În februarie 1989, prof. univ. dr Cătălin Bordeianu lucra ca ziarist la Scînteia Tineretului. A fost prezent de "Luna cărţii" la ţară, într-o comună din judeţul Iaşi. Învăţătorul Cezar Popa povesteşte cum se strângeau ţăranii pe uliţă să citească cu scriitorii.
Spre deosebire de primirea făcută de orăşeni, oamenii de cultură erau întâmpinaţi cu căldură, surprinzător, de ţărani. Aflăm cum se întorceau scriitorii prezenţi la astfel de manifestări cu portabagajele pline, o "recunoaştere" primită de la preşedinţii de CAP locali sau de la politrucii obedienţi sau cum învăţătoarea Natalia Grecu, fostă deputată MAN, implicată în programele "lunii cărţii", le citea ţăranilor din opera lui Shakespeare. Ca un fapt inedit, unul dintre ei avea acasă, şi lectura, chiar Raportul Mareşalului Antonescu după trei ani de război.
Actualul director al Bibliotecii Judeţene Gh. Asachi, prof. univ. dr Cătălin Bordeianu, a fost prezent în februarie 1989 în judeţul Iaşi. "Luna cărţii la sate se desfăşura iarna din două motive. Unul era acela că lucrările agricole stagnau, iar propaganda lâncezea şi ea, pregătindu-se însă pentru evenimentele ce urmau: însămânţările de primăvară şi, în nota obişnuită, realizarea «producţiilor-record». În al doilea rând, prin această manifestare se arăta că regimul se preocupă de soarta ţărănimii cooperatoare, a doua clasă a ţării după cea muncitoare. Şi aceste acţiuni veneau dintr-o necesitate de a umple golul lăsat de lipsa propagandei şi de a arăta că de bunurile culturale din perspectivă socialistă se bucură şi oamenii din mediul sătesc.
La manifestările prilejuite de luna cărţii la sate, dialogul era de puţine ori interactiv şi doar dacă era iniţiat de conducătorii manifestării. În fiecare zi aveau loc activităţi culturale, dar şi acţiuni comune de lectură, la care ţăranii veneau adesea din proprie iniţiativă, fără a fi «convocaţi»." Despre cum se organizau aceste centre de lectură pe uliţele satului povesteşte învăţătorul Cezar Popa, care era în 1989 cadru didactic în satul Valea Grecului (comuna Duda-Epureni, judeţul Vaslui).
Centrele de uliţă
"În 1989, voiai, nu voiai, cumpărai cărţi, dar asta nu înseamnă că ţăranii le şi citeau. Se vindeau obligatoriu la cooperativă, la pachet cu alte produse. Şi erau şi foarte multe volume la bibliotecă. Era un responsabil de cadre didactice şi lua de acolo cărţi cu împrumut, le ducea la un cetăţean acasă şi i le dădea în primire.
De obicei, învăţătorul aduna oamenii şi citea din diferite volume dintre acelea care credea el că sunt bune şi utile. Erau şi broşuri de partid, dar nu le dădea nimeni atenţie. Ţăranii aveau şi preferinţe pentru anumite cărţi, mai ales cele de poveşti şi de specialitate, adică de agricultură şi zootehnie. Oamenii primeau bine această acţiune, pentru că nu aveau pe atunci nici program la televizor, nici băuturi aşa grozav de multe. Veneau destui ţărani, în special bărbaţii aşteptau zilele cu lectură, dar şi femeile. Totul se desfăşura cam la fel, fără evenimente deosebite.
La noi, în Valea Grecului, erau cam patru-cinci centre, adică gospodării, la care se adunau oamenii la lectură. De exemplu, o femeie din sat, Domnica lui Ţuţu, la care se duceau cărţi, a fost foarte mulţumită, pentru că le citea ea mai întâi. În general, oamenii erau interesaţi. Fiind iarnă, nu se duceau la lucru, aşa că se întâlneau, îl ascultau pe cel care citea, mai vorbeau. Se organizau acţiuni şi la căminul cultural, dar centrele erau în diferite case de gospodari de pe uliţe diferite. Iar învăţătorul mergea din poartă-n poartă şi îi chema pe oameni, chiar dacă nu era plătit pentru acest lucru. Era o foarte mare formalitate, chiar dacă unii erau dezinteresaţi, trebuiau să răspundă chemărilor. Pentru cadrele didactice era o muncă în plus, neplătită. Toţi eram obligaţi să o facem, era o condică, se numea «condica cu minciuni», în care tot timpul trebuia să scrii că ai avut şase ore de activitate culturală şi şase ore de activitate metodică. Făceai, nu făceai, trebuia să scrii, fiindcă, dacă venea inspecţie şi vedea că nu ţi-ai făcut datoria, erai persecutat", îşi aminteşte învăţătorul Cezar Popa.
