x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Jurnale personale Jurnale personale: 18 martie 1989

Jurnale personale: 18 martie 1989

18 Mar 2009   •   00:00

Ascultat, abia azi-dimineaţă interviul lui Mircea. În răstimpuri râdeam singur de formulările lui pline de spi­rit, dar la urmă, şi mai ales fraza finală, mi-a stârnit un plâns brusc. Am simţit literalmente lacrimi ur­cându-mi în ochi.



Nelinişti. Fraze din Scînteia care ameninţă vag, dar urât. Un val de represiune, sub pretextul "trădării", "spionajului" şi alte asemenea, poate atinge în primul şi primul rând inte­lectualitatea, scriitorimea.
Timp de primăvară. În sud ar fi fost plus 20 de grade, lumea ar umbla în cămaşă. Anormal pentru martie, fireşte. Totul e absurd şi fără noimă.
Vernisaj doamna T., care insistase să fiu prezent. Lume multă, din aşa-zisa "nouă protipendadă" clujeană. Între care şi doamna B., activista, cu care aş fi putut discuta, eventual, dacă hârtiile mele au ajuns ori ba pentru "aviz", la ei; dar e prinsă într-un grup de cucoane, care o curtează la modul cel mai indecent, aşa că trebuie să renunţ. Îmi face şi silă. Seara, concert Dan Grigore, formidabil în interpre­tarea Concertului nr. 1 pentru pian al lui Ceaikovski. Arie şi Yael sunt entu­ziasmaţi, aşa ceva n-au mai auzit vreodată în "oc­cidentul" lor. Plec la pauză.
Mircea Zaciu, Jurnal IV, Bucureşti, Editura Albatros, 1998, p. 430-431


Apropo de lipsa de consideraţie pentru om şi de mentalitatea "sănă­toasă" faţă de bolile psihice la noi. Trivia­lităţile folclorice cu bătaia ad­mi­nis­trată celui în care a intrat dracul, să-l sperii şi să iasă. Boala de nervi so­cotită boală "boierească", fasoană.
Faptul că Ceauşescu nu vede că rezultatul politicii lui este îmbol­nă­virea psihică a întregului popor nu are de ce să te mire. Savanta lui a desfiinţat toate centrele de cercetări psihologice şi sociologice din ţară. Ea realmente nu are de unde să ştie că există un psihic uman. Nu ştie. Este incultă şi proastă. La fel el. La fel, probabil, toată clica. Dar oamenii cultivaţi, opo­zanţii lui, Doina Cornea, cade în ace­eaşi eroare, aceeaşi ignorare a psihicului dereglat, aceeaşi vi­ziune populară asupra noţiunii de sănătate mintală şi de boală, dacă nu reuşeşte să vadă că el, întâi şi întâi, este nebun. Că scrisorile deschise adresate tot lui sunt inu­tile. Or, scrisorile des­chise s-au ge­neralizat la noi într-o aşa măsură, încât s-ar putea ajunge la situaţia când întreaga ţară – cu secretari C.C., cu miniştri, vechi activişti şi noi acti­vişti, se­curişti, popor – i-ar adresa lui scrisori des­chise, povestindu-i şi ară­tându-i lucruri evidente pentru toată lumea, numai pentru el nu. Cum de nu vede Doina Cornea că acest tip este surd şi orb la toate scrisorile deschise şi la tot ce-i arată ea, că el nu vede decât ceea ce vede, ideea lui fixă, imaginea lui despre România construită de el, acum şi peste o sută de ani? Iar dacă asta ar mai avea o explicaţie, faptul că nu vede realul, orbit de idealul lui dement, dar manifestările, gesturile lui foarte mărunte, poticnelile lui în covor, coborâririle şi urcările de voce, trecerile bruşte de la şoaptă la lă­tră­tură, accesele de furie, alternate cu lirism, toate acestea sunt în afară de orice dubiu. Cum de nu văd ei, oamenii care-i adresează scrisori deschise, că el nu mai există, nu lui trebuie să i se adreseze, ci altcuiva? Că mai bine şi-ar cheltui energiile pentru a aduna probele acestea indubitabile şi pentru a-l înlocui, fiindcă este BOL-NAV?.
Pe Hitler, când au hotărât atentatorii ăia să-l asasineze pentru că ducea ţara la dezastru, printr-o po­litică cri­minală, n-au ezitat. Dar când au aflat că e mai imperios necesar să-l asasi­neze pentru că e nebun, cred că ceva i-a oprit. Ce? Frica de Dumnezeu, poa­te, gândul că un nebun nu se ucide, ci se internează, se izolează, se face ino­fensiv şi se aşteaptă să i se sfârşească zilele? Credinţa obscură că şi poseda­tul de diavol e tot fiinţa lui Dumnezeu? Că nu poţi decât să-l împiedici să facă rău, nu să-l omori? Nu ştiu. Ştiu că ai noştri îi adresează lui scrisori des­chise, dovedind că ştiu despre boala lui psihică tot cât ştie savanta care a desfiinţat institutele de specialitate.
Scenă sinistră. O profesoară de 50 de ani, la CEC. Se aşează la masă să-şi completeze formularul. Rumoare, agi­taţie, lume în mişcare. Asta, într-un moment de uitare de sine, bate cu palma în masă şi strigă din răsputeri: Linişte, faceţi linişte! N-am văzut decât foarte puţini tipi, trecuţi prin 20-30 de ani de meserie didactică, rămaşi zdra­veni la cap. Nu nu­mai "nedeformaţi profesional", ci zdra­veni, pur şi simplu. Îţi trebuie minte cu carul şi o capacitate de autoreglare uriaşă pentru ca măcar o parte din mintea asta să-ţi scape ne­robotizată, neautomatizată, după 20 de ani de şcoală.
Ieri, la Securitate. Pe holul lor. Un ghişeu pentru paşapoarte. Pe pereţi, pe de o parte şi de alta, pancarte şi lo­zinci, destinate să-i împuţineze pe cei veniţi acolo cu cereri de plecare. Unul din afişe, scris cu alb pe sticlă vopsită în albastru închis, spunea aşa: "Ce poate oferi străinătatea unui om care-şi părăseşte ţara? «Moarte şi sclavie la străini aflăm». Înjosire la străini gă­sesc şi astăzi. Pot primi un dolar în plus, sau mai mulţi, dar vor fi trataţi întotdeauna fără demnitate, nu vor fi res­pectaţi. TRÂDÂTORII,  cei care îşi pă­răsesc ţara, sub orice motiv, nu pot fi niciodată luaţi în consi­deraţie."
Doina Jela, Telejurnalul de noapte, Bucureşti, Editura Vremea, 2005, p. 379-381

×
Subiecte în articol: jurnale personale