x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

O abordare cu seriozitatea cuvenită

0
20 Aug 2009 - 00:00
Prima propoziţie care se impune: în general, scenele dramatice au tratat cu seriozitatea cuvenită participarea cu spectacole în cadrul etapei finale a Festivalului Naţional "Cântarea României"; accentuez cu spectacole, fiindcă numărul recitalurilor n-a fost elocvent pentru capacitatea profesională a teatrului nostru. S-a muncit bine - cum se spune - s-a confirmat calitatea majorităţii montărilor, a scenografiei şi, nu în ultimul rând, a interpretărilor.

Faţă de alte ediţii s-au prezentat mai multe lucruri noi, premiere recente ale instituţiilor în cauză şi chiar premiere absolute, ieşite la rampă în "ultima oră": "Moştenirea" de Titus Popo­vici (Teatrul Naţional din Bucureşti, regia Horea Popescu şi Mihai Manolescu), "Moara de pulbere" de D.R. Popescu (Teatrul de Stat din Oradea, secţia română, regia Ioan Ieremia), "Fără aprobare" de Petre Ispas (Teatrul Mic, regia Cristian Hadjiculea), "Porni Luceafărul" de George Chirilă (Teatrul "Bacovia" din Bacău, regia Constantin Codrescu), "Sculptură în os" de Paul Averas (Teatrul Dramatic din Braşov, regia Dan Alecsandrescu), spre pildă.

În topul nostru se aşază, în prim plan, montările cu piese verificare prin ani şi ele în spectacole foarte "proaspete" - "Piticul din grădina de vară" de D.R. Popescu (Teatrul Naţional din Craiova, regia Silviu Purcărete, scenografia Ştefania Cenean), "Cartea lui Ioviţă" de Paul Everac (Teatrul Naţional "Vasile Alecsandri" din Iaşi, regia Dan Alecsandrescu). Nu cred de cuviinţă să le fac cronica; între timp, beneficiarii - titularii spaţiului consacrat "criticii dramatice" şi publicul - şi-au spus cuvântul. Important rămâne faptul că trupele numite au oferit haine noi (în cazul celor din "Bănie" cu totul noi) textelor.

De subliniat că aproape jumătate dintre spectacole nu au constituit o noutate: au confirmat "Lungă poveste de dragoste" de Tudor Popescu (Teatrul de Stat din Sibiu, secţia română, regia Cristina Ioviţă), "Sfântul Mitică Blajinu" de Aurel Baranga (Teatrul de Comedie, regia Valeriu Moisescu) şi, mai ales, "Cei care plătesc cu viaţa" de Ion Bălan, după romanele lui Dinu Săraru (Teatrul Dramatic "Maria Filotti" din Brăila, regia Mircea Marin).

Au impresionat în mod cu totul aparte interpreţi din generaţii diferite: Viorica Geantă-Chelbea ("Sculptură în os", (Braşov), Mirela Comnoiu-Marin (spectacolul brăilean amintit), Leni Pinţea-Homeag şi Mirela Cioabă (la Craiova), Miriam Cuibus (la Oradea!), Ion Haiduc (în "Dalbul pribeag" de D.R. Popescu, la Teatrul Naţional din Timişoara), Emil Coşeru (în "Ioviţă", la Iaşi), Tudor Gheorghe (la Craiova), Aurel Giugumia (în "Mitică Blajinu"), Nicolae Gherghe ("Meşterul" de Dumitru Dem Ionaşcu, la Petroşani), Anton Filip ("Sorana" de Tudor Popescu, la Teatrul din Sfântu Gheorghe, regia C. Codrescu)...
Victor Bibicioiu - Teatrul, nr. 8/1989
Citeşte mai multe despre:   articolul zilei

Serviciul de email marketing furnizat de