Una dintre aşa numitele găuri negre în economie rămâne încă sistemul feroviar, iar, la loc de “cinste” se află CFR Marfă. Încercarea de privatizare a companiei a făcut, în 2013, obiectul unor aprige controverse atât în mediul de afaceri, cât şi în cel politic, până la cel mai înalt nivel. S-a ajuns până la ameninţarea cu puşcăria făcută de însuşi Traian Băsescu, de la pupitrul presidential iar privatizarea a eşuat. În tot acest timp, afacerile care au condus, ani de zile, la falimentarea activităţii CFR Marfă au rămas neverificate, neanchetate şi nesancţionate de instituţiile statului. Unul dintre afaceriştii care au profitat din plin de infrastructura companiei, dar şi de informaţii şi oameni din interior, pentru a prelua contractele comerciale ale CFR Marfă, este nimeni altul decât Cristian Burci. În perioada în care Băsescu se afla la Cotroceni, Burci a folosit drept paravan persoane din conducerea companiei de stat, pentru a înhăţa afacerile acesteia.
CFR Marfă a devenit un maldăr de fier vechi şi o supapă prin care s-au scurs milioane de euro către buzunarele foştilor directori ai companiei. Aceste afaceri nu fac, însă, obiectul vreunei anchete penale. Mai mult, deşi, în 2007, DNA demarase verificări cu privire la prejudicierea SNTCF CFR SA cu aproximativ 1.700 de miliarde de lei vechi, printr-o schemă pusă la cale tot de Cristian Burci, ulterior ancheta s-a închis.
Firmă paravan, refugiu pentru fosta conducere
În anul 1998, pe vremea când ministru al transporturilor era Traian Băsescu, iar la conducerea Societăţii Naţionale de Căi Ferate “CFR” SA se afla Mihail Necolaiciuc, CFR Marfă era condusă de directorul general George Buruiană. Încă de atunci, afacerişti privaţi au pus ochii pe potenţialul reprezentat de transportul feroviar de mărfuri, încercând să saboteze CFR Marfă chiar din interior. Unul dintre personajele aflate în umbra acestui plan se numeşte Cristian Burci, un apropiat al fostului ministrul PSD al Transporturilor din perioada 2001 - 2004, Miron Mitrea. Burci l-a racolat, imediat după 2001, pe fostul director al CFR Marfă, George Buruiană, pe care l-a desemnat să conducă activitatea unei companii private concurente celei de stat.
În acest context, a luat fiinţă SC Servtrans Invest SA, firmă cu sediul sectorul 1 al Capitalei. Potrivit unor date furnizate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, din acţionariatul acestei societăţi nu face parte Cristian Burci direct, ci o firmă luxemburgheză controlată de acesta şi reprezentată, la vedere, de un anume Victor Alexiu. Oficial, din acţionariatul Servtrans Invest SA fac parte International Railway Service – S.A. Luxemburg, reprezentat de Victor Alexiu, George Buruiana, Ileana Buruiană, Cristina Nicoleta Mărgărit, Eugen Arnăutu şi Bogdan Arnăutu.
Activele CFR Marfă, utilizate pentru a face concurenţă… CFR Marfă
Scopul înfiinţării acestei firme a fost unul evident. Anume, acela de a se folosi de infrastructura CFR Marfă, precum şi de know-how-ul acesteia, pentru a o căpuşa, în vederea preluării, prin concurenţă neloială, a afacerilor pe care compania de stat le derula. Firma a prosperat, închiriind, pentru început, vagoanele aparţinând CFR Marfă, pe care le folosea pentru a participa la onorarea unor contracte comerciale în concurenţa CFR Marfă. După care, compania a achiziţionat la preţ de fier vechi sute de vagoane şi locomotive aparţinând SNCFR.
Schema preluării acestor bunuri este una simplă, dar eficientă. Prin ordin al ministrului Transporturilor, mai multe vagoane şi locomotive au fost transferate de la o companie la alta aflate în visteria SNCFR, ajungând, în cele din urmă, în parohia CFR Marfă. De aici, ele au fost vândute la preţ de fier vechi către societatea Servtrans Invest, controlată de Cristian Burci şi administrată de fostul director al CFR Marfă, George Buruiană.
1,8 miliarde de lei este pierderea acumulată de CFR Marfă în perioada 2008-2013. Numai în 2014, CFR Marfă a avut pierderi de 27,1 milioane de lei, echivalentul a 6,1 milioane de euro
Redresarea situaţiei financiare a companiei a fost prezentată de autorităţi drept o condiţie esenţială pentru privatizare. Vinderea pachetului majoritar al CFR Marfă este unul dintre angajamentele pe care România şi le-a asumat în faţa creditorilor săi internaţionali prin acordurile încheiate cu Fondul Monetar Internaţional, Comisia Europeană şi Banca Mondială.
