In rastimpul istoriei comunismului, cronica evenimentelor parcurse a primit diverse interpretari, in functie de modificarile ideologiei. Aceasta tehnica de manipulare va purta in cursurile metodicii de predare a istoriei, in scolile din intregul lagar socialist, denumirea oficiala de "respectarea principiului partinitatii". Conform acestuia, istoria nationala se scrie in concordanta cu directivele partidului. I se subsumau cerinte precum: prezentarea evenimentelor istorice ca efecte ale "luptei de clasa"; accentuarea rolului claselor exploatate in progresul social; sublinierea valentelor pozitive ale prieteniei dintre popoare (in raporturile istorice dintre majoritatea etnica si minoritatile nationale trebuia prezentata doar lupta comuna impotriva exploatatorilor). Alte distorsiuni si omisiuni vor contribui la falsificarea istoriei, creat fiind astfel un "dublu" al realitatilor sale.
O tema asupra careia se zaboveste putin in demontarea mecanismelor de functionare ale trecutului regim este cea a modificarilor produse in memoria sociala datorita acestei rescrieri a istoriei. Cum au devenit, bunaoara, evenimentele de la 23 august 1944 o revolutie nationala antifascista si antiimperialista a poporului roman, condus de partid, cand numarul comunistilor aflati in libertate, care aflasera dinainte despre arestarea Antonestilor, nu depasea degetele unei maini? Si mai ales cum a fost sters "amanuntul" prezentei trupelor sovietice din Romania si ca armate de ocupatie, si ca "armate eliberatoare"? Inca inainte de a ramane pe scena politica a tarii un singur partid, in 1947, a aparut manualul de "Istoria Romaniei", in fruntea autorilor sai fiind Roller. Reputatia de "geniu al istoriei" construita in cateva luni fostului ilegalist fara nici o specializare in domeniul istoriei, dupa tehnicile de influenta in "fabricarea prestigiului" poate fi, la randu-i, o tema de cercetare. Mai ales ca respectivele practici sunt eficient intrebuintate si in zilele noastre. In 1948 profesorii de istorie din toate scolile Romaniei afla ca in predarea disciplinei sunt obligati sa respecte principiile didactice anterior enuntate. Astfel ca toti scolarizatii din 1948 si pana la caderea regimului comunist vor invata o istorie a lui 23 august 1944 fara legatura cu evenimentele reale. O istorie a acestor falsificari poate fi insa chiar mai interesanta decat rezultatele ei. In ea au intervenit inca mai mult decat istoricii de meserie, scriitorii si cineastii care, prin talent, intuitie si prin forta imaginii artistice, au creat multimii reprezentari mai credibile si mai durabile decat lectiile de istorie din scoala. Faptul poate fi explicat si dovedit prin datele psihologice referitoare la procesul memoriei: mesajele vizuale sunt prelucrate de ambele emisfere cerebrale, spre deosebire de cele provenite din celelalte simturi stocate in zone mai restranse. Nu intamplator in lotul primilor studenti romani trimisi la Moscova, mai mult de jumatate sunt cei destinati pregatirii in domeniul cinematografiei. Produsele lor vor fi curand raspandite de "caravanele cinematografice". De pe cearseaful alb, atarnat de peretele scolii primare satesti, oamenii din toate catunele tarii "au aflat" si istoria "partinica" a lui 23 august 1944.