1989 a fost pentru regimul ceauşist anul marilor încercări. Unul dintre momentele de grea lovitură este şi decizia lui Liviu Turcu de a nu se mai întoarce din misiunea sa la Viena.
Născut la 12 iulie 1948, la Galaţi şi absolvent al Facultăţii de Sociologie din cadrul Universităţii Bucureşti, Liviu Turcu a fost cercetător ştiinţific la Institutul de Studii şi Cercetări pentru Prognoză Economică şi apoi asistent la Universitatea din Bucureşti. A obţinut doctoratul în Filosofie în 1977, la aceeaşi universitate. Atestat ca ziarist profesionist, Turcu a colaborat la diferite ziare şi reviste de specialitate.
În octombrie 1975 a fost cooptat în serviciul de informaţii externe (DIE, ulterior CIE) fiind afectat Diviziei politico-economice, serviciul pentru America de Nord (V-2). A fost promovat şef de birou, apoi şef al serviciului operativ pentru SUA/Canada şi şef al serviciului Europa de Vest, grupul de spaţii Germania, Austria, Elveţia. A fost implicat în activităţi informative operative în domeniul politico-economic sub acoperire diplomatică a Ministerului de Exerne în SUA, Austria, Elveţia, Spania, Danemarca şi pe lângă organisme internaţionale ale ONU.
În ianuarie 1989 (18-25) pe când se afla în misiune temporară la Viena, sub acoperirea diplomatică de consilier, a decis să nu se mai întoarcă în România şi a solicitat azil politic în SUA.
Ulterior a acordat interviuri, a publicat articole şi studii despre evoluţia regimului totalitar din România, a fost frecvent prezent în emisiunile de radio şi televiziune ale BBC, televiziunii canadiene CBC, ale televiziunii franceze TV5, ale posturilor de radio Vocea Americii şi Europa liberă, precum şi în The Washington Times, The New York Times, The Washington Post, Liberation şi L’Europeo.
Acum, la 20 de ani de la evenimentele din 1989, Liviu Turcu prezintă, sintetic, contextul în care a luat decizia radicală de a rămâne în Occident. "Din punct de vedere istoric, România se afla în ianuarie 1989 într-un punct de răscruce, atât prin prisma situaţiei interne politice, economice şi sociale, cât şi a contextului internaţional. Regimul comunist de la Bucureşti intrase într-o profundă criză de sistem. Devenise tot mai evident că milioane de români, deşi într-o formă tacită, nu mai acceptau să fie manipulaţi ideologic în numele unor idealuri utopice.
Izolat tot mai mult atât în Vest, dar şi în Est, Nicolae Ceauşescu continua să mimeze pentru consum public intern siguranţa liderului infailibil, adulat zilnic în termeni superlativi iraţionali de aparatul de propagandă. Corupt, incompetent şi împotmolit în excesele cultului personalităţii, regimul lui Nicolae Ceauşescu continua totuşi să supravieţuiască, spre uimirea, dar şi disperarea nu numai a românilor, dar şi a multor cancelarii şi observatori străini avizaţi.
Munca de informaţii externe este o profesie nu tocmai uşoară, iar din punct de vedere istoric nu este o creaţie a regimului comunist. Criteriul fundamental care însă cerne constelaţia serviciilor de informaţii externe în lume este cel care califică natura scopurilor urmărite de regimul politic căruia îi este aservit. Este criteriul universal valabil care a declanşat treptat, mai întâi sub formă latentă şi mai apoi în formă manifestă, conflictul de conştiinţă privind apartenenţa la o instituţie structural-birocratică puţin diferită de cea a altor ţări, fie prietene, fie inamice, dar care an de an în mod ireversibil a fost angrenată abuziv în operaţiuni internaţionale, ca instrument personal de putere al clanului Ceauşescu. Un instrument, nu de puţine ori, fără nici o legătură sau în conflict direct cu interesele fundamentale ale României.
Geneza drumului parcurs până la momentul Viena 1989 reflectă un proces, care, deşi are un final particular, este adânc integrat în destinul unei întregi generaţii de români născute, crescute şi educate sub o singură umbrelă politico-ideologică.
Respectul pentru munca cinstită, pentru simţul răspunderii şi curajul de a judeca cu propria minte lumea exterioară s-au numărat printre preceptele cel mai des şi mai atent urmărite de părinţii mei în formarea mea ca om cu O, aşa cum le plăcea uneori să spună.
