x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Dosarul “Flota” face pui. Cum şi-a cedat România pavilionul maritim unei firme din paradisul fiscal Cipru

Dosarul “Flota” face pui. Cum şi-a cedat România pavilionul maritim unei firme din paradisul fiscal Cipru

de Petru Zoltan    |    04 Iul 2013   •   14:26
Dosarul “Flota” face pui. Cum şi-a cedat România pavilionul maritim unei firme din paradisul fiscal Cipru

Pavilionul maritim românesc a fost atribuit unei firme din Cipru, în urma unei licitaţii cu iz penal. Jurnalul Naţional a prezentat în exclusivitate cine sunt pionii principali ai acestei afaceri, dar şi cine se ascunde în spatele firmei cipriote. Fostul directorul al Autorităţii Navale, Andrian Mihei, a acordat un interviu, în care explică dedesubturile acestei afaceri controversate. 

Jurnalul Naţional: Cum s-a atribuit contractul prin care România a rămas fără pavilionul maritim?

Andrian Mihei: Anul trecut, în august s-a organizat o pseudo licitaţie. Fără să se facă vreun caiet de sarcini, fără să fie publicat pe SEAP, fără să aibă acordul Consiliului de Conducere, “băieţii” au postat un anunţ prin care voiau să achiziţioneze un serviciu de intermediere. Adică, să găsească pe undeva un agent, care să aducă nave sub pavilion românesc. Şi normal trebuia să primească un comision. Domnul Constantin Matei, cel care a postat anunţul a făcut treaba aceasta la presiunea domnului Valentin Preda, care era secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Atunci, Matei s-a îmbolnăvit subit. Apoi, a mai fost schimbat un director care s-a dat lovit când a trebuit să semneze contractul. După ce s-au dat toţi loviţi, a fost numit domnul Olteanu Eugen, pe 12 septembrie 2012. În aceeaşi zi a semnat contractul prin care s-a dat pavilionul maritim românesc, fără a avea mandat din parte consiliului de conducere. Apoi a secretizat acest contract.

J.N.: Cine a primit contractul?

Nişte afacerişti din Germania, care aveau relaţii cu partidul care se află la putere în Germania şi cu doamna Angela Merkel. Aceştia au mai venit în urmă cu doi ani cu un proiect de contract, care fusese făcut de o firmă din Anglia, pentru a primi administrarea pavilionului. Atunci, la Ministerul Transporturilor s-a făcut o comisie şi juriştii au zis că nu se poate renunţa la pavilion maritim pentru că acesta face parte din drepturile suverane ale statului. Numai statul român poate acorda pavilionul românesc pentru că are responsabilităţi şi obligaţii prin toate convenţiile pe care România le-a ratificat la nivel internaţional. Sunt răspunderi mari de tot.

J.N.: Când aţi aflat de contractul secret?

Eu am fost numit la sfârşitul lui februarie. La începutul lui martie am primit o notificare oficială de la germani. În care îmi cereau să dau mandat la patru cetăţeni germani din firma lor să semneze şi să ştampileze în numele Autorităţii Navale Române, pentru a înmatricula navele sub pavilion românesc. L-am chemat pe domnul Olteanu, care mi-a spus că contractul este secret. Când am citit contractul m-a apucat nebunia. Eu sunt şi profesor universitar, în meseria asta sunt de 33 de ani, am fost comandant de navă, şi armator şi deputat. Cunosc inclusiv cum se fac legile. Am cerut un punct de vedere de la Olteanu, în care mi-a scris nişte bălării. Atunci am dat altui jurist din cadrul instituţiei contractul, care mi-a confirmat suspiciunile.

J.N: Care a fost reacţia ministerului?

Am anunţat imediat Ministerul Transporturilor şi am convocat un consiliu de conducere extraordinar. Mi-au spus să mă adresez la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa. Prim procurorul m-a trimis la Direcţia Naţională Anticorupţie Constanţa. După un singur schimb de scrisori, Olteanu a primit neînceperea urmării penale. Dar abuzul în serviciu aşa cum scrie în Codul penal are două aspecte: unul este de perturbare a ordinii instituţiei respective, şi a doua parte este de ordin patrimonial. Procurorul a scris acolo nişte baliverne. Toţi juriştii care au văzut răspunsul de la DNA au început să zâmbească. Imediat după ce a venit NUP am fost revocat, cu toate că domnul ministru mi-a dat dreptate. Contractul de la serviciul juridic a dispărut. Am înţeles că domnul Olteanu l-a luat de acolo. Acum noul director a făcut plângere împotriva acelei rezoluţii.

J.N: Ce beneficii are România?

Nu are. Pentru că statul român primeşte pentru o navă 1.000 euro, iar firma primeşte zeci de mii de euro. Cel mai puţin, pentru înmatricularea unei nave se vor plăti 6.000 de euro şi cel mai mult în jur de 40.000. Indiferent de sumă, statul tot 1.000 primeşte. Problema este a responsabilităţii. Dacă se întâmplă ceva cu o navă nu ne mai spală nimeni. Ce ar fi să vedeţi că o navă sub pavilion românesc a poluat sau că a fost implicată în traficul de armament? 

Procurorul Boldeanu i-a dat NUP lui Olteanu 

Eugen Olteanu (foto) a semnat contractul fără să fie împuternicit de către Consiliul de Conducere al ANR, iar clauzele contractuale sunt abuzive, lipsite de suport legal şi devaforabile statului român, susţin reprezentanţii Autorităţii Navale Române, în plângerea făcută acestuia la Direcţia Naţională Anticorupţie. Procurorul de la DNA Constanţa, Andrei Bodeanu, susţine în rezoluţia prin care a i-a dat lui Olteanu neînceperea urmării penale că: “Exercitarea unei atribuţii de serviciu inexistente în fapt, respectiv încheierea unui contract de genul celui menţionat în absenţa împuternicirii exprese date în condiţiile legii, dă posibilitatea ANR să solicite instanţei competente rezilierea contractului încheiat cu depăşirea puterilor conferite directorului general şi eventual să pretindă despăgubiri pentru daunele suferite”. Întâmplarea face că, pe date de 10 aprilie, Ilvana Holdin Limited a notificat ANR asupra faptului că contractul produce efecte juridice, iar neexecutarea obligaţiilor contractuale de către partea română va atrage răspunderea acesteia.

Cine se ascunde în Cipru?

Potrivit documentelor obţinute de la Registrul Comerţului din Cipru, Ilvana HoldinG Limited a fost constituită prin asocierea a trei firme: Kyros Shipping Gmbh & CO.KG – patronată de avocatul Albrecht Grundermann, Astherm Services Gmbh ­ deţinută de societatea Astherm Vermogens Vertwaltung, care la rândul ei este patronată de Stefan Schmidt Ammon şi Bhe Beteilingungen Gmbh ­ controlată de Thomas Kirch şi Kofler Georg. Thomas Kirk este fiul lui Leo Kirch, fostul proprietar al televiziunii Pro7. În schimb, Kofler Georg este un influent om de afaceri din Germania, implicat în companii de minerit, mass-media şi energie verde. La data de 10 septembrie 2012, managementul firmei Ilvana a fost preluat de Albert Gundermann. Câteva săptămâni mai târziu, în structura managerială a fost cooptat neamţul Bernt Gienskey, considerat “naşul” shippingului din Cipru.

×