x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Istoria Comunismului Comunism - Alegeri de un milion de dolari

Comunism - Alegeri de un milion de dolari

de Cristina Diac    |    25 Iul 2006   •   00:00
Comunism - Alegeri de un milion de dolari

Din arhivele ex-sovietice stim astazi ca Moscova a depus toate eforturile ca PCR sa castige alegerile din 1946. Pentru aceasta nu s-a limitat la sfaturi si incurajari tovarasesti. Sovieticii au discutat cu partea romana, ca sa vada intai pe ce dau banii. Apoi au bagat adanc mana in buzunar. 347 de mandate au costat un milion de dolari.

Scrutinul romanesc din toamna lui 1946

Din arhivele ex-sovietice stim astazi ca Moscova a depus toate eforturile ca PCR sa castige alegerile din 1946. Pentru aceasta nu s-a limitat la sfaturi si incurajari tovarasesti. Sovieticii au discutat cu partea romana, ca sa vada intai pe ce dau banii. Apoi au bagat adanc mana in buzunar. 347 de mandate au costat un milion de dolari.

Dupa etapa coalitiei asa-zis democratice, modelul conceput la Moscova pentru sovietizarea statelor din Europa de Est urmarea trecerea la un regim concentrat in mana comunistilor. "Tranzitia" urma sa se realizeze prin desfasurarea de alegeri legislative care sa lase aparenta unui proces democratic, transparent si in spiritul legii. Ca orice partid, comunistii isi propusesera sa castige alegerile. In acest sens, aveau de infruntat si presiunea Moscovei, care se interesa indeaproape despre pregatirile facute de "prieteni" (dupa cum apar comunistii romani in documentele sovietice) pentru alegeri. Moscova voia sa stie iar "prietenii" n-aveau de ales si trebuia sa ofere raspunsurile asteptate. Alegerile trebuia sa fie castigate cu orice pret si cu o majoritate covarsitoare.

LA FUNDUL SACULUI. Arhivele romanesti si marturiile participantilor la evenimente ne spun ca "prietenii" nu s-au dat in laturi de la nimic pentru a-si atinge scopul. Din documentele iesite la iveala in ultimii ani din arhivele ex-sovietice rezulta insa ca expresia "cu orice pret" a avut in epoca si un sens prim si prozaic al banilor. Dupa solutionarea crizei politice, care a intrat in istorie cu numele de "greva regala", la 9 ianuarie 1946 A.I. Vasinski, adjunctul ministrului de externe al URSS, a avut o discutie cu Gheorghe Gheorghiu-Dej. "Prietenii au nevoie de resurse financiare pentru desfasurarea campaniei electorale", scria Vasinski la Moscova. Gheorghiu-Dej se plansese ca "finantele noastre se afla intr-o stare jalnica, in timp ce social-democratii si partidul lui Gheorghe Tatarescu detin importante mijloace". Intrebat de inaltul oaspete cam de ce suma ar avea nevoie, interlocutorul roman a cerut un miliard de lei.

"RUSUL PLATESTE". La inceputul lunii aprilie, Gheoghiu-Dej si Teohari Georgescu s-au prezentat la Moscova. Printre chestiunile abordate in cursul discutiilor s-a aflat si problema alegerilor. V.M. Molotov - ministrul de externe al URSS si G.M. Malenkov, secretarul Comitetului Central al PCUS au dorit sa stie cam la ce rezultate se asteapta liderii PCR. "Daca vom reusi sa mobilizam toate fortele, a raspuns Gheorghiu-Dej, atunci putem sa obtinem 70-75% din totalitatea mandatelor". Liderii sovietici voiau sa stie pe ce dau banii si probabil ca raspunsurile i-au multumit. In sedinta Biroului Politic al PCUS, imediat urmatoare discutiei cu partea romana, s-a decis repartizarea sumei de un milion de dolari la dispozitia PCR pentru desfasurarea campaniei electorale, dintre care 200.000 de dolari eliberati pe loc.

Conform datele furnizate in legatura cu materialele de promovare, reiese ca BPD-ul tiparise pana in ziua alegerilor 4.189.000 de brosuri, 6.673.000 afise electorale, 28 de milioane de fluturasi, platise 800 de echipe de teatru si 397 de echipe artistice pentru a convinge electoratul sa voteze Soarele.

Documentele sovietice ne spun ca in lunile urmatoare, curieri speciali au fost intr-un continuu du-te vino intre Moscova si Bucuresti. Kremlinul daduse bani - si nu putini, iar acum astepta rezultatele.

"DOMNUL GROZA SA TRAIASCA!"
Principalele forte care s-au confruntat in alegerile din 1946 au fost PNT si BPD, avand ca semne electorale Ochiul, respectiv Soarele. Pornind de la cele doua semne, s-au construit lozinci dar si glume, campania capatand pe alocuri si aspecte hazlii. Un creator anonim, probabil elevat vorbitor al limbii franceze, a raspandit un slogan care, gratie jocului de cuvinte si pronuntiei frantuzesti, asocia ideea castigarii alegerilor de catre Soare cu un dezastru: "Votez le soleil, le plus grand des astres!". Un taran din comuna Stanilesti, judetul Falciu, si-a amintit ca la indemnul primarului de a face printre sateni propaganda pentru Soare, ar fi raspuns: "Dom’ne primar, votez Soarele, da’ daca n-ai «Ochi» cum il votezi, pe intuneric?" Ajutorul de primar din comuna Poiana Sibiului, dupa ce-si facuse curaj la carciuma din sat, s-a asezat in fruntea unui cor ad-hoc format din sateni care a improvizat pe o melodie versurile "Domnul Groza sa traiasca, iar Maniu sa domneasca".
×
Subiecte în articol: istoria comunismului