Vremea s-a schimbat. O zi nu seamănă cu alta. Termometrul continuă să arate cu încăpăţânare numai valori scăzute. Mai ales în zori, aici pe ţărm, aerul - brici - taie respiraţia. Viaţa marelui port maritim se desfăşoară însă în acelaşi sens unic al muncii neîntrerupte. Oamenii - oameni al căror destin se află rânduit sub semnul cutezător al ancorei - predau şi preiau schimburile din mers. Mii şi mii de oameni, în şuvoaie neîntrupte. Este de-a dreptul impresionant să vezi oamenii portului, dimineaţa, mergând spre locurile lor de muncă. Am trăit acest atât de emoţionant moment într-una din zilele trecute. Pe cerul cenuşiu, braţele macaralelor se profilează estompat. Aflat lângă mine, tovarăşul Ion Orezeanu, secretarul Comitetului de partid pe platforma portuară, îmi atrage atenţia asupra unui "amănunt". Zice: "Ieri, pentru comunişti, pentru toţi oamenii muncii din Portul maritim Constanţa a fost o zi de muncă în care s-au obţinut rezultate de excepţie: s-a realizat un trafic portuar de 89.044 tone mărfuri numai la export. Ce înseamnă ieri? O zi. O zi ca toate celelalte. Poate să însemne, tot atât de bine, şi azi. Pentru că aşa e normal, aşa e firesc, în fiecare zi trebuie să ne facem datoria, la cea mai înaltă temperatură a muncii pentru ţară (...)".
Zeci de nave de diferite tonaje se aflau sub operaţiuni de încărcare-descărcare, în danele specializate. În 30 se încărcau mărfuri pentru export: produse ale industriei noastre socialiste: "Făgăraş", "Moineşti", "Cozia" - produse metalurgice, "Brad", "Horezu", "Oraviţa" - produse chimice; "Călugăreni", "Tg. Jiu" şi "Mediaş" - produse ale industriei materialelor de construcţii; "Roman" şi "Soveja" - produse ale industriei constructoare de maşini (autovehicule de teren ARO, autobasculante, autocisterne, autoşasiuri, autospeciale); "Frunzăneşti" - produse ale industriei electrotehnice; "Turda" - utilaje pentru industria textilă.
La danele 80, 81, 82 şi 83 specializate se descărcau, în ritm susţinut, mărfuri de masă. Pe estacadele elevatoarelor curg continuu adevărate râuri de minereu. "Buziaş", "Băileşti", "Tomis", celelalte nave saltă din ape uşurate văzând cu ochii. La fel şi "Basarabi", care a sosit recent cu un transport de cărbune cocsificabil de peste Atlantic. La dana 62 - o dană de mare productivitate - se afla sub operaţiuni de descărcare nava-mineralier "Callatis", aducând fosfaţi din Iordania. Cu bărbăţie şi curaj, la -7, -8 şi chiar -10 grade, în aceste dimineţi de început de decembrie, oamenii Portului maritim Constanţa asigură cu răspundere şi dăruire pulsul economiei ţării întregi, în ritm dinamic, susţinut, aşa cum ţara o cere.
Gheorghe Constantinescu - Dobrogea Nouă, nr. 12.825/1989