Baranga a adunat tot satul
În memoria colectivă a satului se păstrase o întâmplare legată de scriitorul Aurel Baranga. "Tatăl meu, Nicolae Popa, care era şi el învăţător, i-a trimis o scrisoare să vină, că-l cheamă oamenii, spunându-i că ţăranii vor să se întâlnească cu el. Iar Baranga a sosit la noi şi atunci s-a adunat tot satul. Oamenii mai veneau şi să caşte gura, nu erau neapărat interesaţi de opera lui. La final, Baranga a plecat cu portbagajul plin, umplut de preşedintele de la CAP, Ioan Bălţatu, socrul meu. Alteori venea şi brigada ştiinţifică şi unul vorbea despre probleme ştiinţifice, altul despre agricultură. În astfel de cazuri, se dădea şi un spectacol la sfârşit, se cânta, pe lângă poeziile recitate şi fragmentele de roman lecturate."
Să nu uităm
La rândul său, prof. univ. dr Cătălin Bordeianu spune că invitaţia către participanţi era făcută, de regulă, de secţia propagandă a Consiliului Judeţean. Cei de la sate erau anunţaţi prin cadrele didactice, ştiau că vor veni. "De obicei, bibliotecile judeţene şi bibliotecarii erau inima acestor manifestări. În plus, se făceau şi foarte multe lansări de carte. Programele se elaborau la bibliotecile judeţene şi se transmiteau mai departe: săptămâna asta mergem la Cepleniţa, cealaltă la Cotnari. Se anunţa bibliotecarul de acolo şi se convocau oamenii, câteodată se aducea o damigeană de vin, câteodată nu, plecam cu toţii nemâncaţi. Şi aveau loc şi alte manifestări: de exemplu, la Tătăruşi sau Ruginoasa erau coruri bine organizate la care cânta tot satul. Acestea întregeau o astfel de întrunire. Să nu uităm că a fost şi aşa, pentru că o astfel de memorie poate sta la răspântia crizei culturale în care suntem, inclusiv în carte."
Satul, cald faţă de scriitori
"În bibliotecile săteşti, paradoxal, intrau extrem de multe cărţi importante ale unor autori de seamă precum Marin Preda, A.E. Baconsky, Constantin Ţoiu, volume care, în dialogul citadin şi cotidian, aveau cu totul şi cu totul altă semnificaţie.
Iar atunci, în februarie, lucrurile se repovesteau. Surpriza celor care participau la acţiunile din Luna cărţii la sate era că o bună parte din intelectualitatea satului – preotul, învăţătorii, profesorii care îşi desăvârşeau pe tren, pe rată, lecturile – era un public avizat în privinţa fenomenului literar existent la momentul acela. În plus, mulţi dintre autori răspundeau cu deschidere, pentru că era o evadare din încorsetarea cenzurii, din lansările şi activităţile culturale de la oraş. Acţiuni ce nu aveau până la urmă acelaşi impact uman în mediul urban. La Iaşi, poeţi precum Horia Zilieru, Cassian Maria Spiridon, Valeriu Stancu sau prozatori ca Vicenţiu Donose mergeau, invitaţi de bibliotecile judeţene şi comunale, la întâlnirea cu iubitorii de carte de la ţară."
În 1989, bibliotecile erau bine aprovizionate, iar autorii erau bucuroşi de mâna întinsă şi către ei, aşa că veneau şi citeau poezii. Iar "vehiculul" era tocmai biblioteca judeţeană, al cărei corp de metodişti verifica achiziţiile la biblioteca sătească, supraveghea acţiunile desfăşurate acolo şi invita la sate, sub oblăduirea secţiei propagandă a judeţului, scriitori şi oameni de cultură. Aceste zile se transformau, de fapt, într-o întâlnire caldă între cititorul potenţial şi scriitorul care, de fapt şi de drept, venea să-şi relanseze o parte din operă acolo de unde a plecat sau unde ar fi vrut să ajungă. Ba, mai mult, ajungeau în mediul rural chiar şi artişti plastici precum pictorul Dan Hatmanu.
La manifestări cum era cea a Lunii cărţii oamenii cereau de multe ori volumul "Nişte ţărani" de Dinu Săraru. Probabil voiau să se identifice cu personajele sau doreau să afle cum se comportau acestea.
