li-se înain­tarea lucră­ri­lor de construcţie, cu ştiinţa reportajului cinemato­gra­fic, dar şi cu fio­rul emoţiei, al poe­ziei. Firesc, de vreme ce Virgil Calotescu, regizorul filmului, este un încercat cineast al filmului de actualitate, iar Lucian Avramescu, în postură de scenarist, este cunoscut pentru sensibilitatea şi pu­terea de sugestie a imaginii poetice. Priceperea cu care Virgil Calotescu şi-a alcătuit echipa de creaţie (amin­tim doar semnatarii imaginii, Ga­briel Cobasnian şi Cătălin Vago, şi pe cea a montajului, Adina Geor­gescu-Obrocea), împletirea dă­ruirii şi a ta­lentului său sunt răsplătite de certa reuşită pe care filmul o re­pre­zintă.

"Bucureşti – File de epopee" este o originală şi sugestivă cronică cine­ma­tografică a etapei de mari şi isto­rice împliniri pe care Capitala Ro­mâ­niei, laolaltă cu întreaga ţară, a parcurs-o în anii de când la cârma partidului şi a ţării se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cel mai iubit fiu al poporului român, ctitorul Româ­niei socialiste moderne.
Sorin Stanciu - România literară, nr. 4/1989

×
Subiecte în articol: articolul zilei