x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Afacerea "Interporto"

Afacerea "Interporto"

15 Iun 2004   •   00:00

ANCHETA

"Interporto" - Timisoara, o investitie italiana de 100 milioane de euro, sustinuta pana in panzele albe de conducerea Consiliului Judetean Timis (CJT) si o anumita parte a serviciilor secrete, contrar sugestiilor si parerilor UE, a debutat prin prejudicierea bugetului Ministerului Agriculturii cu 140 miliarde de lei.
TIBERIU KISS

Relatiile bune dintre regiunea Venetto si judetul Timis au facut ca, in iunie 2002, conducerea CJT sa demareze procedura de constituire a SC Interporto Romania SA.

Cooperare transfrontaliera

Ce este de fapt un "interporto"? Un sistem complex de hale, care optimizeaza transportul de marfuri, prin asigurarea trasferului de bunuri, atat de pe calea ferata si sosea, cat si fluvial si aerian. De comun acord, prin Hotararea nr. 37, CJT a intrat in acest "parteneriat public-privat" cu o cota de 6%, alaturi de firma Monlandy’s SRL, condusa de omul de afaceri italian Danilo Vettore, Asociatia Romana a Transportatorilor si alte doua persoane fizice. Ulterior, printr-o majorare de capital, actionariatul s-a schimbat, in urma miscarilor de forte, cele sase procente ale CJT - bani publici - s-au transformat intr-o uimitoare cota de 0,085%. Trebuie spus ca CJT a acceptat asocierea cu SC Monlandy’s SRL, in detrimentul unui alt grup de interese, format de oameni de afaceri italieni din Padova, care, la randul lor, solicitasera o alianta cu institutia publica, dar care au fost refuzati fara nici un fel de explicatie.

Piatra de temelie

CJT a batut palma cu gruparea lui Danilo Vettore, reprezentatul pe Romania al grupului de firme Maurizio Peruzzo, apropiat, conform presei italiene, de premierul Silvio Berlusconi. Intr-o graba mai mult decat suspecta, CJT si partenerii sai italieni au pus piatra de temelie a viitorului Interporto pe o suprafata de 70 ha de teren, situata in imediata vecinatate a gropii de gunoi a municipalitatii, aflata pe ruta Iugoslavia.

Este ciudat faptul ca mai-marii CJT au ales sa construiasca un astfel de terminal de marfuri pe directia Moravita, atat timp cat si un elev de clasa a IV-a stie ca traficul greu de marfuri se desfasoara spre Ungaria, recte Comunitatea Europeana. Mai mult decat atat, infrastructura pentru cargourile de marfuri pe directia Iugoslavia este practic inexistenta. Ca sa nu mai vorbim si de inexistenta unui drum de centura pe aceeasi relatie si de faptul ca transporturile de marfuri vor fi nevoite sa tranziteze centrul Timisoarei! Evident, CJT avea si o a doua optiune, agreata atat de Uniunea Europeana, cat si de Guvernul Italiei. Un teren in comuna Sanandrei, situat pe relatia Ungaria, apartinand altor oameni de afaceri italieni decat Danilo Vettore.

Suveica italiana

Ca a facut sau nu gratuit conducerea CJT jocul controversatului om de afaceri italian Danilo Vettore ramane de vazut. Totusi, nici macar in plina expansiune a proiectului si nici macar dupa semnarea parteneriatului public-privat, nimeni nu si-a pus problema daca SC Interporto SA este, cu adevarat, proprietara terenului pe care se va construi cel mai mare terminal de marfuri din sud-estul Europei. Bomba a explodat abia in momentul in care, la data de 25 februarie 2004, SC Monlandy’s SRL a solicitat Directiei de Finante Timis sa-i ramburseze TVA, in valoare totala de aproape un milion de euro. Abia atunci, autoritatile au realizat ca, de fapt, investitia de peste 100 milioane de euro sta… in aer. Din toate punctele de vedere! Si ca, in fapt, mult trambitatul megaproiect "Interporto" - Timisoara nu poate fi altceva, la ora actuala, decat o speculatie funciara de zile mari, in stil pur italian. Speriati de complexitatea cauzei si de numele celor implicati in aceasta megaafacere, in cel mai mare secret, la data de 25 mai 2004, sefii Directiei de Finante Timis au sesizat Parchetul de pe langa Curtea de Apel Timisoara.

Combinatie funciara

Cu ocazia verificarilor efectuate, in vederea solutionarii cererii de rambursare de TVA, inspectorii de finante au constatat ca SC Monlandy’s SRL, actionar majoritar la SC Interporto Romania SA, a cesionat acesteia... drepturi constand in promisiunea de vanzare-cumparare asupra unor terenuri agricole, achizitionate de la persoane fizice, care au beneficiat de Legea 18/1991. Chiar daca s-au facut acte notariale pe diverse sume de bani, societatea administrata de Danilo Vettore nu a putut obtine contracte de vanzare-cumparare autentice pe suprafata de 60 ha, intrucat terenurile s-au aflat sub interdictia de instrainare, impusa de Legea 18. De fapt cum a decurs ingineria? Un mandatar a cumparat terenuri de la persoane fizice, incheind o serie de promisiuni de vanzare-cumparare. Aceste documente au fost cesionate ulterior catre Monlandy’s SRL care, la randul ei, le-a cesionat mai departe, catre Interporto SA. La scoaterea din circuitul agricol a suprafetei de 60 ha s-a produs o alta bulibaseala. Pretul de achizitie a terenului a devenit, dintr-o data, foarte mic, tocmai ca taxa 300% pentru o asemenea operatiune sa nu fie insuportabila pentru investitorul italian Danilo Vettore.

