x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Istoria Comunismului Chipul patriei

Chipul patriei

de Lavinia Betea    |    05 Sep 2006   •   00:00
Chipul patriei

In algoritmul creatiei si al difuzarii actului cultural, imperativul "formarii constiintei patriotice" in spiritul "vremurilor noi" s-a extins repede si asupra unor "laturi ale existentei" precum pedagogia, sistemul de invatamant si "cultura de masa".

Pe negandite, dupa cum ar parea la o prima impresie, in Romania deceniului cinci au aparut noi reprezentari ale chipului si istoriei patriei. O tara frumoasa si bogata, cu oameni harnici, viteji si buni, care din pricina asezarii "in rascrucea marilor furtuni" avusesera de facut fata nenumaratelor valuri de dusmani si exploatatori care o saracisera. Sansa restabilirii dreptatii si echitatii sociale aparuse prin reprezentantii poporului muncitor de la putere. Ei, comunistii, ii vor nimici si zdrobi pe dusmanii si exploatatorii din interiorul si exteriorul patriei iubite. Libera si guvernata de asemenea buni fii, prosperitatea Romaniei va creste atat de grabnic, incat in numai cateva cincinale va atinge si depasi tarile cele mai avansate din lume.

Cator dintre cei care-au auzit in anii viitori asemenea teorii, din scoala primara si pana la sedintele sindicale ori in romanele si filmele istorice, le-ar fi venit sa creada ca aceasta reprezentare a Romaniei fusese zugravita de insusi Stalin ca portret al "maicii Rusii"?

In 1931, liderul de la Kremlin prezentase un impresionant discurs de bilant si argumentare a colectivizarii si industrializarii fortate. Este posibila incetinirea ritmului acestora? - fusese intrebarea pe care Stalin isi centrase retorica. Prilej cu care, in stilul sau discursiv particularizat de elementele preluate din predicile preotesti deprinse in neispravita sa scoala de teologie, oferise o schema explicativa a trecutului, prezentului si viitorului Rusiei sovietice.

"O trasatura a vechii Rusii a fost aceea a continuelor infrangeri pe care le-a suferit datorita inapoierii ei, narase Stalin. A fost infranta de hanii mongoli, a fost infranta de beii turci, a fost infranta de capitalistii englezi si francezi. A fost infranta de feudalii japonezi. Toti au infrant-o din cauza inapoierii sale: inapoiere militara, inapoiere culturala, inapoiere politica, inapoiere industriala si inapoiere agrara. Au infrant-o pentru a profita de ea si au facut asta scapand nepedepsiti. Va amintiti cuvintele poetului prerevolutionar: «Esti amarata, dar plina de bogatii, puternica, dar lipsita de forta, maica Rusie». Acesti domni stiau foarte bine versurile vechiului poet. Au infrant-o spunand: «Esti plina de bogatii, asa ca ne putem imbogati pe socoteala ta». Au infrant-o spunand: «Esti amarata si lipsita de forta, asa ca poti fi infranta si jefuita fara teama de pedeapsa». Asta este legea exploatatorilor: sa-l infranga pe cel inapoiat si slab. Este legea junglei instaurata de capitalism. Esti inapoiat, esti slab, deci esti «vinovat»; poti fi infrant si inrobit. Esti puternic - «tu ai dreptatea» - , deci trebuie sa ne temem de timpul care trece. Nu trebuie sa mai intarziem. Suntem in urma cu 50 sau 100 de ani in urma tarilor avansate. Trebuie sa strabatem distanta in zece ani. Ori facem acest lucru, ori vom fi zdrobiti. Asta ne dicteaza datoria noastra fata de muncitorii si taranii URSS."

Note de puternic impact psihologic se regasesc in mentionatul discurs difuzat ulterior intr-o forma adaptata la istoria nationala a fiecarei tari din lagarul comunist. Datorita acestora, cliseele verbale si explicative ale interpretarii istoriei nationale in spiritul maniheismului si militantismului stalinist se mentin si in prezent in memoria colectiva a multimilor din spatiul postcomunist.

Caci tot Stalin fusese girantul "Cursului scurt de istorie a PC(b) al URSS", aparut la finele anului 1938, care atribuie un trecut fictiv partidului bolsevic din Rusia. Pana dupa moartea lui Stalin, aceasta era "biblia" comunismului mondial in toate tarile sovietizate si modelul de falsificare a istoriilor lor nationale. O ironie a sortii poate fi socotit faptul ca redactorul principal al "Cursului scurt" este unul si acelasi Pospelov, director al Institutului "Marx, Engels, Lenin, Stalin", care coordonase apoi si comisia de elaborare a "raportului secret" de denuntare a "cultului stalinist" (1956).

In Romania anului 1947, dupa modelul "Cursului scurt", a aparut manualul de "Istoria Romaniei", in fruntea autorilor sai fiind Mihai Roller, care va si specifica, de altfel, intr-una din prefetele editiilor viitoare ca "se calauzise dupa invatatura lui I.V. Stalin". Biografia lui Roller este, la randu-i, reprezentativa pentru constructia si impunerea valorilor epocii sale. Fara vreo pregatire de specialitate, datorita calitatii de ilegalist, Roller fusese declarat istoricul numarul unu al Romaniei. Exclusiv pe baza "meritelor politice" fusese inclus si in Academia Romana, dimpreuna cu altii ca el, in locul academicienilor epurati. S-a sinucis in 1958, disperat ca gresise "linia justa" de interpretare a grevelor de la Grivita, prestigiul fabricat spulberandu-i-se meteoric.

Cat va mai trece oare pana la numaratoarea Roller-ilor din zilele noastre care pe temeiul "girului moral si etic" al partizanatului politic au monopolizat dezbaterile pe teme istorice?

"Asta este legea exploatatorilor: sa-l infranga pe cel inapoiat si slab. Este legea junglei instaurata de capitalism. Esti inapoiat, esti slab, deci esti «vinovat»; poti fi infrant si inrobit. Esti puternic - «tu ai dreptatea»* - , deci trebuie sa ne temem de timpul care trece. Nu trebuie sa mai intarziem."
×
Subiecte în articol: istoria comunismului stalin