Pentru bolsevici, cultura in toate aspectele si formele sale apare ca o "suprastructura" conditionata economic, care exprima interesele si valorile claselor dominante. Cultura trecutului, creatorii si reprezentantii sai puteau fi astfel aruncati in "groapa de gunoi a istoriei", dupa cunoscuta expresie a unuia dintre liderii bolsevici.
In locul ei urma a fi creata si impusa "cultura proletara" (proletkult) - cultura socialista de mai tarziu - al carei scop era formarea "omului nou". Ca si in cazul altor practici generate de ideologia marxista, poporul rus a fost pentru capeteniile bolsevice, asa cum observa Alexandr Soljenitin, "plamada docila a unor experimente prin care se putea obtine orice". Tehnicile si rezultatele acestora au fost ulterior obligatoriu impuse imitatiei in toate celelalte tari comuniste. Responsabilii proletkult-ului, tutelati de influentul conducator al Comisariatului Instructiunii Publice, Anatoli Lunacearschi, au trecut cu entuziasm la practicarea noii orientari. Cu rezerva ca "inspiratia" individuala nu are ce cauta in arta noua, deoarece este o "iluzie burgheza", caracteristica esentiala a culturii proletare a fost colectivismul. Pentru descatusarea energiilor creatoare ale clasei muncitoare au fost infiintate studiouri unde muncitorii invatau sa deseneze si sa picteze si "ateliere" de creatie poetica. Din cenaclurile de poezie care functionau pe langa redactiile ziarelor rezultau opere compozite la care fiecare participant contribuise cu un vers. Singurul curent artistic care a colaborat din convingere cu bolsevicii a fost futurismul. Futuristii rusi, asemeni celor italieni (majoritatea adepti ai lui Mussolini), dispretuiau burghezia si creatiile ei artistice, promovau o cultura noua, corelata cu tehnologia din era masinismului, exaltau energiile primitive, militau pentru raderea de pe fata pamantului a bibliotecilor si muzeelor. Printre liderii bolsevici n-au fost insa adepti ai futurismului. Lenin, spre exemplu, dispretuia "bufoneriile" poetului Vladimir Maiakovski si eticheta creatiile sale ca "stupiditati patentate". Mai apreciat era poetul-proletar Demian Bednii pentru calitatile de a versifica la comanda politica si "disciplina inspiratiei" sale ("zi de zi, ceas de ceas, dupa cum o cereau evenimentele si⦠Comitetul Central", spunea unul dintre conducatori). Pentru a mari forta inspiratiei sale prin documentarea directa, Bednii fusese invitat sa asiste la executia Faniei Kaplan, femeia care incercase sa-l asasineze pe Lenin. Evenimentul (consumat intr-unul din subsolurile din proprietatea serviciilor speciale in vreme ce un motor fusese turat la maxim ca sa acopere zgomotele) nu a produs in planul creatiei mobilizatoare efectele scontate. Intr-o tara in care marea majoritate a populatiei nu stia sa citeasca si sa scrie, efectele literaturii erau prea limitate pentru scopul noului regim. De aceea, bolsevicii au ales mijloace mai eficiente prin incurajarea experimentelor teatrale si cinematografice. Dramele cu subiect revolutionar si teatrul agitatoric implicau participari de masa si interactiuni de replici intre actori si spectatori. La inceputul anilor â20, foarte gustate erau spectacolele constand din reconstituirea in aer liber a unor evenimente istorice, la care participau mii de figuranti. Din cauza cheltuielilor enorme solicitate de asemenea spectacole in aer liber, in scurta vreme atentia culturnicilor sovietici s-a concentrat catre cinematografie.Citește pe Antena3.ro
VIITORUL...
"Psihologia proletariatului este puternic standardizata de mecanizarea miscarilor si a gandirii de zi cu zi⦠Tocmai aceasta trasatura confera psihologiei izbitoarea ei anonimitate, facand posibila desemnarea fiecarei entitati proletare prin A, sau B, sau C (â¦) Prin urmare (...) proletariatul este strabatut de un flux impetuos de curenti psihologici, ca si cum n-ar mai exista un milion de creiere proletare diferite, ci un singur creier universal. In viitor, aceasta tendinta va face ca gandirea individuala sa dispara" - Aleksei Gastev (1918), metalurgist devenit poet
TRAIRI ARTISTICE
| ||||
|