Acestea vor fi acordate, în baza a două hotărâri ale Consiliului Local din 2022, pensionarilor care își aniversează ziua nașterii, celor care ies la pensie, celor care au împlinit 50 sau 60 de ani de căsătorie, celor care au împlinit 60 de ani, dar care nu au venituri, precum și altor categorii. Anul trecut, un contract identic a fost încheiat cu o cofetărie din Vrancea, a cărei patroană a fost asociată cu un apropiat al edilului din Mangalia. Este vorba despre managerul Goldterm Mangalia, compania de termoficare a Consiliului Local Mangalia, prins în flagrant, la mijlocul lunii iulie, de DNA, în timp ce primea 60.000 de lei de la un om de afaceri. Nici primarul Radu Cristian nu este fără de dosar, el fiind trimis în judecată, tot de DNA, pentru încheierea nelegală a unor contracte cu o casă de avocatură, la onorarii de 200 de ori mai mari decât cele care se aflau în derulare cu o altă societate de avocatură.
La data de 3 septembrie 2024, Primăria Municipiului Mangalia a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare potrivit căruia instituțIa în cauză intenționează să încheie un acord-cadru având ca obiect furnizarea de… torturi aniversare.
Potrivit acestui anunț, achiziționarea de torturi aniversare este destinată acordării lor persoanelor cu domiciliul stabil în Municipiul Mangalia și care se află în trei situații distincte. Astfel, prima situație se referă la aniversarea zilei de naștere și a pensionării. A doua situație se referă la sărbătorirea anilor de căsătorie, iar a treia situație vizează aniversarea zilei de naștere a persoanelor încadrate cu grad de handicap grav cu asistent personal, în grad de handicap grav și accentuat și persoanelor fără venituri cu vârsta de peste 60 de ani.
Pentru această achiziție, Primăria municipiului Mangalia arată că dorește să intre în posesia unei cantități cuprinse între minimum 5.000 de torturi aniversare și maximum 9.000 de torturi aniversare, punând, în acest sens, la bătaie, un buget cuprins între 420.000 de lei fără TVA (499.800 de lei cu TVA inclusă) și 756.000 de lei fără TVA (899.640 de lei cu TVA inclusă).
S-au acoperit cu două hotărâri de Consiliu Local, încă din 2022
Un calcul simplu, arată că, pentru fiecare astfel de tort aniversar, autoritatea contractantă este dispusă să plătească 99,96 de lei cu tot cu TVA. Iar afacerea se referă la un acord-cadru cu o durată de 12 luni, fondurile necesare fiind asigurate din bugetul local al municipiului Mangalia.
În acest sens, Primăria Mangalia organizează o licitație deschisă, impunând ca și criteriu de atribuire cel mai bun raport calitate-preț, din care prețul ofertei este valorificat la 40% din punctaj, perioada de livrare a produselor la 30% din punctaj, iar lanțul de aprovizionare, la 30% din punctaj.
Din anunțul de participare citat, rezultă că ofertele urmează să fie deschise în data de 7 octombrie 2024. De asemenea, din cuprinsul caietului de sarcini care stă la baza acestei inedite achiziții, document întocmit în data de 27 august 2024 și aprobat de către primarul municipiului Mangalia, Radu Cristian, aflăm că aceste „tranzacții” cu torturi aniversare se face conform dispozițiilor a două hotărâri ale Consiliului Local Mangalia, adoptate în anul 2022.
În acest sens, HCL Mangalia nr. 35 din 2022 reglementează că, „cu ocazia aniversării, se vor înmâna familiilor care împlinesc 50 sau 60 de ani de la încheierea căsătoriei o diplomă de onoare în valoare estimată de 5 lei cu TVA și un tort personalizat în valoare estimată de 70 de lei cu TVA”. Această hotărâre a fost adoptată cu voturile tuturor celor 18 consilieri locali. De asemenea, conform HCL 46/2022, „cu ocazia pensionării, se vor înmâna din partea autorităților publice locale ale Municipiului Mangalia o diplomă de onoare, cu o valoare estimată de 5 lei cu TVA, și un tort, cu o valoare estimată de 70 de lei cu TVA, fiecărui cetățean din categoria pensionarilor la limită de vârstă”. Aceeași apreciere urmează să o primească toți cetățenii municipiului Mangalia în categoria pensionarilor la limită de vârstă care își serbează ziua de naștere. „Tortul va fi oferit o dată pe an, în semn de solidaritate, recunoștință și apreciere”, se arată în actul administrativ citat, adoptat, de asemenea, cu unanimitatea consilierilor locali prezenți.
