x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Boloș a dat interdicție de cumpărat mașini, Boloș a luat SUV-uri de 600.000 de euro. Austeritate, până la cei care au propus-o

Boloș a dat interdicție de cumpărat mașini, Boloș a luat SUV-uri de 600.000 de euro. Austeritate, până la cei care au propus-o

de Ion Alexandru    |    06 Sep 2024   •   08:00
Boloș a dat interdicție de cumpărat mașini, Boloș a luat SUV-uri de 600.000 de euro. Austeritate, până la cei care au propus-o

Instituția condusă de Marcel Boloș, care, în vara anului trecut, a inițiat o ordonanță de urgență prin care a interzis ca instituțiile și autoritățile publice să achiziționeze mașini, interdicție care a fost, ulterior, prelungită până în data de 31 decembrie 2024, a cumpărat, recent, 16 autovehicule SUV pe benzină și motorină. Urmează ca alte zece mașini să fie achiziționate, în baza aceluiași acord-cadru, valoarea totală a acestei achiziții ridicându-se la aproape 3 milioane de lei. Afacerea a fost demarată de Ministerul Finanțelor cu două zile înaintea alegerilor locale și europarlamentare din luna iunie și a fost finalizată în 9 august 2024.

Ministerul Finanțelor, instituție condusă de Marcel Boloș, cel care anunță, sistematic, măsuri de austeritate bugetară, a demarat această afacere chiar cu două zile înainte de alegerile locale și europarlamentare, în data de 7 iunie 2024, când a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare, prin intermediul căruia a făcut cunoscut faptul că intenționează să achiziționeze autoturisme de teren SUV, tip M1, „cu livrare în regiunea de dezvoltare București – Ilfov”.

Potrivit acestui anunț, sursa de finanțare a acestei achiziții este de din fonduri de la bugetul de stat, contractul în discuție fiind, în fapt, un acord-cadru, cu o durată de 24 de luni. Iar, în vederea contractării acestor SUV-uri, Ministerul Finanțelor preciza că va organiza o licitație deschisă, impunând ca și criteriu de atribuire prețul cel mai scăzut.

Astfel prețul ofertei prezentate urma să fie punctat cu 80 la sută din evaluare, iar componenta referitoare la consumul de carburant mediu, în ciclul mixt, la 100 de kilometri urma să fie punctată cu 20 de procente. Suma maximă pusă la bătaie de către autoritatea contractantă pentru derularea acestui acord-cadru a fost stabilită la 502.521 de euro fără TVA, respectiv la 2.500.544,5 lei fără TVA, ceea ce înseamnă un buget de 2.975.648 de lei cu TVA inclusă.

23.000 de euro bucata

La această procedură de licitație publică organizată de Ministerul Finanțelor a fost depusă, potrivit datelor oficiale, o singură ofertă, care a și fost declarată admisibilă, iar, la data de 9 august 2024, instituția guvernamentală condusă de Marcel Boloș a încheiat cu SC Renault Commercial Roumanie SRL acordul-cadru nr. 685886/2024, la un preț identic cu valoarea maximă a bugetului alocat pentru această achiziție, adică pentru 2.975.648 de lei cu TVA inclusă. 

Ulterior, în aceeași zi de 9 august 2024, Ministerul Finanșelor a atribuit, tot SC Renault Commercial Roumanie SRL, și primul contract subsecvent aferent acestui acord-cadru, pentru un preț final negociat la 309.200 de euro fără TVA, adică pentru 1.538.579,2 lei fără TVA, respectiv pentru 1.830.909,25 de lei cu TVA inclusă.

