În anul 1989 erau pe punctul de finalizare lucrările complexe de amenajare a Dâmboviţei în Capitală. Fostul ministru adjunct al Transporturilor, Alexandru Dobre, ne povesteşte cum, în toiul lucrărilor de amenajare a Dâmboviţei, o ploaie torenţială a provocat revărsarea râului în Metrou. Secretarul general Nicolae Ceauşescu era negru de mânie. Avusese în plan să-l invite pe Mihail Gorbaciov să viziteze Metroul chiar în acele zile.
"Era 1 mai 1987, îşi aminteşte inginerul Alexandru Dobre. Eram în plin efort la amenajarea Dâmboviţei, cu lucrările de care am vorbit în episodul de ieri. Dar, ca de obicei, această zi era sărbătorită. Am fost iar prin vizită la familia I. Alexandru. În jurul orei 18:00 a venit peste Bucureşti o ploaie torenţială, o rupere de nori. În jurul orei 20:00 am chemat o maşină de la garajul MTTC şi am ajuns la 8:20 acasă.
Peste 10 minute a sunat telefonul: cineva de la Capitală a anunţat la cabinetul ministrului că intră apă în METROU la Piaţa Unirii. M-am îmbrăcat urgent în haină de lucru, mi-am luat şapcă, umbrelă, am chemat maşina şi am plecat la faţa locului. Ploua în continuare, nu torenţial, dar fără întrerupere.
Ce se întâmplase? În Piaţa Unirii, MC Ind lucra după proiectul IPTANA, la construcţia pasajului Unirii. Cu ocazia unor săpături lângă peretele staţiei de metrou, a fost probabil atins cu o cupă de excavator canalul colector B0 (stânga Dâmboviţei). La acea ploaie torenţială canalul a fost pus sub presiune şi a cedat în locul lovit. Şi au început să curgă circa 2 mc/sec. S-a umplut imediat groapa de la pasaj şi a început să intre apă în staţia de Metrou.
Era aproximativ ora 21:45 când eu am priceput despre ce-i vorba.
Erau însă la faţa locului tov. Olteanu, tov. Necşoiu de la Capitală, militari, alţi vicepreşedinţi, prim-secretari de sectoare, Badea de la CNA (mai puţin MC Ind.), ce să mai vorbesc, o hărmălaie şi un haos ca la Turnul Babel.
Eu, cunoscând zona şi cauza, am început să bănuiesc şi soluţia. Am lăsat să văd dacă Badea a bănuit. L-am provocat la o discuţie. Mi-am dat seama că ştie dar nu vrea să aplice această soluţie pentru că îi strica nişte lucrări în aval spre Podul Mărăşeşti care erau pregătite pentru vizita de a doua zi (sâmbătă), când urma să vină «Tovarăşul» cu Gorbaciov.
Am intrat şi eu în hărmălaie, am încercat să-i spun lui Olteanu despre soluţia mea dar n-a cuplat, avea încredere că poate să oprească apa cu nişte grinzi de poduri (un adevărat Moş Teacă).
Pe la ora 23:30 a apărut şi Aron Pavel căruia i-am spus direct: «Se pierde vremea degeaba, apa va intra imediat în staţia de transformare şi dispeceratul Metroului şi pagubele vor fi incalculabile. Soluţia este una singură: Badea să demoleze batardoul de pământ spre Dâmboviţa, acolo la Podul Mărăşeşti şi problema este rezolvată».
Am început discuţii, parlamentări, deplasarea cu auto la Podul Mărăşeşti, alte discuţii, alte soluţii şi în timpul acesta apa curgea. Trecuse de nivelul peronului la Magistrala 1. Pe la 4:00 dimineaţa s-a desfiinţat batardoul de pe Dâmboviţa. S-a terminat cu scurgerea apei în metrou în circa 30 de minute. Dar a curs apă în metrou circa 10 ore. Am abandonat ce era afară şi ne-am dus în staţia de metrou. Circa 30 cm de apă peste nivelul peronului.
Toate încăperile şi instalaţiile erau sub apă. Au început să intre în funcţie pompierii, cei de la metrou, dar mai ales pompierii militari.
Pe la ora 7:30 dimineaţa s-a văzut un prim semn cum că apa ar fi scăzut cu circa 2-3 cm. Am prins curaj. S-au mai cerut pompe. Acum era mai uşor ca la început, era sâmbătă şi era zi. S-a făcut o mobilizare cum nu cred că s-ar mai face azi.
La ora 10:30 a venit în vizită «Tovarăşul». Era negru de mânie. Dar cei care eram pe lângă dânsul, în special Suman R. şi ICP (care noaptea n-au fost de găsit) l-au asigurat că sunt luate toate măsurile (lozincă).
- Dragă, când redeschideţi Metroul?, a întrebat «Tovarăşul».
Pe ICP l-a apucat bâlbâiala, m-a căutat din priviri pe la spate şi m-a împins în faţă.
- Când redeschideţi Metroul?
