Timpul şi locul filmării: la amiază, în curtea grădiniţei ICTB-ului. Scenariul: Flavia Buref. Regia: Gheorghe Naghi. Ajungem în plin "proces de producţie". În faţa aparatului de filmat, "la cadru", ţopăie câţiva preşcolari îngânând melodii onomatopeice. În mijlocul lor, îmbrăcată într-un halat de culoare albastră, cu o pereche de ochelari coborâţi sfătos spre vârful nasului, tovarăşa directoare a grădiniţei (în rol, actriţa Cristina Deleanu) le supraveghează jocul.
"Atenţie, mişcare, motor!" rosteşte regizorul Gheorghe Naghi. De pe margine se desprinde o mămică, ţinând strâns de mână un băieţel. Pe feţele lor se citeşte emoţia. Mama (actriţa Marioara Sterian) îi dă puştiului (protagonistul filmului, Cristian Niculescu) câteva garoafe pe care acesta, cu gravitate, le oferă educatoarei.
"Bună ziua", "Bună ziua!" "Am înscris băiatul la grădiniţă, la grupa mare". Stop! A apărut soarele - prevăzut în decupajul regizoral şi cadrul 121 se reia. Se trag două duble.
"Avem diafragmă", anunţă operatorul Adrian Drăguşin şi cei din echipa de imagine. Cristian Popescu (camera), Emil Busurca (asistent imagine), Costel Nica "omul cu şarful" (cum îl strigă, în glumă, colegii) sunt gata, pregătiţi "pe poziţii".
Regizorul Gheorghe Naghi conduce filmarea cu răbdare, desprins de mulţi ani "să grăiască" pe limba celor mici. Urmărindu-i munca, apreciindu-i calmul, înţeleg că este nevoie de vocaţie să poţi lucra cu copii-interpreţi, să reuşeşti să le comunici starea pe care trebuie s-o întruchipeze. Nu de puţine ori, fantezia prea bogată, specifică vârstei, poate "juca" la rândul ei, nebănuite farse.
"Mă apropii de universul lor plin de sensibilitate şi candoare - mărturiseşte regizorul - cu o bucurie şi o curiozitate mereu reînnoite. Taina jocului de cuburi va fi un film de actualitate, încărcat cu zâmbetele însoritei copilării. Spectatorul va regăsi, inserată, discret, şi o notă gravă: apelul pentru apărarea naturii, a pădurii, acel «plămân de sănătate» al pământului. Răducu, eroul filmului, îşi petrecea o lungă vacanţă în ţară, şi aici, în lumea celor care nu cuvântă, îşi va face prieteni de nădejde: Laur-Balaur, un ciobănesc zdravăn şi credincios, Vifor, calul bunicului (un bunic bun ca pâinea caldă, cu chipul şi înfăţişarea lui Mihai Mereuţă), căprioara Sprinteioara şi puiul ei, veveriţa Puf, un arici cântăreţ."
Această ultimă precizare mă determină să-l întreb dacă nu cumva avem de-a face cu un film muzical. "Nu, va fi doar un film cu momente muzicale. Cântecele compuse de Laurenţiu Profeta şi George Natsis răsună interpretate tot de pici de vârsta preşcolară. Am intenţionat să păstrez timbrul specific al vocilor de copii".
Machieuza Constantina Mâş aplică fardul pe obrazul tovarăşei directoare, actriţa Cristina Deleanu. "Ce v-aş putea spune despre rol? Fiecare întâlnire cu aceşti actori de «vârstă mică» îmi descoperă adevărate «casete de minuni». În Taina jocului de cuburi, scenarista Flavia Buref a conturat foarte exact şi pe o gamă largă caracterele micuţilor: un timid, un pârâcios, un îndrăzneţ, un mare inventiv. Filmul cu parteneri copii rămâne o experienţă deosebită în cariera unui actor."
Două fete cucuiete sar şotronul şi "ala-bala-portocala..." le umflă obrăjorii îmbujoraţi, Raducu se prinde în cercul lor. Se joacă, dar şi joacă într-un film cu şi pentru copii. Taina jocului de cuburi.
Ileana Perneş Dănălache - Cinema, nr. 11/1989