Conform caietului de sarcini care a stat la baza acestei achiziții făcute de Ministerul Finanțelor, acordul-cadru se referă la cumpărarea unor autovehicule SUV cu motor termic de tip M1. Iar, în contextul afacerii, se vorbește despre o cantitate minimă de 6 mașini, la un preț de 19.327,74 de euro fără TVA per bucată, dar și despre o cantitate maximă de 26 de SUV-uri, la un cost total de 2.500.549,5 lei fără TVA, adică de 2.975.648 de lei cu TVA inclusă. Ceea ce înseamnă că, pentru fiecare astfel de mașină de teren cunpărată, Ministerul Finanțelor a fost dispus să cheltuiască, și chiar va plăti, câte 114.448 de lei cu TVA pentru fiecare mașină, adică 23.000 de euro. De asemenea, prin contractul subsecvent încheiat în 9 august, autoritatea contractantă  a achiziționat deja 25 autoturisme SUV, rămânând de cumpărat un rest de 10 autovehicule.

Condițiile tehnice impuse de autoritatea contractantă

Din documentația de atribuire, mai rezultă că aceste autoturisme SUV M1 achiziționate de instituția condusă de Marcel Boloș sunt destinate „utilizării de către personalul propriu pentru deplasările curente ale personalului angajat, în cadrul și în afara localităților în care aceștia își au sediul” și că „autovehiculele trebuie să îndeplinească cerința privind utilizarea și în condiții de drumuri mai severe”.

În ceea ce privește condițiile tehnice impuse, aceste mașini trebuie să fie SUV-uri cu motor termic + HEV, cu lungimea de 4,1 metri, lățimea de 1,75 metri, cu 5 uși, cu 5 locuri pe scaune, cu capacitatea cilindrică a motorului de 1.500 centimetri cubi, norma de poluare EURO 6, care să utilizeze drept carburant benzina sau motorina și care să consume mixt 7 litri de combustibil la suta de kilometri.

Ca dotări minime, s-au cerut computer de bord cu afișaj de informații, senzori de parcare pe spate, set de mobilitate pentru anvelope sai roată de rezervă, scaun reglabil vertical pentru șofer, sistem de monitorizare a presiunii în anvelope, interfață Bluetooth pentru telefonul mobil, două chei cu telecomandă, închidere centralizată din telecomandă, geamuri electrice pe față și pe spate, oglinzi exterioare încălzite și reglabile electric și aplicație auto smartphone. Ca accesorii, mașinile trebuie să vină cu câte patru covorașe de protecție a podelei, caroseria trebuie să aibă o culoare standard pentru tot lotul, tapițeria să fie personalizată, iar, la momentul livrării, să aibă numere provizorii pentru 30 de zile, RCA valabil, certificate de garanție, vestă reflectorizantă, trusă de prim ajutor, triunghiuri reflectorizante, stingător de incendiu, cric și chei. Garanția oferită trebuie să fie de doi ani sau de 100.000 de kilometri.

Una legiferăm, alta achiziționăm

Interesant este că Ministerul Finanțelor face această achiziție în contextul în care, în vara anului 2023, a avut calitatea de inițiator, prin semnătura ministrului Marcel Boloș, a proiectului de OUG 34/2023. Această ordonanță, adoptată de Guvern, în cuprinsul articolului III alineat 1, litera „a”, prevede că „În anul 2023, autorităților publice și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare, inclusiv activităților finanțate din venituri proprii înființate pe lângă acestea, li se interzice achiziționarea, preluarea în leasing sau închirierea de autoturisme”.

Apoi, tot prin semnătura lui Marcel Boloș, Ministerul Finanțelor a inițiat și OUG 115.2023, care, la articolul XVI, prevede că „prevederile articolului III din OUG 34/2023 se aplică în mod corespunzător și în anul 2024”.

Această ultimă ordonanță de urgență a fost, de asemenea, adoptată, iar interdicția instituțiilor publice de a cumpăra mașini se află în vigoare până la data de 31 decembrie 2024. Iată cum, astfel, prin achiziția făcută, Ministerul Finanțelor își încalcă propriile interdicții legiferate prin două ordonanțe de urgență.

×