x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Din arhiva Ministerului de Externe Negocieri politice între opoziţie şi PMSU

Negocieri politice între opoziţie şi PMSU

03 Aug 2009   •   00:00

Către Ministerul Afacerilor Externe
Tovarăşului Emil Bobu,
Tovarăşului Ion Stoian,
Tovarăşului Ioan Totu,
În legătură cu ştirile difuzate în ultima vreme, potrivit cărora negocierile "cu uşile închise" dintre PMSU şi "Masa rotundă a opoziţiei" s-ar afla în impas, ambele părţi au organizat la 2 august a.c. conferinţe de presă în cadrul cărora şi-au expus poziţiile.

Redăm pe scurt punctele de vedere exprimate:
PMSU: Proiectul legii referitoare la funcţio­narea partidelor politice este definitivat în proporţie de 90%, fără să se fi putut realiza un compromis în trei probleme.

Cu privire la averea PMSU (deposedarea şi reîmpărţirea ei), problemă care PMSU consideră că nu trebuie să facă obiectul negocierilor politice, supunând-o însă evidenţei publice;

Cu privire la viitorul organizaţiilor de partid la locurile de muncă. PMSU este prin tradiţie organizat la locurile de muncă şi nu agreează o excludere categorică a sa din uzine şi instituţii, acceptând însă ca aparatul PMSU din acestea să aibă competenţă numai în probleme de partid şi ca organizaţiile sale să-şi desfăşoare activitatea numai în afara programului;

PMSU consideră ca fiind o problemă fundamentală a suveranităţii partidelor ca în finan­ţarea acestora să nu fie implicate organizaţii din străinătate.

În ceea ce priveşte viitorul sistem electoral sau cel puţin desfăşurarea viitoarelor alegeri, PMSU a subliniat existenţa unui acord de principiu total asupra necesităţii de alegeri libere şi de­mocrate, dar nu şi asupra modului de organizare a acestora. PMSU propune un Parlament format din 300 de deputaţi aleşi în circumscripţiile locale şi 50 de deputaţi conform unei liste naţionale.

În ceea ce priveşte problemele constituţionale, opoziţia nu este de acord ca încă înainte de alegeri să ia fiinţă instituţia preşedintelui Repu­blicii şi nici Tribunalul Constituţional.

PMSU consideră însă necesar ca Tribunalul Constituţional să funcţioneze încă înainte de alegeri pentru a se putea proceda la înscrierea de acesta a funcţionării partidelor.

Cât priveşte alegerea preşedintelui ţării, prin plebiscit, PMSU consideră că ar fi un factor politic stabilizator, o garanţie a trecerii paşnice la noul model.

În cazul în care în problemele menţionate nu se va realiza consensul dorit, Guvernul va fi nevoit să supună Parlamentului, fără a mai negocia cu opoziţia, cele două proiecte legislative asupra instituţiei Preşedinţiei şi a celei a Tribunalului Constituţional.

În ceea ce priveşte problemele legii cu privire la funcţionarea partidelor şi legii electorale, va trebui să se exploreze în continuare posibilităţile pentru realizarea consensului participanţilor la negocierile tripartite. PMSU este dispus să facă concesii, dacă şi "Masa rotundă a opoziţiei" are în vedere asemenea concesii din partea sa.

"Masa rotundă a opoziţiei" apreciază că negocierile cu PMSU nu trebuie să excludă total publicitatea.
Ritmul acestor negocieri a scăzut, există înţelegere în ceea ce priveşte principiile, în timp ce detaliile sunt încă controversate, şi ele au devenit acum principale. Între acestea - pro­blema averii PMSU.

Partidele din opoziţie au acţionat până în prezent unitar, dar în unele probleme există păreri divergente. Punerea de acord asupra concepţiei economice de urmat nu poate fi realizată încă, singurul vinovat de situaţia economică a ţării fiind PMSU, opoziţia neavând de altfel la ora actuală nici posibilitatea de a interveni în această situaţie, ceea ce nu înseamnă că partidele grupate în "Masa rotundă a opoziţiei" nu ar dispune, fiecare, de programe economice de perspectivă. Aceste argumente nu pot face însă obiectul negocierilor tripartite.

Consideră prematură crearea Preşedinţiei Republicii şi a Tribunalului Constituţional înainte de alegeri, întrucât aceasta ar servi salvării puterii PMSU.

Negocierile privind legea asupra partidelor sunt în impas din cauză că PMSU nu este dispus să-şi împartă averea cu celelalte partide, devenind astfel imposibilă egalitatea şanselor lor şi finanţarea cheltuielilor de trecere la noul sistem din fondurile devenite comune.

"Masa rotundă a opoziţiei" pretinde ca mandatele în noul parlament să fie desemnate 50% în circumscripţiile electorale şi 50% pe baza unei liste, faţă de dorinţa PMSU ca numai o cincime a acestora să fie rezultatul votului pe lista respectivă.

Până la adoptarea unei noi legi a presei, opoziţia cere crearea unei comisii provizorii, în afara partidelor, pentru supravegherea egalităţii şanselor acestora în presă, radio şi televiziune.

Pentru evitarea revenirii la vechile stări de lucruri, nu s-a obţinut decât un progres modest. PMSU doreşte să includă între actele de violenţă interzise şi manifestările de nemulţumire ale populaţiei, lucru pe care opoziţia îl consideră impermisibil, apreciind că prin aceasta s-ar anula dreptul la protest şi s-ar transforma în iluzii legea asupra dreptului de întrunire şi la grevă.
Traian Pop
Document din volumul: 1989 - Principiul dominoului. Prăbuşirea regimurilor comuniste europene, Ediţie de: Dumitru Preda şi Mihai Retegan, Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Române, 2000, p 141-143

×
Subiecte în articol: din arhiva ministerului de externe