Bogdan Vasile, general manager Reader's Digest România, vorbeşte despre studiul Trusted Brands, despre branduri şi despre cât de important este să fii pe primul loc.
Jurnalul Naţional: Cum este privită publicaţia Reader's Digest în România?
Bogdan Vasile: Depinde de cine este privită. Dacă ne referim la cititori, conform sondajului European Trusted Brands 2009, cititorii noştri afirmă că într-o proporţie de 91% cred ceea ce citesc; 84% cred că e o revistă care îi reprezintă; 85% au cules idei noi; 54% au cumpărat în urma reclamelor; 31% au răspuns la publicitate. Dacă ne referim la piaţa de media şi advertising, principala noastră preocupare este să explicăm partenerilor noştri modelul business unic pe piaţa de publicaţii românească, în care 95% din tirajul de peste 100.000 de exemplare lunar este constituit de abonamente ce se distribuie prin intermediul poştei, cu consecinţe directe în formatul revistei şi preţul de copertă.
Ce înseamnă pentru Reader's Digest studiul Trusted Brands?
Dintr-un proiect inspirat care a demarat în UK în 2001, Trusted Brand a reuşit să se extindă ca iniţiativă unică în 16 ţări europene şi, astfel, să devină unul dintre cele mai ample studii care se realizează asupra consumatorului european. An de an avem un barometru clar al încrederii şi reuşim să aflăm nu doar care sunt brandurile de încredere, dar care sunt şi atributele şi scorurile acestora, lucrurile foarte clare care, în final, argumentează alegerea votanţilor.
De ce este Reader's Digest un "Trusted Brand"?
Revista a reuşit în cele peste opt decenii de existenţă să devină un brand şi să câştige încrederea cititorilor de pe mai multe continente datorită politicii sale editoriale, care pune pe primul plan dreptul cititorului de a primi numai informaţii reale, corecte şi verificate. De exemplu, Reader's Digest este una dintre puţinele publicaţii în care articolul nu primeşte bunul de tipar înainte de a trece prin filtrul unui editor de "research" (cercetare/documentare - n.r.), o persoană care verifică frază cu frază autenticitatea informaţiilor din revistă. De asemenea, există un regulament intern, respectat cu sfinţenie în toate cele 50 de ediţii, care reglementează felul în care publicitatea poate fi inserată în revistă, astfel încât să nu existe nici un risc de inducere în eroare a cititorului. Poate de aceea în SUA devenise la un moment dat populară o zicală cu care ne mândrim: "If it is în the Digest, it has to be true" ("Dacă e în Reader's Digest, sigur e adevărat").
Cum este privit studiul Trusted Brands în Europa? Dar în România?
Atât în celelalte ţări participante, cât şi în România, an de an, TB (Trusted Brand - n.r.) reuşeşte să genereze campanii consistente de PR şi evenimente cu ţinută de gală. Constant, ne stau alături parteneri media care au înţeles importanţa iniţiativei noastre. Trusted Brand devine de la an la an tot mai popular şi datorită utilizării logo-ului, un drept gratuit al tuturor participanţilor. Fie că oamenii îl văd într-o farmacie, alături de vitamina lor de încredere, fie îl văd pe produsele electrocasnice din marile lanţuri de centre comerciale ori efectiv pe eticheta de produs al uleiului de gătit în care au cea mai mare încredere, toată această vizibilitate de care se bucură Trusted Brand ne ajută ca de la an la an să putem face din Trusted Brand un eveniment relevant pentru consumatori şi pentru întreaga comunitate de media şi advertising.
Cât de important este pentru o companie să se afle pe primul loc?
Faptul că o companie se află pe primul loc în topul încrederii cred că este cea mai mare recunoaştere a faptului că eforturile lor, fie că sunt produse sau servicii, s-au îndreptat în direcţia corectă. Anul acesta, la această întrebare, fiecare dintre ei a răspuns în paginile revistei RD Mai. Cred că este interesant să parcurgem răspunsurile lor şi vă invit să le citiţi!
Trusted Brand România a ajuns deja la cea de-a noua ediţie. Cum au evoluat cifrele, atât din punctul de vedere al participării, cât şi din punctul de vedere al brandurilor?
Numărul de respondenţi este întotdeauna determinat prin numărul de chestionare trimise şi ratele de răspuns obţinute. Cifrele trebuie să asigure reprezentativitatea sondajului, iar totalul la nivel european este în jurul a 24.000 de respondenţi. Este clar că pentru cei aflaţi în top 3 se duce o luptă fantastică de câştigare a încrederii. Pentru cei care se menţin în top, an de an, este o adevărată mândrie şi îşi etalează logo-urile primite ori de câte ori au ocazia. Din acest punct de vedere, în mare, românii rămân fideli multor branduri.
Cum reacţionează românii la asemenea sondaje?
Pentru cititorii noştri, obişnuiţi cu foarte multe sondaje Reader's Digest, Trusted Brand deja reprezintă un sondaj-tradiţie la care ei sunt foarte receptivi.
Câţi dintre cei cărora li s-au trimis chestionare le-au trimis înapoi completate?
7.000 de abonaţi RD au primit chestionarele şi, ulterior, spre analiză, au fost trimise în Marea Britanie 1.025 de chestionare valide care au livrat rezultatele finale.
Media este mai mare sau mai mică decât media europeană?
România a avut cea mai mare rată de răspuns - 14,6%, după Finlanda, faţă de o medie europeană de 7%.
Există branduri care au dispărut din top faţă de ediţiile trecute?
Da, există branduri care au dispărut. Ca în orice activitate de marketing, lipsa comunicării, a relevanţei sau integrităţii cu care o companie comunică este imediat sancţionată de consumator prin scăderea parametrilor de notorietate sau modificarea percepţiei. În cazul nostru, a încrederii create în rândul cititorilor. Trusted Brand este o lecţie de încredere pentru fiecare dintre noi.
"Dintr-un proiect inspirat care a demarat în Marea Britanie în 2001, Trusted Brand a reuşit să se extindă ca şi iniţiativă unică în 16 ţări europene şi, astfel, să devină unul dintre cele mai ample studii care se realizează asupra consumatorului european"
"Reader's Digest este una dintre puţinele publicaţii în care articolul nu primeşte bunul de tipar înainte de a trece prin filtrul unui editor de «research» (documentare - n.r.), o persoană care verifică frază cu frază autenticitatea informaţiilor din revistă"
Bogdan Vasile
Citește pe Antena3.ro