Ca niciodată, astăzi, Bucureştiul reprezintă o "temă" dificilă pentru cronicar (fie că acesta foloseşte cuvântul sau imaginea surprinsă pe peliculă), datorită dinamismului nemaiîntâlnit cu care Capitala României socialiste îşi înnoieşte continuu înfăţişarea. "A fi la zi", scriind despre oraş sau dedicându-i reportaje cinematografice, a devenit aproape imposibil...
Noua producţie a Casei de Filme Unu, Bucureşti – "File de epopee" – se înscrie ca o încercare meritorie de a "turna" pe peliculă imaginea grandioasă şi strălucitoare a Bucureştiului zilelor noastre, de a surprinde momentele devenirii sale, de a înfăţişa efortul plenar uman şi material pus în slujba dezvoltării Capitalei.
Evocând înflorirea multilaterală a oraşului, filmul se constituie înainte de toate ca un fierbinte omagiu adus gândului cutezător şi faptei neobosite, acţiunii revoluţionare, novatoare ale secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, al cărui nume este puternic îngemănat cu noua devenire a Bucureştiului contemporan, prin tot ceea ce reprezintă în conştiinţa întregii noastre naţiuni, cel mai de seamă oraş al patriei. Transformarea Capitalei într-un mare oraş, cu o puternică forţă economică, cultural-ştiinţifică şi cu o impresionantă dezvoltare urbanistică îşi află liniile de forţă directoare în momentul cardinal al istoriei prezentului socialist – Congresul al IX-lea al partidului – , în epoca de adânci prefaceri care i-a urmat, perioadă pe care cu toţii cu mândrie patriotică o numim "Epoca Nicolae Ceauşescu".
Măreţiei imaginilor înfăţişând prezentul Capitalei i se adaugă, din timp în timp, pe parcursul filmului, cadre şi secvenţe mai vechi, de arhivă, menite să potenţeze înălţimea treptei pe care se situează astăzi Bucureştiul şi, totodată, să sublinieze efortul de muncă şi creaţie pus în slujba acestei grandioase opere înnoitoare. Construcţia metroului, amenajarea complexă a râului Dâmboviţa – de exemplu – sunt înfăţişate surprinzându-li-se înaintarea lucrărilor de construcţie, cu ştiinţa reportajului cinematografic, dar şi cu fiorul emoţiei, al poeziei. Firesc, de vreme ce Virgil Calotescu, regizorul filmului, este un încercat cineast al filmului de actualitate, iar Lucian Avramescu, în postură de scenarist, este cunoscut pentru sensibilitatea şi puterea de sugestie a imaginii poetice. Priceperea cu care Virgil Calotescu şi-a alcătuit echipa de creaţie (amintim doar semnatarii imaginii, Gabriel Cobasnian şi Cătălin Vago, şi pe cea a montajului, Adina Georgescu-Obrocea), împletirea dăruirii şi a talentului său sunt răsplătite de certa reuşită pe care filmul o reprezintă.
"Bucureşti – File de epopee" este o originală şi sugestivă cronică cinematografică a etapei de mari şi istorice împliniri pe care Capitala României, laolaltă cu întreaga ţară, a parcurs-o în anii de când la cârma partidului şi a ţării se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cel mai iubit fiu al poporului român, ctitorul României socialiste moderne.
Sorin Stanciu - România literară, nr. 4/1989
Citește pe Antena3.ro