Avem rețeta prăjiturii
Revenind la achiziția de anul acesta și la caietul de sarcini aferent, aflăm și care este rețeta pe care trebuie să o respecte cofetarul ce urmează a fi selectat pentru această operațiune caritabilă.
În acest context, Primăria Mangalia arată că perioada în care se va detalia acest acord-cadru este cuprinsă între 1 octombrie 2024 și 30 septembrie 2025, iar în realizarea torturilor se vor folosi numai ingrediente naturale, care să conțină, cel puțin, blat pufos de cacao/ marmorat cu ciocolată, cu diametrul de minimum 18 centimetri, care se va însiropa cu extract de cafea Arabică, zahăr brun și apă sau compot; ouă proaspete și zahăr brun; ciocolată Belgiană minimum 60%; unt de 8,2%, lapte de 3,5% grăsime, frișcă naturală de 36%, ciocolată cu lapte callebaut, gelatină de porc, făină de migdale, făină de alune de pădure, praf de copt și glucoză, iaurt de minimum 3,5% grăsime, fructe fresh sau alcoolizate, migdale și fulgi de cocos și un conținut de zahăr la 100 de grame mai mult de 10%.
Fiecare tort va avea greutatea cuprinsă între 900 de grame și un kilogram și va fi ambalat în cutii de carton pe care va scrie „Consiliul Local Mangalia”, „Primăria Municipiului Mangalia” și „La mulți ani!”.
Contract cu repetiție. În 2023, a fost adjudecat de fosta parteneră a unui apropiat al edilului
Nu este pentru prima dată când Primăria municipiului Mangalia face o astfel de achiziție. Conform SEAP, la data de 21 august 2023, municipalitatea a încheiat un contract identic, în care a fost vizată o cantitate de 8.000 de torturi aniversare, afacere încheiată cu SC Gemys Prodimpex SRL din Vrancea, pentru un preț final negociat de 728.000 de lei fără TVA, respectiv de 866.320 de lei cu TVA inclusă, ceea ce înseamnă că, pentru fiecare dintre cele 8.000 de torturi aniversare, autoritatea contractantă a plătit un preț de 108,29 de lei cu tot cu TVA.
Potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), SC Gemys Prodimpex SRL Vrancea este deținută, în calitate de unic asociat, de către o anume Mirela Aura Tuvene, care domiciliază în București. Aceasta mai este asociată în SC Victory Cake SRL, împreună cu un anume Daniel Stratulat, în SC Specials Ice Cream & Drinks SRL, alături de un anume Dorinel Colgiu, și în SC Cami Best Product SRL, alături de o anume Marcela Tuvene.
Relevantă este apartenența patroanei firmei care a livrat, anul trecut, Primăriei Mangalia torturile aniversare la capitalul social al SC Specials Ice Cream & Drinks SRL. Din Buletinul Procedurilor de Insolvență aflăm că această societate și-a declarat recent falimentul, iar la finalul anului 2023, instanța a aprobat această măsură.
Partenerul de afaceri al Mirelei Aura Tuvene din SC Specials Ice Cream & Drinks SRL este nimeni altul decât Dorinel Colgiu, managerul SC Goldterm Mangalia SA, compania de termoficare aflată în subordinea Consiliului Local Mangalia, Potrivit declarației de avere publicate de acesta în 3 iulie 2024, aflăm că Dorinel Colgiu a încasat, în anul fiscal 2023, o indemnizație de manager al Colterm Mangalia de 119.913 lei pe an, dar și un salariu aferent unui contract de muncă parțial încheiat cu Primăria Municipiului Mangalia în cuantum de 14.002 de lei pe an.