Pe teren, la astfel de acţiuni mergeau de fiecare dată şi ziarişti. Era coleg de breaslă cu Ion Cristoiu. În februarie 1989, Cătălin Bordeianu se afirmase deja şi ca tânăr scriitor, răspundea de zona Moldovei. "Noi, ca ziarişti şi scriitori, mergeam invitaţi la astfel de manifestări şi ne bucuram, pentru că se creau, astfel, legături strânse cu biblioteca, cu oamenii ei. Eram solidar şi cu scriitorii, din a căror breaslă făceam parte şi eu. Simţeam nevoia să-i sprijinim pe autori, care erau neajutoraţi. Mai mult, spaţiile necontrolate strict deveneau oaze de sensibilitate, de creaţie şi de mesaj cultural, de încriptare. La astfel de manifestări din luna cărţii ajungeau şi primarul, şi preşedintele de CAP, iar aceştia nu aveau discursuri politice decât dacă în delegaţia venită de la oraş, pe lângă scriitori, era şi cineva de la partid. De regulă, nu veneau activişti de partid, însă, când ajungeau şi din aceştia, se citeau şi documente de partid."
"În februarie 1989, am primit invitaţia bibliotecii «Gh. Asachi» şi am mers în localitatea Podu Iloaiei, o comună ce a devenit, mai apoi, oraş. Au fost două manifestări, una la bibliotecă şi alta la liceul agricol. Am remarcat atunci pasiunea pentru acest eveniment, Luna cărţii la sate. Au fost programate recitări de poezie şi lecturi, pentru că veniseră şi prozatori. Şi era acolo şi bibliotecara din Budăi, o localitate învecinată. M-a abordat şi m-a rugat să deviem traseul de întoarcere şi să ajungem neoficial şi în satul său: «Sunt şapte kilometri până acolo, dacă tot sunteţi cu maşina, veniţi şi la noi, că organizăm la bibliotecă şi un recital de poezie». Atunci am fost cu Valeriu Stancu, Vicenţiu Donose, adică un prozator şi un poet, eu fiind acolo tot în calitate de scriitor. A fost prezent şi directorul din acea vreme al Bibliotecii Judeţene «Gh. Asachi» din Iaşi, dl Nicolae Busuioc. Acolo, la Budăi, am avut surpriza ca nişte copii să susţină un recital lecturând fragmente din cărţile aflate în bibliotecă. Au întregit dialogul cultural, a fost un moment deosebit, îl ţin minte şi acum, după atâţia ani. Copiii au venit la bibliotecă cu mama, cu bunica, dar au fost prezenţi şi câţiva veterani de război. Unul dintre ei avea să ne spună că participase la manifestările ce au avut loc la Iaşi la 50 de ani de la Unirea de la 1859, adică în anul 1909 (acum 100 de ani – n.red.). Cu toate că era tânăr, i-a măsurat, le-a ascultat vocea şi a vorbit cu unii dintre oficialii prezenţi atunci, oameni de stat, cu Regele, şi nu l-a tras nimeni de mânecă. Bărbatul acela nu avea şcoală, dar asculta din cărţile citite de fiii şi nepoţii lui. De aceea venise să ne întâmpine la şcoală. Datorită acestor cărţi s-a simţit şi el important, a simţit că cineva îi acordă atenţie."
Cărţile ţăranilor
"În ce priveşte cărţile, ţăranii cereau opere de Coşbuc, Creangă, Slavici, dar cu greu se satisfăceau toate cererile, volumele fiind mai tot timpul date cu împrumut. Se întâmpla ca unii oameni să aibă acasă o carte veche, de exemplu am avut surpriza ca un bătrân să-mi aducă «Raportul după trei ani de guvernare» al mareşalului Antonescu şi să-mi spună: «Uite câte lucruri se puteau face în vreme de război, asistenţă socială, pensii pentru ţărani, pentru răniţi, pensii pentru militari». În volum erau prezentate date statistice, dar cartea putea să-i atragă omului probleme în anumite perioade ale regimului comunist. Ţăranii mai aveau acasă şi alte volume vechi. Pe lângă cărţile religioase, erau aşa-numitele «gromovnice», scrise cu litere chirilice. Unii le citeau, ştiau alfabetul chirilic. Aceste cărţi s-au păstrat, fiindcă erau practice. În ele scria despre vremea pentru însămânţat, se explica şi ce trebuie făcut dacă bate vântul, adică aştepţi vreo două zile, şi alte sfaturi. Erau un fel de almanahuri, scrieri populare adunate, tipărite, unele dintre ele, în 1820-1850. Foarte mulţi ţărani aveau astfel de cărţi, pentru că ei se ghidau în gospodărie după starea vremii."
Astfel de întâlniri culturale aveau loc o dată sau de două ori pe săptămână, şi nu numai sâmbăta şi duminica. Atunci se cumpărau cărţi, nu se dădeau gratis, se făceau lansări de volume. Şi cu această ocazie era prezentat profilul unui autor clasic. "Astea sunt cărţile, asta e opera, acesta e omul." Iar ţăranii erau curioşi, întrebau din timp cine vine şi se bucurau de un oaspete de seamă. "Într-o săptămână din februarie 1989, s-a vorbit despre Slavici. Apoi s-a prezentat următorul, un scriitor tânăr care urma să fie adus la cunoştinţă. «Este şi el scriitor?», au întrebat oamenii.
