Guvernul încearcă să mascheze contractul politic al lui Dorinel Umbrărescu privind reabilitarea DN 12 şi, mai mult, se străduieşte să recupereze cu plecăciuni cele 100 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiţii (BEI). O delegaţie a plecat astăzi în pripă la Luxemburg să cerşească bunăvoinţa băncii.
Reprezentanţii BEI aşteptau însă reluarea procedurii de licitaţie, nu vizita românilor. La solicitarea Jurnalului Naţional privind finanţarea retrasă de pe DN 12, Guvernul a aruncat pisica în curtea justiţiei. BEI explică însă în raportul trimis către CNADNR că problema nu a fost încălcarea legislaţiei, ci lipsa calităţii celui care a reclamat nedreptatea.
Jurnalul Naţional a publicat la 1 februarie ancheta "Guvernul îi plăteşte 100 de milioane de euro lui Dorinel Umbrărescu". Materialul avertiza că Banca Europeană de Investiţii (BEI) ar putea să îşi retragă finanţarea de 100 de milioane de euro pentru reabilitarea DN 12, dată fiind încălcarea documentaţiei de licitaţie. Am solicitat premierului României, Emil Boc, să ne precizeze care va fi sursa de finanţare pentru DN 12 dacă banii europeni vor fi retraşi. Nu a fost cale să ne lămurim. Ni s-a răspuns doar că BEI a primit un punct de vedere din partea CNADNR. Surse din Ministerul Transporturilor au confirmat însă faptul că o delegaţie va pleca de urgenţă chiar astăzi la Luxemburg pentru a negocia cu partenerii de finanţare recuperarea banilor. Mai mult, în nota transmisă prin biroul de presă al Guvernului, la solicitarea Jurnalului Naţional se arată următoarele: "Curtea de Apel Bucureşti a respins contestaţia ca fiind nefondată. CNADNR s-a conformat Curţii de Apel. Caietul de Sarcini a prevăzut ca un ofertant să poată câştiga maximum două contracte, restricţie pe care legislaţia românească nu a acceptat-o, în urma deciziei Curţii de Apel Bucureşti". Practic, justiţia preia greutatea unui contract politic. Cum nu s-a făcut nici o referire clară asupra dosarului, Jurnalul Naţional a decis să publice ceea ce scrie negru pe alb în raportul BEI. Decizia Curţii de Apel nu prea are legătură cu încălcarea vreunei legislaţii prin caiete de sarcină. Pe scurt, curtea s-a pronunţat cu privire la faptul că Mochlos, firma grecească ce a pierdut contractul în favoarea lui Umbrărescu, nu avea calitatea să îşi reprezinte partenerul retras, Romstrade, şi nicidecum că legislaţia ar fi fost încălcată. "Curtea de respins apelul reclamantului (Mochlos SA), deoarece anularea acordării s-a datorat mai degrabă disoluţiei JV (n.r. - asocierea Mochlos Romstrade) decât refuzului reclamantului (CNADNR) de a semna. (...) Cu privire la un posibil apel împotriva refuzării a primului recurs (...), serviciile competente BEI au informat CO (n.r. - Consiliul Europei) despre zvonurile că reclamantul nu a depus nici un apel împotriva deciziei curţii naţionale din cauza unor presiuni externe", se mai precizează în raportul BEI. Mai mult de atât, împărţirea drumului în patru sectoare şi atribuirea a nu mai mult de două tronsoane unui singur constructor, prevăzute în caietul de sarcini, sunt condiţiile impuse de CNADNR. Dacă partea română şi-a stabilit condiţiile de atribuire ar fi fost oarecum hilar ca să se încalce tocmai legislaţia ce ar trebui să îi stea la bază, aşa cum susţin de fapt cei care au răspuns solicitărilor Jurnalului Naţional.
