Victor Rebengiuc n-a vrut sa fie Moromete pentru ca nu stia cum sunt taranii.
"Am fost sarac de dimineata pana seara" Victor Rebengiuc a fost Moromete la 51 de ani. Nici o clipa nu s-a vazut in pielea acestui personaj. A acceptat cu chiu cu vai sa fie taran, pentru ca in primele zile sa dea bir cu fugitii de pe platoul de filmare.DANA ANDRONIE
Niciodata nu s-a gandit ca ar putea fi Moromete, acel Moromete al lui Marin Preda, pe care il devora din filele cartii inca de la varsta de 20 de ani. Nu ii curgea in vene sange de taran si, ca atare, prototipul taranului roman era pentru Victor Rebengiuc o notiune extrem de vaga. Cum sa dea viata unui prototip? "Descopeream o alta lume, pe care incercam din rasputeri sa o inteleg. Era o lume in care nu ma vedeam", marturiseste actorul care, in cele din urma, i-a dat viata lui Moromete.
Intors din drum de
Leopoldina Balanuta
Initial, regizorul Stere Gulea
a vrut sa-l distribuie pe Gheorghe
Dinica in rolul lui Ilie Moromete,
iar Victor Rebengiuc trebuia sa fie
Nae. Insa Dinica a refuzat si Stere
s-a tot perpelit pana cand a gasit
solutia salvatoare: citadinul Victor
Rebengiuc trebuie sa fie Ilie
Moromete! Totusi, atunci cand a
primit rolul, Victor Rebengiuc s-a
speriat si a fugit acasa la
Bucuresti. Nu suporta ideea sa
stea in Alexandria, la aproximativ
80 de kilometri de satul Talpa,
unde aveau loc filmarile. Cu atat
mai mult cu cat fusese cazat
intr-un hotel "dotat" cu gandaci,
muste si tantari. "Imi era frica ca
nu-l pot face pe Moromete. Pana la
urma, l-am facut si nu-mi pare
rau. E un rol de care ma bucur
foarte mult", recunoaste acum
actorul, la mai bine de 17 ani de la
marea ecranizare. Se pare ca
Leopoldina Balanuta a avut o contributie la intoarcerea actorului la
"locul faptei". Ea a fost cea care
l-a convins pe Victor Rebengiuc
sa-si duca rolul pana la capat.
Dar cum a reusit totusi Victor
Rebengiuc sa fie Ilie Moromete?
Simplu: a uitat pur si simplu ca
personajul pe care trebuie sa-l
joace este taran. Si-a pus palaria
pe cap, a intrat in ograda casei din
comuna Talpa, judetul Teleorman,
a vazut salcamul si totul i-a
devenit pe loc foarte drag si familiar.
"Nu stiu cum e ala un taran,
asa ca am uitat ca era vorba de un
taran. Am jucat numai un om care
are probleme. Necazurile lui
Moromete cu familia, cu recolta,
cu foncierea, cu Nila, cu Paraschiv,
cu Catrina, cu Balosul, cu salcamul
sunt problemele unui om si ele trebuiau
rezolvate. Am uitat cu
desavarsire ca Ilie Moromete este
prototipul taranului roman. Poate
o sa apara si cineva care o sa stie
sa-l faca asa. L-am jucat cum am
stiut eu mai bine pe Ilie Moromete,
un om cu o familie grea si cu probleme.
" Atunci cand s-a incaltat
cu gumarii lui Moromete, Victor
Rebengiuc s-a gandit la bunicul
lui, care avea un fel de hatrosenie.
"Multe situatii din film erau
asemanatoare cu cele in care il
vazusem pe el. Bunicul nu era
taran, dar era prima generatie
venita la oras, un fel de Paraschiv.
Am facut din Moromete un personaj
pe care il iubesc."
Cu mustata arata
ca taranul roman
Cu toate ca la inceput Victor
Rebengiuc nu s-a simtit deloc bine
in pielea personajului, a facut tot
posibilul sa semene cat de cat cu
un taran autentic. "Eu nu joc cu
machiaj. In "Morometii" mi-am
lasat mustata si m-am tuns mai
scurt. Aratam si eu ca taranul
roman. Daca izbutesti sa intuiesti
gandurile si starea lui, lucrurile
astea se transmit si pe chip si
capeti trasaturile personajului."
