Industria de lux nu era o prioritate pentru mai marii României de dinainte de 1989. Existau doar câteva întreprinderi care se ocupau de producerea parfumurilor, a cremelor, a săpunurilor fine şi a altor produse destinate igienei.
Produsele erau văzute ca oricare altele, iar producătorii lor se numeau simplu, întreprinderi, fără a se insista pe ideea de "casă" ori de atelier artizanal. Erau produse parfumuri la Farmec (Cluj), la Miraj (Bucureşti), la Nivea (Braşov).
Octavian Sever Coifan, parfumier şi autor al mai multor lucrări de specialitate (Parfumul. Mică enciclopedie, 1.000 de parfumuri. Universul Parfumeriei – volumele I şi II) ne-a povestit cum stăteau lucrurile în această industrie aparte.
"Produsele cosmetice româneşti nu trebuie comparate cu sectorul de lux din Occident ci cu acela al produselor mass market (Avon, Coty, Revlon). Raportat la acestea, calitatea intrinsecă a produsului e aproape identică. Faţă de parfumurile de lux din acea perioadă, lipsa ingredientelor extrem de scumpe este cea care făcea diferenţa majoră, îşi aminteşte parfumierul: "Nu exista absolut deloc iasomie, trandafir, iris sau mirodenii exotice. Parfumurile româneşti sufereau la nivelul compoziţiei care nu era tot timpul subtilă şi nuanţată, iar structura parfumului era mai degrabă uniformă şi nu piramidală (note de vârf, mijloc şi fond). Tenacitatea lor era bună, dar moderată, în schimb net inferioară parfumurilor ruseşti unde exista un standard de stat care impunea numărul minim de ore de persistenţă."
"În total sunt peste 150 de parfumuri româneşti şi ape de colonie într-o paletă largă de preţ, de la cele extrem de ieftine până la casetele cadou imitând cristalul. De notat că nu toate ajungeau în «comerţul socialist» al marilor oraşe, iar uneori, pe Litoral, puteau fi cumpărate ediţii speciale", îşi aminteşte Coifan.
La începutul perioadei, la nivelul acestei industrii exista la acea vreme un dialog aproape firesc cu furnizorii de peste hotare: "E bine de ştiut un lucru despre parfumurile şi cosmeticele româneşti – o parte erau create local, iar pentru altele concentratele erau cumpărate din Occident, existând încă din anii ’70 contacte cu firme mari precum Givaudan, Dragoco, H&R. Graţie contactelor cu aceste firme din Elveţia sau Germania, unii specialişti români au putut face stagii în străinătate şi să aducă know-how în ţară. Adevărata inovaţie românească stătea nu atât în parfumuri, cât în cosmetice (de la creme la şampoane şi vopsele de păr)", consideră Octavian Sever Coifan.
Situaţia în industria parfumurilor nu a fost liniară. Parfumierul de origine română stabilit la Paris îşi aminteşte că "o dată cu anii ’70 şi politica integrării cercetării în producţie care viza eliminarea importurilor, apar numeroase proiecte de cercetare, unele materializate, altele oprite exact în 1989 cum este cazul sintezei moscurilor pusă la punct de Universitatea de la Iaşi pentru AzoMureş sau câteva creme cu extracte noi de plante care nu au mai apărut."
Cercetătorul a obţinut cu mare greutate, în vederea studiilor sale, o listă cu numele celor care creau înainte de 1989 produsele cosmetice: "Informaţiile specifice cerute în urmă cu câţiva ani fostelor fabrici Farmec Cluj şi Miraj Bucureşti (ambele privatizate într-un mod foarte special), când dorisem să scriu o lucrare despre parfumurile şi cosmeticele din România, s-au soldat cu un refuz explicit." Coifan a putut însă afla că: "majoritatea «autorilor» erau ingineri chimişti care au lucrat fie în cercetare, fie în sinteza de noi ingrediente sau în formularea (creaţia) produselor. Încerc să stabilesc autorul individual al fiecărui produs".
Coifan crede că "cele mai bune parfumuri româneşti ale anilor ’80 erau: Eva, Miss Miraj, Idila, Jubileu, Stil. Mai puţin ştiut azi este că, în decursul anilor, cosmeticele româneşti au fost premiate la târguri internaţionale, câştigând adesea medalia de aur, cum este cazul parfumurilor Miss Miraj, Idila sau Miss Otilia."
