EDITIE DE COLECTIE
Un âprodus" al mahalalei Martisor, vestitul Nae Lazarescu, isi aminteste de viata la marginea Bucurestilor, de lumea pestrita a mahalalei in care, alaturi de mari scriitori si artisti, isi faceau veacul suti vestiti ai Capitalei.
FLORIN CONDURATEANU
Citește pe Antena3.ro
Braila dezmierdata
TUDOR OCTAVIAN
Bogatii sufera toata viata, fiindca ii stiu deasupra pe altii si mai avuti. Calicii mor consolati, intrucat in mahala exista destui si mai saraci. Traiul prost, cand nu ai cu ce-l compara, e aproape un privilegiu. "n cartierul unde m-am nascut, in Brailita, nimeni nu cauta spre lumea din oras, adica spre traiul de dincolo de calea ferata, ci spre paduchiosii din mahalele Baligosi si Coaie Goale.
Intre cartier si mahala, deosebirea e la memorie. Brailita nu era un cartier al Brailei, ci al fabricii Franco-Romane. Mahalalele erau ale nimanui. Cartierul are o identitate. Eu stiam ca sunt âbaiat de Brailita" si imi calmam originea cu un soi de inocenta nobiliara. Baietii âdin Baligosi" sau âdin Coaie Goale" erau cu totul alta fiinta decat baietii âde Brailita". Chiar si cand mi-am dat seama ca numele pe care orasenii i-l daduse cartierului - Braila dezmierdata - nu era tocmai unul de alint, am continuat sa-i consider pe copiii din cartierele âfara fabrica", adica din mahalale, ca pe niste insi fara o atestare clara a identitatii. Nu eram numai baiat âde Brailita", dar eram si âbaiat de langa fabrica".
In cartier, barbatii lucrau toti la Franco-Romana. Aveau case si curti, la ficare colt de strada gaseai carciumi, strazile principale erau pietruite, iar linia de tramvai, care facea o bucla pe cuprinderea catorva uliti, era relatia absoluta cu Romania. Statul roman isi epuiza autoritatea in preajma mahalalelor Baligosi si Coaie Goale - cum delicat i s-a zis locului mai tarziu, cand s-a trecut de la moda fara chiloti, de dinainte de razboi, la cea cu nadragi - dar in Brailita statul construise o institutie-pilot: Drumul National Braila-Galati. Din mahalale, baietii si fetele plecau sa se plimbe in centru, pe strada Regala - devenita Republicii si apoi, hodoron-tronc, Mihai Eminescu. "n Brailita, pustimea iesea âpe sant" sau âla sosea".
Cand nemtii, care se indreptau in 1943 spre Rusia, opreau tancurile in fata casei si o intrebau pe mama daca mai e mult pana la Moscova, mama le raspundea: âO tineti drept inainte pe sosea si acolo, unde se termina fabrica, o luati la stanga". Treaba s-a complicat nitel dupa ce nemtii s-au retras.
Pe sosea au aparut tancurile rusesti si o data cu ele ciolovecii, care voiau sa stie daca mai e mult pana la Berlin. Cum rusii circulau acum in sens invers, mama ii lamurea si mai bine decat pe nemti: âDrept inainte, iar unde o vedeti pe tata Maria la poarta spargand seminte, o cotiti la dreapta!"
Dimpreuna cu Drumul National DN 1, tata Maria era a doua institutie sacra a cartierului. Femeia n-a trecut niciodata dincolo de calea ferata. Ea nu era, ca mine, âde Brailita". Ea era insasi Brailita.
âLume, lume, lumeâ¦"
MIRCEA CARTARESCU
Cei mai multi oameni, cand se gandesc la mahala, au imaginea unui fel de satuc asezat la marginea orasului, murdar insa pitoresc, cu muscate-n ferestre, hingheri latrati de caini si zarzari infloriti. Un sat degradat, invadat de kitsch, plin totusi de nostalgie si chiar de un farmec poetic anume, in care se naste din cand in cand cate o fata frumoasa si cuminte sortita sa fie sedusa de vreun ticalos fara scrupule. Azi putini dintre noi mai cunosc din amintire farmecul si turpitudinea mahalalelor. Pastram cel mult reminiscente din âMaidanul cu dragoste", din âDomnisoara Nastasia" sau din âGroapa", e drept, atat de vii uneori, incat parca fac parte din viata noastra.
Pentru mine, mahalaua nu e atat un spatiu, cat un anume spirit, un populism esential. Cartierele muncitoresti ale Bucurestiului nu mai sunt mahalale, dar sunt locuite mai departe de urmasii mahalagiilor de altadata. Nu in sensul rau al cuvantului, de oameni pusi pe scandal, ci de fiinte umane gregare, pline de repulsie fata de tot ce iese in evidenta, de tot ce nu le seamana. Cuvantul care defineste pana la capat omul de la mahala e âlumea", o masa nediferentiata cu care el se simte solidar. Obsesiile sale se-nvartesc in jurul acestui cuvant: âSa fii in randul lumii", âsa fii ca lumea", âce-o sa zica lumea?". Cumintenia, modestia, conformismul si conservatorismul extrem sunt, de fapt, adevaratele valori ale mahalalei. Mitocanul si toapa, gresit considerati mahalagii prin excelenta, sunt de fapt exceptii condamnate de cei din jur, pentru ca sunt âca nelumea". Nu fara talc isi incheia Caragiale faimoasa descriere âtelegrafica" a targului Mosilor prin cuvintele atat de definitorii âLume, lume, lumeâ¦"
Mahalaua e mai intai de toate, deci, o lume marunta, populara, anistorica, intepenita-n conventii absurde, avand propriile criterii ale frumosului si, in general, propria sa cultura, amestec bizar de modele inalte si modele folclorice. O lume care priveste-nlauntrul ei si niciodata-n afara. Si care emana o anume fericire umeda, materna.
Alexandru Paleologu: âDispretul pentru mahala e o dovada de mahalagism"
Romania mahalalelor
Bucurestenii de bordei
Popa Nan, mahalaua din inima Bucurestilor
23 August, satul de la capatul tramvaiului
Raiul cutitarilor cumintiti
Adio, Vadul Ungurului!
Copiii din Peninsula sunt facuti pentru alocatie
Tiganii au ajuns stapanii mahalalelor din Ploiesti
âAici ne-am nascut, aici vrem sa murim"
Tiganii din Simileasca asteapta Marea Chefuiala
Mahalale vechi si noi in dulcili targ al Iesilor
A fost odata in Bucuresti...
âIn mahala traiau si Bacovia si fratii Mafoame"