x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Prelucrarea informaţiilor pentru mesajele cu structură complexă

0
28 Iul 2009 - 00:00
Evitaţi pasivele şi impersonalele care se pierd fără farmec

Folosiţi diateza activă pe cât posibil! "Poliţia l-a arestat pe John Smith" este mai scurt şi mai proaspăt decât "John Smith a fost arestat de Poliţie". Ocazional, bine­în­ţeles, valoarea ştirii dictează un pasiv.
În majoritatea cazurilor, totuşi, pasivul este lipsit de fermitate, lăsându-l pe autorul unei acţiuni în afara imaginii.

Distincţia între pasivul searbăd, apos şi activul ferm poate fi revelatoare în practică. Revista Psihologia astăzi a relatat că un specialist în analiza ameninţărilor teroriste ia în considerare înte alte lucruri şi forma folosită de autor. O notă care spune "Te voi omorî" sugerează că expe­ditorul se referă la afaceri. "Vei fi omorât", pe de altă parte, sugerează că autorul notei poate oscila lipsindu-i suficienta hotărâre de a se identifica pe sine ca sursă a ame­ninţării.

De ceea "oficialeza" are pasiune şi pentru impersonale. "Se crede" sau "se apreciază" permite celui care crede sau esti­mează că se pierde în ceaţă.
1) Respingerea, anunţată de demonstranţi, a politicii de securitate a Germaniei Federale a făcut ca această atitudine să fie denunţată de cancelarul Schmidt ca "o declaraţie de război" împotriva Guvernului.
2) Atitudinea de respingere de demonstranţi a politicii de securitate a RFG a determinat pe cancelarul Schmidt să o ca­lifice drept "o declaraţie de război" împo­triva Guvernului

Verbul "a fi" oferă puţină acţiune. Propoziţiile care încep cu o construcţie de felul "este, se află" curg ca pelteaua. În exemplul următor, folosind verbe active, înviorăm întregul pasaj din coloana din dreapta:
1) Nu se află nici o escortă de Poliţie care să elibereze drumul. Nu se aflau maşini cu flori sau rude îndoliate. Era doar un singur dric cenuşiu ce-l ducea pe Robert Moses pe lângă monumentele pe care le-a construit. S-a spus că nu va fi nici un cortegiu. Dar nu era adevărat. Pe fiecare drum sau pod care-i purta numele se afla un râu nesfârşit de maşini şi furgonete, camioane şi autobuze.
2) Nici o escortă de Poliţie nu a eliberat drumul. Nici o maşină cu flori sau rude îndoliate nu urma dricul cenuşiu ce-l purta pe R.M. pe lângă monumentele pe care le-a construit. S-a spus că nu va fi nici un cor­tegiu. Dar nu era adevărat. Maşini şi furgo­nete, camioane şi autobuze, ca un râu nesfârşit, se scurgeau pe fiecare drum sau pod care-i purta numele.

O propoziţie trebuie să fie categorică. Atunci când este posibil, exprimaţi chiar şi negativul înt-r-o formă pozitivă:
1) Camera Legislativă nu a luat în consi­derare propunerea guvernatorului.
Camera Legislativă a ignorat pro­punerea guvernatorului.
2) Compania a declarat că nu toţi cei absenţi nu au avut scuze.
    Compania a declarat că cei absenţi au avut scuze.
DETALII GREŞIT MÂNUITE
Detaliile prost plasate într-un articol produc adesea propoziţii cu idei adunate într-o doară. "Născut în Detroit, el a fost un pasionat colecţionar de timbre" este tipul de afirmaţie care poate fi găsită adesea în anunţurile mortuare. Dezastrul provocat de amănuntele introduse fără a ţine seama de logică şi relevanţă apare limpede în pasajele următoare dintr-un articol de a doua zi după moartea lui Elvis Presley. Autorul a încercat să redea în dezvoltarea ştirii aspectele esenţiale ale carierei cântăreţului, dar unele propoziţii se zbat ca peştele de uscat:
"Dr George Nikopolos, de multă vreme doctorul baritonului cu şolduri rotitoare şi voce guturală cunoscut ca Regele Rockului, a declarat că autopsia a dezvăluit o contractare a uneia dintre arterele inimii, ceea ce a limitat fluxul sanguin, provocând un atac de inimă.
Presley, al cărui disc «Heartbreak Hotel» l-a lansat în vârful piramidei în urmă cu 21 de ani, a fost găsit lipsit de cunoştinţă la Graceland, în suburbiile Memphisului, mar­ţi după-amiază.
Doctorul a spus că încercările de a-l rea­duce la viaţă pe Presley, care a apărut în 31 de filme - printre care «Love me Tender» şi «Jailhouse Rock« - au continuat din cauza unei şanse minime ca viaţa să mai existe în trup."

