Cei 50 de ani in care moda italiană a dat un nou sens rafinamentului şi atitudinii au fost celebraţi de revista Vogue printr-un număr special şi o expoziţie cu totul fascinantă. Momentul va fi celebrat la 1 noiembrie şi in Romănia.Dacă toate drumurile duc la Roma, toate stilurile vestimentare duc in Italia. Contribuţia italienilor in lumea modei este vizibilă in toate domeniile designului, de la fabrici la creaţii vestimentare şi accesorii.
Italian fashion
Cei 50 de ani in care moda italiană a dat un nou sens rafinamentului şi atitudinii au fost celebraţi de revista Vogue printr-un număr special şi o expoziţie cu totul fascinantă. Momentul va fi celebrat la 1 noiembrie şi in Romănia.
Dacă toate drumurile duc la Roma, toate stilurile vestimentare duc in Italia. Contribuţia italienilor in lumea modei este vizibilă in toate domeniile designului, de la fabrici la creaţii vestimentare şi accesorii. Nu e de mirare că atunci cănd spui modă spui Italia. Eleganţa vestimentaţiei masculine este confirmată de nume precum Cerruti, Trussardi, Armani, iar curelele, genţile şi accesoriile sunt reprezentate de Gucci, Prada, Soro şi Ferrici. Din experimentele situate la limita dintre artă şi artizanat (anii â50) s-a dezvoltat moda italiană de astăzi, aşa cum este cunoscută şi apreciată in intreaga lume, de la Londra la New York, de la Paris la Tokio.
GLAMOUR. De la pionierii stilului modern, Elsa Schiaparelli, pănă la "ţarul opulenţei extravagante", Roberto Cavalli, moda italiană a avut de toate. Fie creaţii vestimentare, parfumuri, pantofi sau bijuterii, "operele" celor mai buni vizionari ai modei sunt apreciate şi "gustate" de mai bine de un secol. Brioni şi Zegna s-au preocupat de ţinutele casual ale italienilor, in timp ce Valentino le-a asigurat ţinutele pentru ocazii speciale. Armani le-a fost la indemănă, lăsăndu-i pe italieni să fie cuceritori şi eleganţi, iar Versace a dat un nou sens cuvăntului "glamour". Diesel a cucerit mapamondul cu un segment bine determinat, iar Prada, Missoni, Ferragamo, Ferre, Bottega Veneta, Damiani şi Bvlgari sunt nume pronunţate cu teamă şi respect in cercurile frecventate de iubitorii modei. Pentru italieni, moda nu ţine numai de vestimentaţie. De fapt, moda italiană ţine de atitudine: o atitudine graţioasă şi sofisticată care a rezistat şi rezistă timpului. Povestea modei italiene a inceput la 25 februarie 1951, cănd contele Giorgini a pregătit o paradă de modă pentru audienţa internaţională la castelul său din Florenţa. Succesul evenimentului a dus şi la alte prezentări de acest gen. In anii â70 Milano a devenit, fără doar şi poate, capitala modei, iar sintagma "made in Italy" a sfărşit prin a fi sinonimă cu "high quality" (calitate superioară).
PREMIERĂ. Peroni Nastro Azzurro a colaborat cu Vogue Italia, revista etalon universal al stilului, pentru realizarea expoziţiei "50 de ani de stil italian", o retrospectivă fotografică a ultimelor cinci decenii. Expoziţia, prezentată in premieră la 17 septembrie la Royal Academy of Arts din Londra, in deschiderea London Fashion Week, prezintă 50 de imagini de arhivă emblematice pentru stilul italian prin care sunt celebrate cele cinci decade de apariţii Vogue Italia, Casa Vogue şi LâUomo Vogue.
OMAGIU. "50 de ani de stil italian" surprinde clasicul rafinament italian, povestea stilului italian din anii â60 pănă in zilele noastre fiind spusă prin viziunea celor mai reputaţi fotografi de modă din lume: David Bailey, Norman Parkinson, Gian Paolo Barbieri, Elisabetta Catalano, Patrick Demarchelier, Bruce Weber, Michel Comte, Peter Lindbergh şi Steven Meisel. Pentru a păstra spiritul original al acelor vremuri, imaginile prezentate in expoziţie nu au fost supuse nici unui retuş ulterior, ci sunt expuse exact cum au fost publicate iniţial in reviste, reuşind să impună Vogue Italia drept autoritate absolută in materie de stil. Omagiul adus stilului italian este continuat de cinci fotografi din noua generaţie, pe care Peroni şi Vogue Italia i-au ales pentru a reda cele cinci decade intr-un editorial Peroni intr-o notă modernă, reinterpretată. Expoziţia a fost prezentată in premieră in cadrul evenimentului exclusivist găzduit de Vogue Italia şi Peroni la Royal Academy of Arts din Londra, printre celebrităţile prezente la eveniment aflăndu-se şi Roberto Cavalli, Mario Testino, Sophie Ellis Bextor, Francesca Versace. Momentul va fi celebrat şi in Romănia prin prezentarea expoziţiei originale la Bucureşti. Universul autohton al modei şi stilului va fi parte din evenimentul ce va avea loc la data de 1 noiembrie. Colaborarea este un omagiu adus moştenirii italiene de două instituţii embleme ale eternului stil italian. In timp ce Vogue a surprins imagini ce transcend moda şi timpul, Peroni a creat simbolul unui stil de viaţă unic, astfel că prin uniunea celor două mărci se celebrează in mod remarcabil spiritul italian autentic.
