Jurnalul Naţional a intrat în posesia unui document oficial pe care Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, scrie cu propria mână despre insolvenţa CFR Călători. La 10 septembrie, Secretariatul General al Guvernului trimitea o notă ministrului Transporturilor în care i se comunica faptul că în şedinţa de la 1 septembrie Guvernul a luat act de nota privind propunerea de majorare a tarifelor pentru transportul de călători pe calea ferată. Drept răspuns, Anca Boagiu contrasemnează: "În contextul insolvenţei mai e necesară creşterea? Rog analiză". În vreme ce sindicatele din domeniul feroviar nici nu se gândesc la o astfel de decizie şi în condiţiile în care rectificarea bugetară a pompat alte milioane de euro în sistemul feroviar românesc, chiar şi o analiză privind insolvenţa CFR Călători poate bloca împrumuturi de milioane de euro pentru infrastructura feroviară. Anca Boagiu doreşte însă să îşi lege numele de momente cruciale ale CFR.
În 2000, pe când Boagiu a deţinut pentru o scurtă perioadă funcţia de ministru al Transporturilor, l-a numit, imediat după plecarea lui Traian Băsescu la Primăria Capitalei, pe Mihai Necolaiciuc la conducerea CFR SA. Necolaiciuc avea să devină emblema celui mai mare prejudiciu pe care l-a cunoscut vreodată CFR. DNA a declanşat urmărirea penală împotriva lui Mihai Necolaiciuc în martie 2006 în legătură cu o fraudă de peste 27 de milioane de euro.
În 2010, CFR pare să se afle la o altă răscruce de drumuri. Anca Boagiu se arată interesată de insolvenţa CFR. Întrebat dacă acest lucru ar fi o decizie binevenită, Voicu Sala, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, a precizat pentru Jurnalul Naţional: "Declararea insolvenţei operatorului naţional de cale ferată ar fi o gafă monumentală. Nu se poate aşa ceva. Noi am propus alte metode de reducere a costurilor, metode care respectă şi cerinţele FMI: eliminăm accizele, nu mai facem angajări, dar insolvenţa ar fi un dezastru". În condiţiile în care chiar şeful ierarhic al ministrului Transporturilor, Emil Boc, vorbeşte despre investiţiile care vor scoate ţara din criză, ne întrebăm care este comunicarea la nivelul colegilor de cabinet ai premierului României. Este cumva declararea în insolvenţă a singurului operator naţional de transport o metodă de a încuraja operatorii privaţi, pe care oricum statul îi plăteşte la concurenţă neloială cu CFR Călători? Declararea unei insolvenţe după ce statul a făcut un efort financiar numai pentru plata salariilor compensatorii a celor 8.000 de disponibilizaţi din CFR arată incoerenţa cu care statul manageriază una dintre cele mai deficitare companii naţionale din ţară.
Rectificarea bugetară din acest an nu a uitat Ministerul Transporturilor: 210.629 de mii de lei s-au alocat numai pentru Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "CFR Călători" SA. Decizia la care Anca Boagiu se gândeşte, cea privind declararea insolvenţei la CFR Călători, va avea consecinţe pe măsură. Vom fi scoşi rapid de pe harta strategică a sistemului feroviar european. Contextul european obligă România la dezvoltarea sistemului feroviar pe diferite segmente. Insolvenţa va duce la reanalizarea rutelor strategice fără România.
De altfel, în momentul în care CFR Călători va intra în insolvenţă, CFR Infrastructură o va urma probabil în scurt timp şi va intra rapid în faliment. Practic, majoritatea creditelor pe care CFR Infrastructură le-a luat de la băncile din ţară au fost realizate în baza creanţelor pe care le are la CFR Călători. Cum valoarea împrumuturilor se ridică la suma de 1 miliard de euro, insolvenţa CFR Călători şi iminentul faliment al CFR Infrastructură vor zdruncina serios şi băncile care au creditat sistemul feroviar românesc. Declararea în insolvenţă va avea, de asemenea, efecte negative şi asupra furnizorilor de servicii, întrucât vor fi blocate plăţile către aceştia. Acest lucru înseamnă alte 4 miliarde de euro blocaţi şi proiecte care nu se vor mai face nici la Paştele Cailor.
În timp ce vecinii noştri fac eforturi pentru crearea unor noi locuri de muncă, România îşi permite să pună pe butuci una dintre cele mai ieftine metode de transport. Din păcate însă, rezultatele managementului defectuos de care sistemul feroviar a avut parte ani de-a rândul l-au transformat într-o gaură neagră la bugetul de stat. FMI a solicitat, de altfel, în acordul de împrumut, monitorizarea situaţiilor companiilor CFR. Bilanţul nu este deloc îmbucurător: pierderi de aproape 1 miliard de euro la sfârşitul lunii august 2010.
Toate acestea în condiţiile în care UE a pus la dispoziţia României 3,6 miliarde de euro numai pentru calea ferată. În România însă, singurii bani europeni care au ajuns sunt 300.000 de euro pentru realizarea unor studii de fezabilitate pentru hărţi de zgomot. Jurnalul Naţional a relatat, de altfel, într-un articol publicat în urmă cu o lună, că implementarea proiectului în ţara noastră este practic imposibilă, întrucât nu îndeplinim nici măcar cerinţele de bază. Nu mai este nevoie să spunem că alţi 230 de milioane de euro ne stau la dispoziţie pentru reînnoirea materialului rulant. Deocamdată, banii sunt încă la Bruxelles. Statul român a preferat însă să pompeze milioane de euro operatorilor privaţi, în loc să distribuie banii către cofinanţarea proiectelor europene. Numai în ultimii doi ani, prin grija fostului ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, 80 de milioane de euro au fost vărsaţi din bugetul statului către operatorii de cale ferată. Declararea insolvenţei după ce milioane de euro au fost alocaţi pentru salvarea CFR Călători pare o decizie posibilă numai în România.
click pentru a mări imaginea
Citește pe Antena3.ro