În exemplul următor, de asemenea, detaliile prost plasate se amestecă în lo­gica gândirii. Articolul se referă la un om care a supravieţuit căderii, după ce paraşuta nu i s-a deschis.
"Fiul unui poştaş, Mongillo locuia în Florida când a trecut pe lângă moarte.
Mongillo, al cărui unic venit este de 100 de dolari de la o societate locală de binefacere, a spus: «Mi-a fost groază. Ştiam că voi muri»."

Soluţia unor astfel de dificultăţi este regruparea ideilor. În articolul despre Presley, datele referitoare la moartea sa, eforturile de a-l salva şi autopsia fac parte dintr-o anumită secţiune, iar datele despre cum a ajuns cunoscut, filmele făcute şi succesele muzicale dintr-o alta. În articolul despre Mongillo, un paragraf separat ar fi trebuit să cuprindă antecedentele despre tatăl poştaş şi sărăcia lui, lăsând nestân­jenit flxul gândirii.

Acolo unde amănuntele pot fi introduse lin în dezvoltarea ştirii sau în naraţiune, această cale este de preferat. Însă când ciuntesc povestirea şi logica propoziţiilor individuale, cel bine este să fie prezentate într-un paragraf coerent sau două plasate adecvat.

Pe cât este de folositoare piramida inversă - indispensabilă chiar în articole de transmitere rapidă a ştirilor -, pe atât este de riscantă. Uneori continuarea evenimentelor centrale rămâne undeva în ceaţă.

Cititorilor li se spune ce s-a întâmplat, dar nu întotdeauna cum, în ce ordine. Zia­riş­tii, atenţi, vor clarifica lucrurile într-un rezumat concis, cronologic, undeva în articol, după ce au discutat punctele principale. Adesea, lucrurile rămân ca mai jos:
"Mânuind cuţite făcute de ei, bolnavii (mintal) au rechiziţionat o camionetă de lapte, pe care au folosit-o ca să sară peste un zid de 25 de picioare, a spus el. Apoi grupul a aruncat explozive Molotov, făcute din diluant de vopsea, către un turn de pază şi au sărit de pe camionetă".
Când au sărit de pe zid? Când au sărit de pe camionetă?

În exemplul următor, propoziţiile simple sunt întortocheate de inutilele cuvinte "înainte" şi "după":
1) Miercurea trecută, o maimuţă de 3 ani a scăpat din lesă şi a muşcat o femeie şi pe fiul ei după ce a sărit din mers în maşina lor. Vecina Debbie Jackson a mărturisit că, înainte de atac, maimuţa fusese chinuită de mai mulţi tineri care s-au repezit la ea cu biciclete şi au strigat. După ce a muşcat, Colombo s-a cocoţat într-un copac şi a coborât numai după ce un băiat a ademenit-o cu banane.
Miercurea trecută, Colombo a scăpat din lesă şi a fugit din curtea familiei Coleman. O vecină a mărturisit că doi tineri ţipând s-au repezit la ea cu bicicletele. Maimuţa speriată a sărit din mers într-o maşină şi a muşcat-o pe femeia care conducea şi pe fiul ei. Apoi s-a cocoţat într-un copac şi a stat acolo până când un băiat a ademenit-o cu felii de banană.

Propoziţiile curate şi suple înfloresc cel mai bine într-un articol bine organizat. Am văzut cum detaliile prost plasate pot ancrasa motorul. Totul este în mare parte o chestiune de organizare. Ţopăitul înainte şi înapoi are drept rezultat excesul de cuvinte şi îl oboseşte pe cititor. Completaţi fiecare subiect înainte de a trece la următorul.
În structură şi în propoziţie, simplificaţi, evitaţi aglomerarea! Faceţi totul mai concis! Gândiţi de două ori!
Fragment din "Tehnica scrisului", Caiet Documentar editat de Catedra de teoria şi practica presei a Academiei de Studii Social-Politice, p. 95-98
Citeşte mai multe despre:   special,   1989 - acum 20 de ani,   jurnalism

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de