CU CERŞITUL PRIN LUXEMBURG
Astfel, zilele următoare, BEI va trebui să ia o decizie privind finanţarea unei lucrări care nu a respectat documentaţia de atribuire avizată de bancă. De altfel, obiecţiile specialiştilor europeni au fost transmise CNADNR încă de la 14 ianuarie. Banca nu a fost întrebată în momentul în care compania a decis să acorde întregul contract de reabilitare lui Umbrărescu. "Având în vedere aceste circumstanţe, nu este clar de ce promotorul (CNADNR) nu a solicitat avizul BEI atunci când a decis să se abată de la prevederile clare cuprinse în instrucţiunile pentru atribuirea contractelor". Potrivit acestui raport, intrat în posesia Jurnalului Naţional, BEI a sugerat organizarea unei noi licitaţii. Cum s-a ajuns însă la o poveste care angrenează delegaţii în pripă şi răspunsuri monosilabice din partea instituţiilor statului? La mijloc se găseşte un contract politic, de 100 de milioane de euro, bani europeni. Povestea a început în primăvara anului 2008. Pe atunci, CNADNR primise acordul BEI pentru reabilitarea DN 12. Lucrarea se ridica la 200 de milioane de euro, jumătate din sumă urmând să fie acordată de BEI. Condiţiile de desfăşurare a licitaţiei cu miză europeană au fost stabilitate de companie. Reprezentanţii BEI au aprobat documentaţia şi s-au angajat să acorde finanţarea numai sub stricta respectare a acesteia. Regulile pe baza cărora BEI se angajează să acorde banii sunt împărţirea drumului în patru sectoare şi nici un constructor nu va avea dreptul la mai mult de două astfel de porţiuni. În ordinea ofertelor, pe locul întâi s-a clasat JV (n.r. - asocierea) Mochlos/Romstrade, iar pe locul doi, UMB/Tehnostrade, firma omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. În consecinţă, cele patru sectoare de drum se împart frăţeşte. Două tronsoane pentru Romstrade şi partenerul grec Mochlos, iar celelalte două îi revin firmei patronate de Umbrărescu.
CEI PATRU SUNT UNUL
Din păcate, sfârşitul anului 2008 a adus schimbări politice în România. Astfel că, potrivit surselor din minister, presiunile politice au obligat Romstrade să se retragă din asocierea cu partenerul grec. Firma românească ar fi fost şantajată cu retragerea finanţării pe un alt proiect. Miza din spatele acestor jocuri a fost următoarea: Umbrărescu primeşte reabilitarea întregului DN 12.
Contract politic motivat cu legislaţia
Practic, nota Guvernului nu face decât să ascundă urmele unui contract politic, aranjat în favoarea lui Umbrărescu, sub umbrela firavă a legislaţiei româneşti. Pe hârtiile Guvernului, lucrurile stau mult mai roz decât în realitate. Specialiştii BEI au mustrat însă CNADNR tocmai pentru faptul că nu au consultat banca în momentul în care a luat decizia de a acorda întregul DN 12 unui singur constructor. Intrat în posesia Jurnalului Naţional, raportul specialiştilor precizează următoarele: "Având în vedere gravitatea presupusei încălcări de către reclamant (CNADNR) (...), este important să se reamintească faptul că BEI a întreprins o acţiune proactivă prin suspendarea oricărei plăţi pentru lucrările care urmează să fie executate pe lotul B (n.r. - parte a DN 12). Este oportună recomandarea ca banca să suspende orice asistenţă financiară pentru segmentul corespunzător al proiectului până la o nouă procedură de licitaţie (...) sau o altă decizie, luată de către promoter (CNADNR) în conformitate cu documentaţia de atribuire".
"Având în vedere gravitatea presupusei încălcări de către reclamant (CNADNR) (...), este important să se reamintească faptul că BEI a întreprins o acţiune proactivă prin suspendarea oricărei plăţi pentru lucrările care urmează să fie executate pe lotul B (n.r. - parte a DN 12). Este oportună recomandarea ca banca să suspende orice asistenţă financiară pentru segmentul corespunzător al proiectului până la o nouă procedură de licitaţie (...) sau o altă decizie, luată de către promoter (CNADNR) în conformitate cu documentaţia de atribuire"
Raportul BEI
Citește pe Antena3.ro