Aşadar, am crescut într-o familie ce poate fi considerată ca fiind tipic muncitorească pentru perioada interbelică şi când spun aceasta am în vedere un anumit specific socio-profesional, moral şi cultural, evocat nu de puţine ori ca termen de referinţă în antiteză cu situaţia acestei clase sociale în timpul regimului comunist. Ambianţa în care am crescut nu mi-a oferit prilejul nici măcar de a fi martorul involuntar la fapte sau discuţii care să sădească cea mai mică îndoială cu privire la legitimitatea regimului. În plus, perioada 1962-1970, ca interval istoric în care am urmat liceul şi facultatea a marcat începutul, dezvoltarea şi chiar punctul culminant al procesului de liberalizare politică din România postbelică.
Aparţin aşadar unei generaţii care şi-a petrecut una dintre cele mai importante etape ale vieţii, de tranziţie de la adolescenţă spre maturitate, într-un sistem politic care a încercat şi a reuşit cu destul succes să mimeze o destalinizare care însă în realitate nu a ameninţat, din păcate, niciodată esenţa regimului. Prea tânără pentru a trăi direct şi în proporţii de masă, tragedia opresiunii staliniste a anilor ’50, generaţia mea a fost o generaţie înşelată într-o proporţie mult mai mare decât altele şi de care regimul a ştiut să se folosească în mod eficient. Este o realitate pe care mă îndoiesc că orice analist de bună credinţă ar putea să o ignore.
Decis să desfid reacţia post-factum a regimului ca urmare a deciziei de a rămâne în Occident în ianuarie 1989 eram conştient de absenţa oricărei alternative de ordin pragmatic. Orice încercare de disidenţă din interiorul ţării, fie ea cât de neînsemnată, ar fi fost pentru un om în poziţia mea socio-profesională o sinucidere inutilă şi neobservată. De aceea la nivel de conştiinţă decizia asumată de a sacrifica totul în plan personal prin rămânerea în Occident nu trăda sub nici o formă interesele fundamentale ale României, ci doar ale unui regim politic de dictatură aflat în total conflict cu propriul popor şi normele politico-morale ale lumii civilizate.
Câteva circumstanţe politice şi profesionale agravante în evoluţia şi activitatea serviciului de informaţii externe în ultimii ani ai regimului au accelerat procesul desprinderii de sistem:
- Obligarea tuturor ofiţerilor de informaţii externe de a redepune şi semna un nou jurământ militar de loialitate şi credinţă, nu în faţa statului român, ci personal faţă de Nicolae Ceauşescu.
- Reordonarea priorităţilor activităţii Serviciului de Informaţii Externe în operaţiuni ce intrau în conflict cu interesele de stat şi serveau pe plan internaţional cvasi-exclusiv interesele propagandistice ale familiei Ceauşescu, dar şi intimidării sau reprimării opozanţilor regimului aflaţi în afara ţării. Situaţia s-a agravat o dată cu preluarea coordonării profesionale a multora dintre aceste operaţiuni direct de către Elena Ceauşescu.
- Totala pasivitate a comenzii Serviciului de Informaţii Externe faţă de izolarea crescândă a României pe plan internaţional în pofida conştientizării faptului că ţara alunecă ireversibil spre un dezastru de proporţii.
De la activităţile de culegere de informaţii cu caracter politic şi chiar furtul de inteligenţă tehnică, până la implicarea în activităţi cu caracter violent-terorist împotriva propriilor conaţionali care trăiau în afara ţării este un drum lung şi inacceptabil moralmente pentru orice om de bună credinţă. Iar în cazul acestora din urmă nu era vorba de persoane incriminate pentru crime de război, ci de oameni ale căror opinii puteau fi judecate cu propriul cap de fiecare cetăţean raportându-le fără mare dificultate la realitatea înconjurătoare. Această situaţie a devenit un test limită esenţial al opţiunii de a fi alături de minciună sau de adevăr, alături de bine sau de rău.
«Exilul nu ni l-am ales, ci ne-a fost dat», spusese, deosebit de inspirat, Gheorghe Zamfir, bardul recunoscut al cântecului românesc. Nimic mai adevărat! Odată pornit pe drumul greu al Golgotei morale, la Viena în ianuarie 1989 am decis să-mi aduc contribuţia modestă alături de mulţi alţii la reînnoirea socio-politică a ţării. O decizie luată cu convingerea celui încredinţat că nu va fi singur nici în exil, dar mai ales acasă, adică în România".
Citește pe Antena3.ro