I-am lămurit că acesta din urmă va veni chiar el să le citească, iar ţăranii şi-au arătat nedumerirea că trăieşte. «E un scriitor viu?», întrebau ei. Pentru ţărani, scriitorii erau nişte oameni importanţi care au trăit demult, iar întâlnirea cu unii în viaţă părea irealizabilă. Pe scriitorii care veneau în mijlocul lor îi priveau cu curiozitate.
Oamenii mai cumpărau cărţi, unele impuse de lectura obligatorie pentru elevi, altele de poveşti, Însă foarte multe biblioteci săteşti erau pline de manuale. Iar elevilor le rămâneau cărţile când treceau în altă clasă, dar nu le aruncau, nu le puneau pe foc. Manualele se adunau din respect faţă de carte, iar părinţii îşi încropeau o bibliotecă a familiei. Existau şi broşuri de popularizare, foarte căutate la bibliotecă de cei în vârstă, în timp ce copiii se ocupau de bibliografia şcolară. Rapoartele la întrunirile PCR le citeau doar unii membri de partid şi cei îndoctrinaţi cu învăţământul politic, aceştia fiind siliţi să se uite şi prin astfel de documente. Alte cărţi nu se căutau, fiindcă lumea satului era vitregită de personalitate, mai ales că, de regulă, copiii foarte buni mergeau la şcolile de la oraş. Cei care reuşeau să termine o facultate nu se puteau întoarce la ţară, fiindcă nu erau locuri de muncă decât în învăţământ, agricultură, zootehnie, îmbunătăţiri funciare.
Ţăranul cititor
Ţăranul preocupat de lectură avea uneori o mare deziluzie, pentru că lipsa timpului îl împiedica să afle tot ce-l interesa. Nu avea când să citească romane, aşa că erau preferate mai ales "cărţile-lame", acele volume foarte subţiri axate pe o temă dintr-un domeniu, de exemplu cultivarea legumelor. Omul prefera să înlocuiască o carte cu un ziar. Pe de altă parte, era şi cititorul aflat la polul opus, întrucât au fost sute de mii de condamnaţi politic care n-au mai putut să-şi găsească locul în comunitatea urbană. De exemplu, un mare jurist a devenit crescător de animale şi cu el am vorbit, atunci când l-am întâlnit într-un sat, despre codul lui Hamangiu. În biblioteca lui rurală puteai să găseşti tratate de drept şi alte cărţi dificile, la fel ca şi la mulţi profesori care, având probleme, au devenit suplinitori la ţară. Şi mai erau şi cei din segmentul constant naţional-ţărănist care se retrăseseră la sat pentru o nonbeligeranţă consimţită.
Scriitorul scrie, ţăranul munceşte
Ce-i atrăgea pe ţărani la citit? Faptul că nu aveau alte mijloace de informare şi se săturaseră de declaraţiile politice răspândite în mass-media de atunci. "Programul de la televizor era de două ore, la radio auzeau lozinci, mersul la biserică le aducea probleme. Citeau ca să nu uite că ştiu să citească, o făceau ca exerciţiu. Citeau Biblia când se temeau de inundaţii, dar şi Biblia era greu de găsit, pentru că se tipărea în tiraje foarte mici. Până şi căminul cultural devenise doar o scenă de cântat partidul şi conducătorul, şi asta îi făcea să se retragă şi să se refugieze în lectură. Însă pentru unii ţărani era o povară faptul că nu înţelegeau ce citesc. De exemplu, când poetul Ioanid Romanescu a recitat un poem în vers alb, un pic încifrat, a fost privit cu o foarte mare curiozitate. Iar când Nicolae Turtureanu şi-a citit opera în care se vorbea despre inundaţii, oamenii au început să se întrebe unii pe alţii când a plouat. Erau ancoraţi în ceea ce se întâmpla, nu în lectură, aşa că s-au îngrijorat că vin apele şi că trebuie să strângă repede roadele de pe câmp şi să aducă animalele acasă.
Ceea ce se întâmpla în lumea satului seamănă cu o aptitudine proto-istorică – «cei mai buni la suliţă», spuneau strămoşii noştri, dacii, adică dacă «e frumos, e deştept, e în stare să vorbească cu zeii, să se ducă să vorbească cu zeii, aici noi avem de rezolvat alte treburi». Aşa şi cu ţăranii, scriitorul să scrie, ei să muncească. Pentru ei, lectura era ca slujba la biserică, a fost una frumoasă sau nu. Deci conta felul în care ai captat publicul – spuneai câteva vorbe de duh, omul înţelegea despre ce-i vorba."
Citește pe Antena3.ro