x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special 13 pictori, strigăt de durere și de luptă* De la Guernica la Bucea  „Stare de urgență” – drama războiului din Ucraina, pe simeze, la București

13 pictori, strigăt de durere și de luptă* De la Guernica la Bucea  „Stare de urgență” – drama războiului din Ucraina, pe simeze, la București

de Dan Constantin    |    20 Apr 2022   •   07:10
13 pictori, strigăt de durere și de luptă* De la Guernica la Bucea   „Stare de urgență” – drama războiului din Ucraina, pe simeze, la București

România nu este doar o gazdă primitoare pentru exodul ucrainenilor fugiți din calea agresiunii rusești. La București și-au găsit o oază de liniște și artiști din Ucraina. Războiul nu poate opri munca lor; durerea, spaima, mânia devin adrenalină pentru stimularea creației. Sensibilitatea și temele pictorilor sunt acum ancorate în realitatea cruntă a invaziei.

 

 Când intri în noua galerie a Catincăi Tăbăcaru, picturile, lucrările artei vizuale expuse, te plasează imediat în vârtejul suferinței unui popor care luptă lângă granița României pentru păstrarea ființei naționale.

 13 artiști, în refugiul artelor din Giulești

Catinca Tăbăcaru a părăsit locurile tradiționale, cu „vad” în lumea artei, vânate de expozanți, pentru a deschide o galerie în peisajul neconvențional al unui site industrial alungat de presiunea tranziției. Sub Podul Grant, lângă liniile ferate, vecin cu bijuteria noului Stadion Giulești și Opera Comică pentru copii, promotoarea curentelor noi din pictură are capacitatea de organizare pentru a racorda pulsul societății la o emoționantă manifestare artistică ancorată în cea mai stringentă actualitate. Inaugurarea galeriei cu o expoziție deschisă pentru 13 artiști ucraineni în sălile luminoase cu vitraj spre Est, punctul cardinal al marilor tensiuni reprezintă nu doar un act asumat de solidaritate, ci și un manifest programatic al Catincăi Tăbăcaru. Nu doar artiștii sunt angajați, ci, iată, un minunat exemplu, și promotorii artelor, cu riscurile financiare asumate demersului. Lucrările au fost  aduse la București cu complicațiile transferului din zona de război, sau câteva, proaspete, au fost realizate în ultima lună, de artiști refugiați în România. Fiecare lucrare este privită prin prisma informațiilor terifiante care vin în flux continuu din teatrul de război sau explicate în dialogul apăsător cu artiștii prezenți la vernisajul din seara de 14 aprilie. Ambianța industrială a expoziției, cu pereții de beton auster și podeaua din care au fost exilate mașinile și utilajele sau planșetele proiectanților de căi ferate, te duce imediat cu gândul spre prăbușirea unei economii care bătea la porțile Uniunii Europene, distruse într-o lună de invazie. Combinatul metalurgic din Mariupol nu mai este o adresă pentru comerț, ci teatrul însângerat al unui nou Stalingrad, prins într-un desen însângerat de o viziune a infernului dantesc mutat în aprilie 2022. 

Soldați înarmați cu penelul

Lucrările semnate de Katerina Aliinyk, Katia Buchatska, Dasha Cheschushkova, Zhanna Kadyrova, Borys Kashapov, Maria Kulikovska, Katia Libkind, Kateryna Lysovenko, Roman Mykhailov, Stas Turina, Tamara Turliun, Vitaliy Yankovy și Max Zatsarinnsy sunt reunite sub sigla puternică a actualității care atinge întregul continent - „State of Emergency” (Stare de urgență). Sunt zeci de lucrări în diferite tehnici picturale din care izbucnește strigătul de durere și suferință în fața distrugerii ființei, a transformării în ruine a orașelor și satelor ucrainene.

 Picasso și-a semnat exilul perpetuu din Spania după ce a creat Guernica, tabloul panoramic al atacului sălbatic al avioanelor lui Hitler, implicate în Războiul civil. Gândesc cu îngrijorare ce soartă va avea autorul acuarelei care trimite spre masacrul de la Bucea? Opt dintre artiștii reuniți în „Starea de urgență” se află în Ucraina, cu un viitor plin de incertitudinile finalului acestui război. Cei ajunși în România sau prin alte țări europene, feriți de spaima bombelor, nu pot scăpa de refluxul care îi atrage spre patrie, ca un magnet de forță. Curatoarea expoziției, Lesia Kulchynska, are acum o oază de protecție pentru compatrioții ei, artiștii contemporani promovați la București. Mica lor comunitate, sub protecția artelor și a unor generoși sponsori, se întreabă dacă acest război, prins în expoziție în metafora culorii și formelor simbolice, este un drum fără întoarcere, un zid care îi va despărți de cei dragi și de leagănul lor creator din Ucraina.

×