Convins că în animaţie totul se poate, regizorul Virgil Mocanu şi-a croit serialul de desen animat „Omul învingător" ca pe un science-fiction pe dos. Personajele sale nu călătoresc în viitor, ci înspre trecutul îndepărtat al omenirii, aşa cum se vede din episoadele „Start spre trecut" şi „Primii paşi", programate pe ecrane.
Îmbarcaţi la bordul unei ultramoderne nave botezată „Curiosul", protagoniştii nu pornesc în Cosmos, ci decolează prin „tunelul timpului" înspre epoca de piatră. Deşi nu le lipseşte hazul, peripeţiile din aceste pelicule nu se vor o replică la celebrul serial produs de Hanna şi Barbera, plasat în aceeaşi preistorie.
El este ceea ce ne-am obişnuit să numim „o aventură a cunoaşterii". O aventură trăită de câţiva copii ai zilelor noastre, obişnuiţi să facă înmulţiri şi împărţiri pe calculator şi să mânuiască jocuri electronice, dar nu ştiu mare lucru despre evoluţia omului.
Conduşi de prietenul lor adult, Căpitanul, simpaticii eroi află cât de dificil a fost urcuşul fiinţei umane pe treptele civilizaţiei, ce evenimente epocale sunt mersul biped, descoperirea focului sau încropirea unui adăpost. Străbătând Terra ca pe o planetă necunoscută, membrii expediţiei asistă la palpitante vânători de bizoni, la migrarea animalelor spre zonele calde în timpul unei glaciaţiuni, la primele picturi rupestre.
Tentaţi să intervină în viaţa stărmoşilor noştri pentru a-i ajuta să evolueze mai repede, copiii sunt sfătuiţi de căpitanul amuzat să n-o facă, pentru că, se ştie, „nu putem schimba trecutul". Lecţia lui despre triumful inteligenţei omului este înveselită cu glume. Nici nu s-ar putea altfel, pentru că pasagerii „Curiosului" au simţit umorul.
Portretele lor sunt creionate cu afecţiune, dar şi cu haz, cu simţul detaliului comic: o fetiţă este o pasionată de artele marţiale şi execută la tot pasul figuri de kung-fu, o alta este gata să rateze plecarea pentru că şi-a uitat păpuşa, un băieţel meloman reacţionează cu întârziere pentru că ascultă tot timpul muzică la căşti. Critic trecut în tabăra artiştilor, regizorul Virgil Mocanu a reuşit să asigure serialului său o modernă alură plastică.
Decorul şi tipajele poartă pecetea de talent şi de profesionalism a Doinei Botez, graficiană cu expoziţii de succes la activ şi semnatara unor interesante ilustraţii de carte. Datorită şi celorlalte compartimente de creaţie: animaţia (Despina Buneci, Mihai Creţu, Viorel Nica, Daniela Chelu), ilustraţia muzicală (George Copaci), imaginea (Anca Barbu), montajul (Sonia Georgescu), calităţile episoadelor din această suită înalţă platforma artistică a serialului.
Nu întâmplător, regizorul a fost premiat în urmă cu trei ani la Festivalul de la Bilbao ca autor al celui mai bun film educativ.
• Dana Duma, Cinema, nr. 7/1989
Citește pe Antena3.ro