Apărută iniţial sub forma altor proiecte, "Celui mai iubit fiu" sau "Omagiu ţării, conducătorului iubit", desfăşurarea de forţe numită Cântarea României a luat proporţii şi s-a transformat în emisiunea primilor tovarăşi ai ţării. Astfel că, în 1989, ajunsese "pe cele mai înalte culmi ale dezvoltării şi progresului".
Cum s-a dat tonul Cântării? S-a dat ordin la TVR, s-au cerut cei mai experimentaţi oameni, atât din rândul redactorilor, cât şi din cel al regizorilor sau al celor de la departamentul tehnic. "Ni s-a spus în repetate rânduri: «Dumneavoastră sunteţi puşi să executaţi ceea ce se comandă». Cei de la secţia de presă a CC erau instruiţi, dădeau indicaţii, trasau sarcini, erau deja pregătiţi, implicaţi în această activitate. Totul se făcea la comandă. Fiecare ediţie avea un redactor muzical, un redactor literar, regizor artistic şi bineînţeles erau supervizori, o grămadă de ochi care supervizau producţia. Versurile trebuiau selectate cu cea mai mare atenţie. Cântecele la fel", povesteşte regizorul artistic Ion Filip, cel căruia i-au trecut prin mână (sau care a purtat pe umeri) povara multor Cântări, inclusiv o parte dintre cele difuzate în martie ’89. "Întâi se făcea o prospecţie în judeţul în care urma să se realizeze emisiunea. În cadrul întâlnirii se fixa programul care avea instrucţiuni venite «de sus». Totul era dirijat de la Comitetul Central, totul era supervizat, se prezentau nu-ştiu-câţi la vizionare. Până ajungeam în judeţ, cei de acolo selectau şi pregăteau formaţiile artistice: actori, interpreţi, cântăreţi, formaţii, brigăzi, coruri etc. Dacă în zonă nu exista un teatru, căutau artişti amatori dintre care îi selectau pe cei mai buni. Iar cei selectaţi intrau apoi la repetiţii. Se comandau versuri speciale pentru el, pentru ea sau pentru amândoi. Se comandau cântece, cantate în special".
Un omagiu cât un salariu
Erau plătiţi cei care scriau versuri omagiale? Şi cu cât? Gras sau simbolic? "Ştiu foarte precis că erau plătiţi. Am pus chiar eu în scenă un mini-recital dedicat "tovarăşului", dar care conţinea versuri kilometrice, astfel încât am asistat la negocieri când tratau cu un compozitor pentru o cantată eroică, iar autorul şi-a fixat preţul. Erau poeţi solicitaţi, cărora li se cerea să scrie, dar erau şi unii care îşi prezentau creaţiile din proprie iniţiativă". Cât costa un omagiu adus conducătorului iubit? "Cam cât leafa mea pe o lună!", îşi aminteşte Ion Filip. În schimb, cei din televiziune n-aveau de ales. "Nu puteai spune că nu faci sau că nu vrei, decât dacă te aflai în preajma catafalcului! Totul se executa. Eu răspundeam din punct de vedere artistic.
Toţi lucram cu sabia lui Damocles deasupra capului. Erau spectacole de sală care durau şi câte cinci ore. Se ţineau în judeţ. Se filma, dar numai o parte se difuza la televizor. Cea mai bună tehnică ne era pusă la dispoziţie. Din două ore de program, o oră şi jumătate de emisiune o cuprindea "Cântarea României", duminica seara. Era singura emisiune pe care cuplul prezidenţial o urmărea ediţie de ediţie. După realizarea spectacolului, care era supus unei exigente rigori, erau alte filmări în locuri din zone: la monumente, mausolee, ca atare căutam lucruri care să dea greutate, dar şi diversitate ediţiei", povesteşte regizorul.
Spectacol-maraton
Iată ce conţinea un astfel de program, realizat la Călăraşi.
Sumar:
1. "Splendidul drum al zilei către mâine" – secvenţă realizată la Cineclubul Combinatului Siderurgic din Călăraşi.
2. "Suntem aici" – versuri recitate la CS Călăraşi, ICCPT şi Şantierul Naval Olteniţa.
3. "Plai străbun de ţară". Muzica Vasile V. Vasilache. Versuri Viorel Cosma. Primă audiţie. Interpretează corurile reunite.
4. "Omagiu" – balet tematic. Interpretează formaţiile coregrafice de la Liceul Industrial nr 3. din Călăraşi.
5. "Ne e partidul brav, conducătorul" – versuri.
6. "Hai oţelari" de Vasile Timiş. Interpretează corul Combinatului Siderurgic Călăraşi.
7. "În colţu-acesta minunat de glie" – versuri.
8. "Patrie de cântec şi eroi". Muzica Tudor Jarda. Interpretează Corul "Camerata Danubii" al Casei de Cultură a municipiului Călăraşi.
9. "Splendidul drum al zilei către mâine" – Secvenţă realizată la Cineclubul Şantierului Naval Olteniţa.
10. "Dulce plai călărăşean". Muzică şi versuri Dumitru Dragon. Interpretează Magdalena Popescu şi Dumitru Dragon. Acompaniază formaţia de muzică uşoară a Clubului Tineretului ICSM din Olteniţa.
11. "Ne angajăm" – versuri.
12. "Partidul sub un steag unind poporul". Muzica Marius Ţeicu. Versuri Victor Tulbure. Interpretează corul Şantierului Naval şi Corul Sindicatului Învăţământ Olteniţa.
13. "Când spunem Ceauşescu" – versuri recitate de pionieri.
14. "Partid, părinte şi stegar". Muzica Iovan Miclea. Versuri Nicuşon Constantinescu. Intrepretează corurile pioniereşti ale Şcolilor generale nr. 5 şi 8 din Călăraşi.
15. "Pace pentru toţi copiii lumii". Interpretează formaţiile de dans tematic şi modern din şcolile generale ale judeţului Călăraşi.
16. "Să fii tânăr". Versuri Nina Cassian. Muzica şi interpretarea Polixenia Ionescu.
17. Dialogul arteleor. Lucrări ale artiştilor plastici călărăşeni. "Pastel" de V. Jianu. La oboi Marian Măiereanu.
18. "Splendidul drum al zilei către mâine" – secvenţă realizată la Cineclubul Căminului cultural Lehliu Gară.
19. "Cinste vouă, mâini de aur". Muzica Vasile Donose. Interpretează grupul vocal al ICCPT Fundulea şi Corul căminului cultural Lehliu Gară.
20. "Grâul". Muzica D. Marinescu. Versuri D. Vasilescu Liman. Interpretează Corul căminului Cultural din Lehliu Gară.
21. "Cununiţa grâului" Muzica Ştefan Andronic. Versuri populare. Grup folcloric al ICCPT Fundulea.
22. La sărbătoarea muncii – jocuri populare.
23. "Românie, maică bună" – piesă de folclor contemporan. Interpretează grupul vocal al Casei de Cultură din Călăraşi.
24. "Din plai de Călăraşi" – versuri.
25. "Eroul Ceauşescu". Muzica Vasile V. Vasilache. Versuri Victor Cosma. Primă audiţie. Interpretează corurile reunite.
Desfăşurarea de forţe numită "Cântarea României" a luat proporţii şi s-a transformat în emisiunea Tovarăşilor ● Foto: Agerpres
Citește pe Antena3.ro