- Cel mai devreme, cu multe provizorate, s-ar putea deschide marţi dimineaţa, dacă vom primi de la Electrica-Putere un transformator.
- Vom "depune eforturi" să-l deschidem mai devreme, sar ceilalţi cu gura şi vizita s-a terminat.
În acest timp apa scădea văzând cu ochii în Staţia de pe Magistrala 1, dar a venit un tânăr şi a început să spună că pătrunde apă foarte puternic în staţia de la Magistrala 2 (care era dedesubt). S-a încercat să se vadă pe unde intră apa şi de unde vine.
După circa 2 ore s-a constatat că pe o gaură pentru cablu de circa 40x40 cm neastupată bine la construcţie (poate că nici nu trebuia bine astupată) se scurgea masiv apa din staţia Magistralei 1 în staţia Magistralei 2. Am mobilizat alte forţe mecanice, alte pompe pentru Magistrala 2, cumva condiţiile de pompaj erau mult mai grele, dată fiind adâncimea la care este nivelul robinetului.
Între timp s-a făcut sâmbătă seara şi pe la ora 21:00 a venit să mă schimbe Pintilie, adjunct de ministru pentru Poştă şi telecomunicaţii. Deşi el era numai o prezenţă, nu se putea altfel. Duminică dimineaţa la 7:00 am fost înapoi. Acţiunea de evacuare din Magistrala 2 mergea într-un ritm oarecare, iar la Magistrala 1 se eliberase peronul de apă şi se evacuase mâlul din camere, de peste tot. Era un miros groaznic pentru că, înţelegeţi, canalul B0 era un canal colector al Bucureştiului.
Colegul meu Pintilie mi-a spus că ar fi aflat în timpul nopţii că undeva spre Staţia Mihai Bravu ar fi o pungă de apă de care nu s-a ştiut, dar nici el nu ştia precis. N-am dat importanţă. Duminică după-amiază, când apa de la Magistrala 1 era pe terminate, iar la Magistrala 2 mergea destul de bine evacuarea, am plecat cu o echipă de ingineri şi electromecanici de la I Metrou la Staţia Mihai Bravu şi am constatat că pe circa 750-800 cm, unde metroul trecea pe sub Dâmboviţa formând o burtă, toată secţiunea era plină cu apă, erau inundate şi cablurile electrice şi cele de semnalizare.
Chiar în acea după-amiază am organizat împreună cu prim-secretarul de la Sectorul 4, cu directorul de la Aversa şi cu ing. Nicolaie de la CCCF trei puncte de evacuare: câte unul cu pompele pe vagoneţii dinspre Staţia M. Bravu şi respectiv Timpuri Noi, şi altul chiar cu pompele dintr-o staţie de pompare din partea de jos a "burţii" prin alimentarea cu energie de la suprafaţă. S-a lucrat continuu cu oameni care supravegheau pompele puse pe vagoneţi, care prelungeau furtunele şi făceau şi alte operaţii auxiliare.
Marţi dimineaţă pe la ora 10:30 împreună cu un sportiv din Sectorul 4 ne-am urcat cu o lanternă într-o barcă pneumatică şi am încercat să trecem dintr-o parte într-alta. N-am reuşit pentru că la mijloc se golise caseta numai vreo 70 cm sub boltă. N-am avut curaj şi ne-am întors înapoi. S-a terminat de evacuat apa miercuri. Iar miercuri noaptea s-a organizat curăţarea căii, a tablourilor electrice, s-au curăţit semnalele şi joi la ora 10:00, când eu eram la Budapesta, a început să circule metroul.
Nu doresc să elogiez acele vremuri, când din câte se vede n-am dus o viaţă tocmai uşoară, dar nici nu pot trece peste nişte adevăruri de necontestat. Am în vedere în primul rând capacitatea de mobilizare a oricărei întreprinderi, oricărui organism; Armată, Poliţie, Pompieri pentru o cauză de interes public. Aceasta mi-o explic printr-un surplus de autoritate care funcţiona incomparabil mai bine decât acum când autoritatea funcţionează «în stradă».
Dar revenind la Metrou, nu pot să nu apreciez profesionalismul celor din conducerea Întreprinderii de Exploatare a Metroului cât şi a muncitorilor specialişti, care au fost în stare să cureţe, să verifice, să repare marile stricăciuni şi într-un timp aproape de necrezut să facă metroul să circule.
La întoarcerea mea de la Budapesta, sâmbătă după-amiază (la două zile după repunerea metroului în funcţiune) mi-am reluat locul la punctul Podul Mihai Vodă pe Dâmboviţa. De necaz mai făceam şi haz zicând că servesc masa în centru, adică în automobilul condus de dl Mihalcea care avea tăria şi consecvenţa să stea după mine, inclusiv duminica după amiază în acel program infernal de 16-18 ore pe zi.
În afară de mine şi încă vreo câţiva, cred că nu-şi mai aminteşte nimeni de acele zile.
Citește pe Antena3.ro