Directorul Goldterm, prins în flagrant după ce a luat bani de la un om de afaceri
Dorinel Colgiu este, potrivit presei locale, un prieten apropiat și un sfătuitor al primarului municipiului Mangalia, Radu Cristian. Numai că, în acest moment, are unele probleme. Mai exact, la data de 9 iulie 2024, procurorii DNA – Serviciul Teritorial Constanța au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea pentru 24 de ore a lui Dorinel (Doru) Colgiu, director al Goldterm SA (societate comercială ce aparține Consiliului Local Mangalia), pentru trafic de influență.
Concret, procurorii arată că, la sfârșitul lunii iunie și la începutul lunii iulie a anului curent, Colgiu ar fi pretins, printr-un intermediar, de la un om de afaceri suma de 15.000 de euro, pentru a-și trafica influența pe care ar fi lăsat să se înțeleagă că ar avea-o asupra funcționarilor publici din cadrul Primăriei municipiului Mangalia și al Poliției Locale Mangalia și că îi va determina pe aceștia să permită ca societatea omului de afaceri în cauză să își desfășoare activitatea în continuare, fără autorizație de funcționare.
În acest context, la data de 9 iulie 2024, Colgiu ar fi primit suma de 60.000 de lei din banii pretinși inițial, ocazie cu care s-a procedat la constatarea infracțiunii flagrante. În 10 iulie, Colgiu a fost deferit Tribunalului Constanța, care a emis pe numele său un mandat de arestare preventivă pentru 30 de zile, mandat care a fost prelungit, ulterior, de două ori.
Procurorii mai arată că, la percheziția la domiciliul inculpatului, au fost identificate și ridicate sumele de 166.740 de lei, 17.800 de euro și 1.000 de dolari SUA.
Însuși primarul Radu Cristea este trimis în judecată, pentru abuz în serviciu în formă continuată
Nici primarul Radu Cristian, care conduce Primăria Mangalia, nu este scutit de anchetele procurorilor. Edilul liberal se află în funcție încă din iulie 2012, anul acesta fiind reales pentru un al patrulea mandat.
În 20 iunie 2023, Radu Cristian a fost trimis în judecată de DNA pentru abuz în serviciu în formă continuată. În dosar, au mai fost trimiși în judecată secretarul general al Primăriei Mangalia, administratorul public al municipiului Mangalia, directorul Direcției Juridice și al Achizițiilor Publice, șeful Serviciului Juridic, directoarea Direcției de Management Fiscal și Control – toți de la data reținerii fatelor în sarcina lor, dar și un avocat din Baroul București.
Anchetatorii arată, în rechizitoriu, că, între octombrie 2014 și decembrie 2017, cu încălcarea dispozițiilor legale, primarul ar fi încheiat cu o societate de avocatură controlată de avocatul trimis în judecată un număr de 95 de contracte de asistență juridică și de reprezentare a Primăriei Mangalia în dosarele aflate pe rolul instanțelor judecătorești și al altor organe judiciare sau jurisdicționale.
Procurorii precizează că o parte dintre aceste contracte au fost încheiate în condițiile în care la nivelul Primăriei municipiului Mangalia existau deja contracte de asistență juridică încheiate cu o altă societate de avocatură, în care au fost prevăzute onorarii și de peste 200 de ori mai mici față de cele stabilite în noile contracte.
În acest context, primarul Cristian Radu ar fi beneficiat de ajutorul celorlalți subordonați trimiși în judecată, funcționari publici, care ar fi întocmit și semnat referatele de necesitate și caietele de sarcini ce au stat la baza organizării unor proceduri formale de achiziție a serviciilor anchetate de DNA. Prejudiciul reținut în acest dosar, care ar fi fost cauzat bugetului Primăriei Municipiului Mangalia, s-ar ridica la 13.675.922 de lei.