La 30 aprilie 1989, ca şi în anii din urmă, slujba de Înviere a fost scurtă şi la obiect în cele mai multe biserici şi mănăstiri din România. "Reţeta" era clară, dictată "de sus": slujba să nu aibă un conţinut dogmatic pronunţat, să dureze puţin, să treacă în revistă patria, partidul şi conducătorii iubiţi, munca şi societatea.
"După ce se cânta în cor «Hristos a-nviat!», preotul ţinea o predică. Nu era una cu un conţinut dogmatic, ci una moral-social-creştină, pe care-o ţin minte extraordinar, din vremea aceea: «Iubiţi credincioşi, Hristos a-nviat! Să mulţumim lui Dumnezeu că am ajuns sărbătoarea Paştelui, o sărbătoare frumoasă, plină de bucurie. Să mulţumim lui Dumnezeu că avem conducători credincioşi, să mulţumim lui Dumnezeu că avem un stat român ortodox, să mulţumim că avem o conducere care ne călăuzeşte în lucrurile bune. Să fim harnici, să fim serioşi, să fim creştini buni în societate. Să dăm Cezarului ce-i al Cezarului şi lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu! Să avem grijă să fim creştini buni la casa noastră, să muncim cu destoinicie la crearea societăţii socialiste, să muncim cu sârg în fermele de producţie unde avem oameni ai muncii, să muncim cu dragoste câmpul, să fim nişte oameni credincioşi care să ne respectăm ţara şi poporul! Să respectăm biserica şi învăţăturile ei. Cu ajutorul lui Dumnezeu, doresc să ne întâlnim şi după-amiază, la mica Înviere. Iubiţi credincioşi, Hristos a-nviat şi mergeţi sănătoşi la casele dumneavoastră!»", mărturiseşte părintele Calistrat, în acea vreme frate la Mănăstirea Sihăstria, din nordul judeţului Neamţ.
"Anul 1989 m-a prins la Mănăstirea Sihăstria, o mănăstire cu tradiţie, unde trăiau cei doi mari teologi, părintele Ilie Cleopa şi Paisie Olaru, alături de alţi clerici cu mare har.
Aceştia ţineau nişte predici foarte frumoase, dar, pentru a nu fi periclitată cu ceva predica, era citită întâi sub formă de pastorală, apoi, la mica Înviere, de după-amiază, se îmbrăcau, diaconul şi clericii, într-un sobor frumos din 10-13 preoţi şi se citea Evanghelia, simbolizând venirea apostolilor. Noaptea de Înviere se termina cu un discurs despre taina Învierii, vorbind în cei mai frumoşi termeni dogmatici despre felul în care a înviat Iisus pentru mântuirea lumii. În biserică se citea cuvântul Sfântului Ioan Gură de Aur şi Pastorala trimisă la vremea respectivă de fericitul întru adormire patriarh Teoctist. O predică frumoasă, în duh moldovenesc, pentru că dânsul era moldovean din zona Botoşanilor", mai povesteşte părintele Calistrat.
Călugării de la Mănăstirea Sihăstria aveau voie să ciocnească ouăle roşii sau să mănânce paştele numai în trapeză, ca nu cumva să fie văzuţi de eventualii trimişi de la Culte. "Părintele stareţ spunea: «la chilie să nu staţi în calea musafirilor care vin, pentru că nu ştim cine trece prin mănăstire şi vede că-i prea multă forfotă. Mergeţi la vecernie, tot în bisericuţă, frumos, la strană, la cântat şi la citit, şi-apoi dispăreţi toţi la chilie şi la ascultări!». În vremea aceea nu era ca acum, libertatea de manifestare, ci era un împuternicit al Cultelor care tocmai în vremea Paştilor venea la mănăstire. Era frumos împodobită, iar călugării erau spălaţi, pieptănaţi, aranjaţi. Stăteam în cele trei zile libere de Paşte, iar restul le petreceam la chilie fiecare, cu ascultarea de la bucătărie, sau de la văcuţe sau de la oi, dar nu stăteam în incinta mănăstirii şi nici credincioşii nu prea stăteau, să nu fie forfotă mare pentru a nu se vedea prea mare mişcare de mistică ideologică, ceea ce materialismul dialectic nu prea suporta", explică părintele.
În acea vreme, Paştele se sărbătorea totuşi frumos în toată ţara. Cu spovedania şi împărtăşania, cu bucatele tradiţionale, cu slujbele de la biserică. Oamenii se temeau să fie văzuţi, mai ales dacă aveau funcţii de conducere la locul de muncă sau chiar în partid. "La biserică nu vedeai prea mulţi bărbaţi, pentru că erau la serviciu, şi nici multe femei tinere, pentru că erau încadrate la textile, la mobilă sau alte fabrici din zonă. Asta ca să nu-şi creeze probleme la serviciu", mai spune părintele Calistrat.
Puţin mai sus, în nord, bucovinenii din satul natal al părintelui, de la Vicovu de Jos, au petrecut noaptea de Înviere aşa cum au făcut-o şi în ceilalţi ani. "În noaptea de Paşte, la ora 12:00, se aduna aproape tot satul, iar corul de strană începea să cânte. Slujba se termina la ora cinci dimineaţa, cu tot cu Sfânta Liturghie şi sfinţitul Păştii. Pentru că în zona Bucovinei era obişnuinţa să se umble în costum naţional, dimineaţa, oamenii puneau în jurul bisericii toate coşercuţele acelea din nuiele, specifice zonei, în care-şi puneau acel colac rumenit, sticla de vin, lumânarea, prosopul ţesut naţional, îşi mai puneau o bucăţică de brânză, câteva ouă roşii, o bucăţică de carne pentru ca preotul să sfinţească prinoasele de Paşte. Era un ritual deosebit, pentru că, nefiind voie să faci anvon, preotul făcea următoarea chestiune: se suia pe un loc mai înalt unde era pusă o masă, citea slujba de sfinţire a prinoaselor, apoi trecea pe la fiecare om şi-i punea anafura în coşuleţul de pâine sfinţită şi primea în schimb, într-un taler din lemn, un bănuţ pe care-l lăsa credinciosul", mai povesteşte părintele. Urma slujba, apoi credincioşii se retrăgeau la casele lor.
Citește pe Antena3.ro