În general, parfumurile şi cosmeticele de calitate din ţară încercau să ţină pasul cu ceea ce se întâmpla în Occident: "Deşi am fi tentaţi să spunem că România a fost ruptă de Occident în materie de parfumuri, ceea ce a existat şi s-a produs în ţară a fost aproape într-o perfectă sincronizare cu producţiile occidentale. Uneori poate prea mult, întrucât dorinţa românului de a se inspira a fost mai mare decat ideea de a crea.
În privinţa designului, exista foarte puţin interes pentru inovaţie. Existau două şcoli, la Bucureşti şi la Cluj, care lucrau flacoane pentru parfumurile de top. Cele mai fără pretenţii perpetuau ani în şir aceleaşi flacoane insipide din sticlă grosieră ambalate în carton de calitate inferioară. "Similitudini la nivel de design se regăsesc la parfumul Cristal (ţesătura pied de poule ca la Miss Dior) sau la Miss Miraj (dantela ca la Femme de Rochas)."
Coifan îşi aminteşte că în anii ’80 se purtau mirosurile opulente, grele, ambrate (Coco Chanel), dar şi cele foarte florale delicate (Anais Anais) alături de florile albe grele (Giorgio, Poison), iar preferinţele clasice se orientau spre note florale aldehidice (Calëche, Madame Rochas, Chanel No.5, Climat).
Deşi izolată, piaţa luxului găsea resursele de a se împrospăta permanent cu produse care făceau furori în Europa de Vest.
"În România se importau oficial parfumuri şi mai puţin cosmetice din ţările Occidentale, însă cantitatea lor a diminuat drastic în anii ’80 îşi aminteşte Coifan. A existat o perioadă în care se puteau cumpăra parfumuri Dior, Ricci, Patou, Rochas în Bucureşti fără a apela la piaţa neagră. Ulterior, asemenea produse, cărora li se adăugau alte luxuri pentru omul de rând ca săpunurile (Fa) sau deodorantele (Rexona, Impulse, Fa, Denim, Bac, 8x4), puteau fi achiziţionate prin câteva moduri: în cadrul "magazinelor" de partid care ofereau produsele rare pentru nomenclatură din shop-urile în valută rezervate străinilor, în urma traficului de produse din Polonia, Serbia sau Rusia (ţări mult mai bogate în ofertă cosmetică). Aşa cum azi există societăţi de multi level market, tot aşa se organizase şi atunci prin întreprinderi o adevărată reţea de economie subterană. Unele (deodorante, mai ales) erau chiar produse în România şi destinate exportului. Ofertele de peste graniţă apăreau o dată cu revistele de modă care, deşi nu existau la chioşc, ajungeau să fie citite de doamnele interesate de ultimele tendinţe care în ciuda penuriei ştiau să fie la modă."
Aşadar, "prin anul 1989, parfumuri străine precum: L’air du Temps, Capricci şi Farouche (Nina Ricci), Madame Rochas şi Femme (Rochas), Chanel No.5, Magie Noire şi Climat (Lancôme), Charlie (Revlon), Miss Dior, Diorella, Dioressence şi Poison (Dior), Opium (YSL), Fidji (Guy Laroche) ori parfumuri de la Caron, Avon, Max Factor, Muelhens. Alături de o gamă largă de parfumuri autohtone: Bellatrix, Bucureşti, Cristal, Eva (o întreagă serie de parfumuri), Idila, Jubileu, M, Magic, Miss Miraj, Miraj (o întreagă serie de parfumuri), Miss Otilia, Stil.
Erau nelipsite produsele provenind din blocul socialist: "pe măsuţele de toaletă ale doamnelor din România se mai puteau găsi: esenţe florale din Bulgaria folosite în special de bărbaţi, extrem de multe parfumuri din Rusia, în top fiind Krasnaya Moskva (parfumurile ruseşti erau cele mai bune calitativ şi ca design din întreg blocul comunist, iar producţia este impresionantă; nu neapărat vârfurile au ajuns şi în România sau Polonia (Pani Walewska, Byt’ Mozhet, Attache), sau celebrul Capriccio (inspirat de Chanel No5)."
Citește pe Antena3.ro