ANII 1960. Vogue Italia intră in scenă in anul 1966, deschide drumul unei lungi serii de influenţe estetice şi transcende moda şi fotografia prin realizări ale unor remarcabili artişti contemporani. Actriţe şi simboluri ale lumii culturale apar pentru a ilustra evoluţia modei de la fustele mini à la Mary Quant pănă la look-ul spaţial. Expoziţia include personalităţi precum Elsa Martinelli, Marisa Berensen şi Benedetta Barzini.
ANII 1970. Decada "fustă lungă din bucăţi de material şi rochia tricotată manual": Expoziţia prezintă nume precum Giorgio Armani, Gianni Versace şi Valentino, dar şi creaţiile haute couture ale regretatului Gianfranco Ferré, puse in lumină de fotografiile de grup tipice pentru anii â70 ale fotografului Oliviero Toscani.
ANII 1980. In epoca exceselor şi opulenţei, Vogue Italia este martor la o schimbare radicală in modă - logo mania şi costumele power - şi consacră era topmodelelor, in vreme ce moda italiană face inconjurul lumii. Expoziţia propune o selecţie impresionantă de portrete, printre care le regăsim pe Isabella Rossellini şi Carla Bruni.
ANII 1990. Vogue Italia promovează noile talente in modă şi minimalismul sofisticat, in timp ce subestimează renaşterea autentică a caselor legendare precum Gucci şi Chanel. In cadrul expoziţiei, imaginile devin şi mai provocatoare, incluzănd portretele actriţelor Sophia Loren şi Claudia Cardinale.
ANII 2000 - Alternănd cu artă tradiţia şi spread-urile experimentale cu care se identifică, această biblie a stilului ţine pasul cu era covorului roşu şi a obsesiei pentru celebrităţi. De la lansare şi pănă astăzi, Vogue Italia transcende moda pentru a interpreta implicaţiile sociale, psihologice şi culturale ale timpului.
ORIGINE. Vogue este in zilele noastre ceea ce Dumnezeu reprezenta pentru Voltaire in secolul al VIII-lea: dacă n-ar fi existat, ar fi trebuit inventată! Revista Vogue a fost fondată in 1892, insă ediţii diferite apar in ţări precum Australia, Brazilia, China, Franţa, Germania, Grecia, India, Italia, Japonia, Korea, Mexic, Portugalia, Rusia, Spania, Elveţia, Taiwan, Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii. Sub patronajul Editurii new-yorkeze Conde Nast, Vogue este celebră pentru prezentarea celor mai noi şi mai controversate colecţii de modă, trenduri, lifestyle, dar şi pentru cronicile de artă, cultură, politică şi alte evenimente importante. Vogue Italia a fost lansată in 1966. Incă de la primele numere a colaborat cu fotografi de top, cu artişti contemporani, printre care Richard Avedon, Norman Parkinson, Irving Penn, Gian Paolo Barbieri şi William Klein, realizănd materiale ce depăşeau cu mult limita modei şi a vremurilor. Această strategie a transformat-o in prima revistă din Italia şi printre primele din lume care au susţinut necesitatea distanţării de normele comerciale, prin adoptarea unor influenţe estetice ce mergeau mult dincolo de simpla reprezentare a unei haine. Cu această abordare, revista a devenit un reper pentru lumea modei italiene şi pentru lumea fotografică internaţională. Vogue Italia a anticipat şi a reflectat in paginile sale evoluţia modei şi a schimbărilor sociale, dar şi tipologia feminină diversă ce reprezenta aceleaşi valori.
,,Accesoriile devin din ce in ce mai importante in zilele noastre. Ele pot schimba irevocabil look-ul şi ţinuta, iar femeile imbrăţişează ideea de schimbare. De exemplu, o bijuterie estetică poate schimba o ţinută simplă intr-una elegantă"
Giorgio Armani
,,Dintotdeauna mi-am dorit să fiu compozitor, insă moda mi-a fost mai la indemănă. Imi place corpul. Imi place să creez cam tot ce are legătură cu corpul şi in acelaşi timp incerc să dau contraste. Unii imbracă femei elegante, alţii femei sofisticate. Eu imbrac vampe!"
Gianni Versace
,,Aceasta este lumea noastră. Iar eu a trebuit să arăt lumii că am incredere in mine şi in stilul pe care-l creez"
Roberto Cavalli