La transport de marfă există CFR şi alţi 21 de operatori privaţi. CFR Marfă are o cotă de piaţă de circa 54%, iar restul este împărţit între operatorii privaţi
“Fierul vechi” vândut lui Burci participă la licitaţii. Contracte luate de sub nasul CFR Marfă
Afacerea pe care CFR Marfă credea că a făcut-o la vremea respectivă s-a dovedit a fi un “ajutor de stat” pentru o firmă privată menită să falimenteze activitatea societăţii de stat care a contribuit la furnizarea liniei tehnologice de funcţionare a operatorului privat în cauză. Imediat după anul 2001, dar şi până în zilele noastre, SC Servtrans Invest SA a participat, în defavoarea CFR Marfă, la contracte publice pe zona de transport feroviar de mărfuri. Aproape că nu există licitaţie în domeniu la care să participle CFR Marfă, fără ca unul dintre concurenţii săi să fie societatea condusă de fostul director al CFR Marfă, George Buruiană.
• La data de 25 aprilie 2007, CET Govora SA organizează o licitaţie în vederea contractării unor servicii de transport pe calea ferată a unor cantităţi de cărbune provenite de la Societatea Naţională a Jignitului Oltenia – Târgu Jiu (E.M. Berbeşti), până la Antestaţia CET Govora. La licitaţie s-a prezentat atât CFR Marfă, cât şi Servtrans Invest SA. Ambele companii au câştigat, prima încasând o parte din contract, în valoare de 6.637.500 lei fără TVA, în timp ce firma lui Burci-Buruiană adjudecându-şi o altă parte a contractului, în valoare de 9.018.000 lei fără TVA.
• La data de 9 ianuarie 2008, Centrala Electrică de Termoficare Braşov SA organizează o licitaţie publică în vederea contractării de servicii de transport feroviar de cărbune electric. Schema se repetă, în sensul că atât CFR Marfă, cât şi SC Servtrans Invest SA depun oferte. Ca şi în cazul precedent, cele două companii concurente şi-au adjudecat contracte de 42,41 milioane lei fără TVA, respectiv de 19,34 milioane lei fără TVA.
• La data de 4 iunie 2008, Regia Autonomă pentru Activităţi Nucleare achiziţionează de la SC Servtrans Invest SA servicii de reparare vagoane tip RP şi RIF la vagoanele tip FALS şi UCS, pentru care plăteşte suma de 585.700 lei fără TVA.
• La data de 20 ianuarie 2009, CET Govora SA încheie cu SC Servtrans Invest SA un contract, pe o durată de patru ani, în vederea derulării unor activităţi de manevră şi transport feroviar pe căile ferate industruiale ale SC CET Govora SA, cu externalizare de personal. Valoarea contractului se ridică la 9,36 milioane lei fără TVA.
• La data de 14 februarie 2009, Compania Naţională a Uraniului a acordat SC Servtrans Invest SA un contract în valoare de 829.305 lei fără TVA, în vederea derulării de transporturi feroviare de mărfuri.
• La data de 26 februarie 2009, Compania Naţională a Uraniului a atribuit alte trei contracte către Servtrans Invest SA, în valoare totală de 13,5 milioane lei fără TVA, pentru transport feroviar de mărfuri (cu vagoane de minereu pline sau goale), firma condusă de George Buruiană urmând să înscrie aceste vagoane în parcul de vagoane.
• La data de 2 iulie 2009, Centrala Electrică de Termoficare Braşov SA organizează licitaţie publică în vederea contractării de servicii de transport feroviar de cărbune lignit. Câştigători au fost desemnaţi CFR Marfă şi Servtrans Invest SA, cu 16,07 milioane lei fără TVA, respectiv 10,25 milioane lei fără TVA.
• La data de 6 octombrie 2009, Regia Autonomă de Activităţi Nucleare atribuie un alt contract firmei Servtrans Invest SA, în valoare de 271.000 lei fără TVA, pentru servicii de reparare a vagoanelot tip RP şi RIF la vagoanele tip FALS.
• La data de 9 noiembrie 2010, Centrala Electrică de Termoficare Braşov SA scoate la licitaţie contractarea serviciilor de transport feroviar de cărbune electric. Participă şi câştigă CFR Marfă şi SC Servtrans Invest SA, cu contracte de 180,86 milioane lei fără TVA, respectiv 10,21 milioane lei fără TVA.
• La data de 21 decembrie 2011, Compania Naţională a Uraniului atribuie firmei Servtrans Invest SA un contract în valoare de 14,02 milioane lei fără TVA pentru efectuarea de servicii de transport feroviar de mărfuri.
Încă o firmă, acelaşi cerc de interese, alt contract
Ca şi când toate acestea nu ar fi de ajuns, George Buruiană, fost director al CFR Marfă, a adăugat în schemă o nouă piesă prin care grupul de interese reprezentat oficial de el, dar avându-l în spate pe Cristian Burci, suge bani de la Compania Naţională de Căi Ferate. Este vorba despre S.C. Servtrans Traverse SA, companie al cărei sediu se află la aceeaşi adresă cu firma SC Servtrans Invest SA, în Bucureşti, sectorul 1. SC Servtrans Traverse SA a primit, la data de 2 noiembrie 2011, de la Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” SA un contract în valoare de 100.000 lei fără TVA, pentru montarea unor traverse speciale fabricate din lemn, pentru podurile de cale ferată, impiegate, inclusiv servicii de transport.