Manevra continua

In urma controlului fiscal, inspectorii Directiei de Finante Timis au reusit sa demonstreze "intentia vadita a lui Danilo Vettore de a obtine si declara preturi expertizate pentru terenurile in cauza, mai mici decat cele convenite prin promisiunile de vanzare-cumparare". Angajatii Ministerului de Finante au mers chiar mai departe in plangerea inaintata procurorilor timiseni, aratandu-si retinerile fata de autenticitatea si corectitudinea si a altor documente, printre care si "expertiza privind clasa de fertilitate, efectuata de Oficiul de Studii Pedologice si Agricole Timis (n.r. - fosta OCAOTA)". Aceeasi retinere fata de corectitudinea intregii afaceri au avut si ofiterii SRI Timis care, in urma cu mai putin de o luna, au pus in bratele procurorilor de la PNA un dosar informativ de 230 de file, care contine, printre altele, stenograme ale unor discutii telefonice si ale unor intalniri dintre Danilo Vettore si inalti functionari publici din Timis. In opinia procurorilor PNA, a ofiterilor SRI si a celor doi procurori italieni, sositi la Timisoara in urma cu trei zile, afacerea "Interporto" miroase a bani si a trafic de influenta de la o posta.

Prejudiciu imens

Ajutat de experti in cadastru si de firma SC Geocad si Asociatii SRL, societate strans legata de numele lui Florin Ciobanu, seful OCAOTA Romania, Danilo Vettore a ajuns la performanta de a fi cumparat un metru patrat de teren la o suma ceva mai mare de 3.500 lei!!! In ciuda presiunilor care s-au exercitat asupra inspectorilor de la Finante, acestia au concluzionat ca omul de afaceri italian a prejudiciat bugetul Ministerului Agriculturii, mai exact fondul de ameliorare a fondului funciar, cu nici mai mult nici mai putin de 140 miliarde de lei. Mai mult decat atat, in plangerea penala inaintata Parchetului de pe langa Curtea de Apel Timisoara, sefii de la Finante au aratat cu degetul spre o serie de alte acte dubioase semnate de Danilo Vettore, documente asupra carora planeaza suspiciuni serioase de fals si uz de fals. Atentia angajatilor Directiei de Finante Timis s-a indreptat in special asupra autorizatiei de constructie emisa de Primaria Timisoara pentru Interporto SA, care a fost obtinuta pe baza a doua contracte de comodat, ceea ce e practic imposibil, intrucat Danilo Vettore prezentase deja, pentru rambursarea TVA, o serie de promisiuni de vanzare-cumparare.

SCANDAL

Deocamdata, ceea ce a iesit la suprafata din toata aceasta afacere funciara, cu iz de ban public, nu reprezinta altceva decat varful icebergului. Cert e ca nici macar atat nu ar fi iesit la suprafata daca, in Italia, doi senatori, Renato Cambursano si Mario Borghezio, nu ar fi sesizat Parlamentul ca la Timisoara, doua societati publice de finantare italiene, Simest si Finest, au aruncat cu milioane de euro intr-o societate mixta din Romania, banuita de relatii comerciale neortodoxe cu doua firme off-shore, inregistrate in Luxemburg, Str. Auguste Negen nr. 4. Mai mult, in cea de-a 604-a sedinta publica, din 13 mai 2004, cei doi senatori italieni au lasat sa se inteleaga ca locul ales de conducerea CJT, pentru constructia celui mai mare "Interporto" din sud-estul Europei, este cel putin bizar si este altul decat cel sustinut de Uniunea Europeana! Interesant de mentionat este si faptul ca, abia acum, autoritatile au ajuns la concluzia ca dorinta CJT de a muta groapa de gunoi de pe ruta Iugoslavia pe cea inspre Ungaria, pe raza localitatii Covaci, unde se afla locatia agreata de Uniunea Europeana pentru un adevarat interporto, nu a fost altceva decat praf in ochii... ecologistilor.

POZITIE

"In legatura cu proiectul Interporto-ului din Timisoara, initial destinat a fi o lucrare care ar fi trebuit sa faca din Romania "poarta rasaritului", incepe sa se proiecteze intunecata umbra a unei speculatii. De fapt, locatia initial prevazuta pe o suprafata de 150 ha, amplasata la nordul orasului, inspre Ungaria, care a obtinut deja o prima opinie favorabila din partea UE, a fost pe neasteptate inlocuita cu o suprafata de 70 ha, intr-o zona din sudul orasului, pe relatia Serbia, care exclude utilizarea traficului greu. Alegerea originara avea o conditie europeana, potrivit careia, in cazul nerealizarii Interporto-ului, terenul redevenea automat la destinatia agricola, excluzand, astfel, orice posibilitate de speculatie imobiliara care, acum, cu noua alegere, se intrevede cu claritate"
Mario Borghezio, senator, 26 ianuarie 2004
×