Victor Rebengiuc nici o clipa
nu s-a gandit ca lunile petrecute
printre taranii din comuna Talpa
aveau sa-i marcheze toata viata.
A stat la masa cu taranii, a
mancat cot la cot cu ei, s-a
imbracat ca ei, fara sa-si dea
seama ca in scurt timp devenise
de-al locului. "Timp de doua luni,
am fost sarac de dimineata pana
seara. Cumparam paine din
Bucuresti si le aduceam taranilor.
Stiau ca vin cu paine si ma asteptau.
" Pe langa saracia oamenilor
din Talpa, pe actor l-a mai frapat
si cireada de vite peste care dadea
de fiecare data cand ajungea in
comuna. "Erau niste aratari, ca
vai de capul lor, si cu coarnele
strambe, si cu coastele iesite.
Erau sasii toate. Abia se miscau
de slabe ce erau.
In curtea mamei Nida, unde
mai mancam cate un ou, era o
vaca frumoasa si tantosa. L-am
intrebat pe barbata-su unde
lucreaza. Mi-a zis ca la Colectiva.
Bineinteles ca eram indignat. De
ce el avea vaca aia aratoasa si la
Colectiva erau numai prapadite?!"
I-au retinut atentia si butoaiele cu
borhot din fiecare curte. "Am
vazut multe butoaie cu corcoduse
puse la borhotit. Isi faceau tuica
din corcoduse. Vazand atatea
butoaie, ii spun gazdei: "Domne, o
sa faci la tuica!". Ea imi raspunde:
"A, pai vreo 70 de vedre iese".
Am intrebat-o apoi ce va face cu
atata tuica, fiind sigur ca o va
vinde. Iar ea zise: "Cum sa o
vand?! O beau, da-o dracuâ!"."
DRAMATISM
Cu multa greutate s-a facut rost de
salcamul din ograda lui Moromete.
S-au gasit doua case apropriate,
cea a lui Balosu si cea a lui
Moromete, care erau nelocuite,
dar n-aveau salcam in curte. Desi
s-a iscat un mare scandal cu cei
de la productie, a fost adus unul
tocmai din Alexandria. Regizorul
sustine ca multi oameni din
echipa nu stiau sa mearga cu
picioarele prin tarana. Numai
Rebengiuc era un profesionist pursange. "Intotdeauna am spus ca
filmul acesta este "Morometii" cu
Victor Rebengiuc. Nu am facut
decat sa accentuez cat mai mult
atuurile si dominantele actorului:
forta, dramatism, rigurozitate.
Poate Gheorghe Dinica l-ar fi abordat
altfel pe Ilie Moromete, cu o
ironie mai acida. Insa dramatismul
pe care il are personajul in filmul
meu este dramatismul pe care i l-a
dat Rebengiuc."
âCumparam
paine din
Bucuresti si le
aduceam
taranilor din
Talpa. Stiau ca
vin cu paine si
ma asteptau"
Victor Rebengiuc
Lumea ii striga:
"Da-te prins,
Jiene!"
Cu cele doua productii "Iancu
Jianu, zapciul" si "Iancu
Jianu, haiducul", Adrian Pintea
a dat lovitura. Dupa 20 de
ani de la lansare, au aparut
casete video cu "zapciul" si
"haiducul", fara ca Adrian Pintea
sa primeasca drepturi de
autor.
HORATIU TUDOR
Inceputul anilor â80 era dominat de genul filmelor cu haiduci, galeria productiilor fiind condusa de Florin Piersic, care a devenit celebru dupa rolul din "Haiducii lui Sapte Cai". Se cauta o idee care sa revigoreze aceasta formula de film, iar inspiratia a venit din partea regizorului Dinu Cocea.
I-a suflat rolul
unui cascador
In acea perioada, Adrian Pintea
abia absolvise Institutul de Arta
Teatrala si Cinematografica "I.L. Caragiale
", insa se facuse deja remarcat in
urma rolurilor din teatru. Intr-o zi a
fost sunat pentru a se prezenta la
Buftea in vederea unei probe pentru un
rol, fara a i se oferi amanunte in plus.
Pe platoul de filmare s-a intalnit cu
bunul sau prieten, cascadorul Paul
Fister, cel care era creditat cu cele mai
mari sanse pentru obtinerea rolului
principal. Dupa cateva zile, asistentii
regizorului Dinu Cocea l-au informat ca
a primit rolul principal in filmul "Iancu
Jianu, zapciul" si trebuie sa se
deplaseze la Cascada Balea. Referitor
la acel moment crucial din cariera sa,
Adrian Pintea isi aminteste: "Era spre
sfarsitul iernii cand am primit acea
veste. Seara ma aflam deja in tren, in
drum spre Transfagarasan. Primul loc
de filmare a fost la Cascada Balea,
unde s-a realizat genericul filmului.
Ma uitam prostit in jurul meu si nu-mi
venea sa cred ca, in numai cateva ore,
am parasit lumea civilizata".
Cazati in colibe
Pe vremea aceea, Pintea nu era
un calaret experimentat, ca acum, si
spaima a fost ingrozitoare cand cascadorii
Paul Fister si Miron Murea au
tras cu pistolul pe langa urechea calului
care a pornit intr-o goana nebuna.
Filmarile s-au desfasurat in Carpatii
de Curbura, in Dumbrava Sibiului si
au durat un an si jumatate. In aceasta
perioada s-a muncit, in paralel, la
realizarea celor doua serii "Iancu
Jianu". Erau cazati in colibe sau
cabane, iar intreaga echipa de salvare
se deplasa in ceata, calare, iar cand
treceau prin diferite sate, trageau cu
pistolul si chiuiau. Surprinzator, localnicii
nu erau speriati, dimpotriva,
ieseau la porti si ii intampinau cu putini
de branza, struguri si vin.
Si astazi, Adrian este interpelat de
oameni pe strada cu apelativul: "Ce
faci, Jiene?" sau "Da-te prins, Jiene!".
De altfel, Adrian Pintea recunoaste ca
celelalte roluri, desi au fost complexe ca
abordare si interpretare, nu au avut
acelasi impact ca Iancu Jianu, deoarece
se adresau unui public elevat. Actorul
recunoaste ca acum nimeni nu mai
este interesat sa faca filme de epoca,
istorice, care de altfel reprezinta cultura
unui popor. Adrian Pintea este
constient ca rolul sau a impus o imagine
a romanticului si a rebelului, prin
prisma acestui basm frumos. Din
pacate, despre partenera sa din film,
Ionica, interpretata de Stela Furcovici,
nu mai stie nimic. Nu puteam
incheia acest material fara sa ne
exprimam admiratia fata de diversitatea
rolurilor interpretate de Adrian
atat in teatru, cat si in cinematografie,
dar mai ales pentru faptul ca nu a
acceptat sa joace in roluri ce faceau
propaganda comunismului.
IMPACT
La vremea respectiva, bugetul
unui film era destul de
substantial. Pentru cele doua
roluri principale, Adrian Pintea a
primit 50.000 de lei, o suma exorbitanta
raportata la anii â80.
Lansarea filmului a avut loc in
1984, iar impactul a fost devastator.
Adrian Pintea povesteste ca
productiile "Iancu Jianu" le-a
regasit pe play list-ul unui hotel
din Suedia, filmele putand fi
vizionate contra cost.
CV
S-a nascut pe 9 octombrie
1954. A absolvit Institutul
de Arta Teatrala si Cinematografica
"I.L. Caragiale.
" A fost distribuit in
filmele "Oglinzi paralele",
"Lumini si umbre", "Vulcanul
stins", "Nostradamus",
"Vlad the Impaler". A semnat
si regia la piesele de
teatru: "Comedia eroilor"
de W. Shakespeare 1991;
"Demonii" dupa F.M. Dostoievski.
A interpretat
rolurile principale in piesele
"Romeo si Julieta", "Hamlet
", "Pescarusul",
"Ondine", "Orfeu in infern",
"Copiii unui Dumnezeu mai
mic". Adrian Pintea este
profesor universitar doctor
la Universitatea de Arta
Teatrala si Cinematografica
"I.L. Caragiale" din
Bucuresti. "Hamlet sau
Actorul lucid" a fost
lucrarea sa de doctorat,
sustinuta in 2002. A
obtinut premiul Luceafarul,
in 1988, pentru"Pamintul
americanului" (nuvele). De
trei ani este casatorit cu
bioenergoterapeuta
Lavinia Tatomir.