Însă înainte de a contracta lucrările propriu-zise, Municipalitatea a scos la licitație un contract, în valoare de 28,7 milioane de lei, pentru a angaja dirigenția de șantier pentru aceste lucrări. Afacerea a fost scoasă la licitație în 28 decembrie 2023, este împărțită în 13 loturi și, dacă aceste proiecte vor fi demarate, va însemna că Bucureștiul va deveni un imens șantier în lucru.
În ultimele zile ale anului 2023, Primăria Capitalei, condusă de Nicușor Dan, a scos la licitație un megacontract privind achiziția de servicii de supervizare și dirigenție de șantier pentru obiectivele de investiții de reabilitare a sistemului rutier. Afacerea a fost împărțită în 13 loturi și vizează, practic, blocarea celor mai importante artere rutiere din oraș.
„Jurnalul” a luat la mână documentația de atribuire a acestei achiziții, studiind lot cu lot contractarea serviciilor de dirigenție de șantier. Spre exemplu, primul lot vizează reabilitarea sistemului rutier pe Bulevardul Pallady, pe Bulevardul 1 Decembrie 1918, pe Bulevardul Basarabia și pe Bulevardul Corneliu Coposu, inclusiv bucla de la Complexul Titan. Pentru lucrările de aici, numai dirigenția de șantier a fost estimată la 11.461.443,18 lei fără TVA, adică 13.639.116,2 lei cu TVA inclusă.
Lotul al doilea se referă la reabilitarea sistemului rutier pe Bulevardul Pache Protopopescu și pe strada Traian, la care se adaugă lucrări pe Bulevardul Ferdinand I, între șoseaua Mihai Bravu și strada Traian, precum și reabilitarea sistemului rutier pe strada Dristorului, între Bulevardul Camil Ressu și strada Baba Novac. Doar dirigenția de șantier pentru aceste sectoare este evaluată la 1.898.060,12 lei fără TVA, respectiv la 2.258.691,5 lei cu TVA inclusă.
De la nord, la est
Mai departe, Lotul 4 se referă la reabilitarea sistemului rutier pe arterele Sfântul Constantin, pe strada Ionel Perlea, pe strada Cobălcescu și pe tronsonul de pe Bulevardul Ion Mihalache, Calea Griviței, Bulevardul Bucureștii Noi, Bulevardul Gloriei, inclusiv cap terminal strada Piatra Morii. Dirigenția de șantier pentru aceste lucrări este scoasă la licitație pentru 2.278.086,12 lei fără TVA, respectiv pentru 2.710.922,5 lei cu TVA inclusă.
Lotul 5 vizează reabilitarea sistemului rutier pe arterele strada Paleologu, strada Armand Călinescu, strada Vasile Lascăr, strada Lizeanu și Intrarea Vagonului. Dirigenția de șantier este bugetată cu 1.183.290,2 lei fără TVA, respectiv cu 1.408.115,3 lei cu TVA inclusă.
Al șaselea lot se referă la reabilitarea sistemului rutier pe Bulevardul Dimitrie Pompeiu, pe șoseaua Petricani, pe Bulevardul Lacul Tei, pe strada Maica Domnului, pe strada Reînvierii și pe strada Turmelor, unde dirigenția de șantier a fost estimată la 1.790.482,98 de lei fără TVA, respectiv la 2.130.686,6 lei cu TVA inclusă. În ceea ce privește Lotul 7, acesta se referă la reabilitarea sistemului rutier pe Bulevardul Gheorghe Duca, pe strada Alexandru Ioan Cuza, pe Calea Griviței și pe Bulevardul Dinicu Golescu. Prețul dirigenției de șantier este, aici, mai mic, de numai 430.179,32 de lei fără TVA, respectiv de 511.913,4 lei cu TVA inclusă.
Lotul 9 al contractului vizează reabilitarea sistemului rutier pe Bulevardul Mărășești, între Bulevardul Dimitrie Cantemir și strada 11 Iunie. Costul dirigenției de șantier se ridică la 455.917,72 de lei fără TVA, respectiv la 542.542,1 lei cu TVA inclusă.
Nu scapă nicio zonă
Lucrurile nu se opresc aici. A fost scoasă la licitație dirigenția de șantier, estimată la 518.898,9 lei fără TVA, respectiv la 617.489,7 lei cu TVA inclusă, pentru reabilitarea sistemului rutier pe Bulevardul Chișinău, aceasta făcând obiectul Lotului 9. În schimb, Lotul 10 se referă la reabilitarea sistemului rutier pe Bulevardul Basarabia, de la intersecția cu Bulevardul 1 Decembrie 1918, până la cap terminal Republica. Prețul estimat al dirigenției de șantier de ridică la 803.037,76 lei fără TVA, respectiv la 955.614,9 lei cu TVA inclusă.
În ceea ce privește Lotul 11, unde dirigenția de șantier va costa 1.332.518,82 de lei fără TVA, respectiv 1.585.697,4 lei cu TVA inclusă, acesta vizează reabilitarea sistemului rutier pe Bulevardul Expoziției, strada Aviator Popișteanu, strada Puțul lui Crăciun, strada Dornei și strada Clăbucet. Lotul 12 se referă la reabilitarea sistemului rutier pe bucla Gara de Est, pe arterele Bulevardul Gării Obor, Bulevardul Ferdinand I (între Gara Obor și șoseaua Pantelimon), șoseaua Pantelimon și strada Baicului. Aici, dirigenția de șantier este bugetată cu 850.468,78 de lei fără TVA, respectiv cu 1.012.057,8 lei cu TVA inclusă.
Lotul 14 se referă la modernizarea liniei de acces la Depoul Titan, pe strada Nicolae Teclu, iar dirigenția de șantier este estimată la 241.294,36 de lei fără TVA, respectiv la 287.140,3 lei cu TVA inclusă. Nu scapă nici cartierul Drumul Taberei, deoarece Lotul 16 vizează reabilitarea sistemului rutier pe Bulevardul Timișoara, între strada Valea Cascadelor și terminalul CET Vest. Dirigenția de șantier aici este estimată la 891.875,58 de lei fără TVA, respectiv la 1.061.331,9 lei cu tot cu TVA.
Proiectul a fost aprobat încă din mandatul Gabrielei Firea
În total, Primăria Capitalei este dispusă să plătească dirigenția de șantier pentru aceste loturi în valoare totală de 27.721.321,6 lei cu TVA inclusă (5.861.494,2 euro). Conform documentației de atribuire, Regiunea București-Ilfov beneficiază de o rețea extinsă de infrastructură pentru sectorul public multimodal, dar una care a avut de suferit, de-a lungul anilor, din cauza lipsei de finanțare pentru mentenanță sau investiții și care este afectată de „separarea rigidă între modurile de transport”.
Interesant este că investițiile propuse de Nicușor Dan în 2024 sunt parte a Planului de Mobilitate Durabilă 2016 - 2030, aprobat pe vremea Gabrielei Firea, prin Hotărârea CGMB 90, din 20 martie 2017. „Având în vedere că, în prezent, se derulează procedurile de achiziție publică pentru servicii de proiectare, asistență tehnică din partea proiectantului și lucrări de intervenție, pentru buna desfășurare a lucrărilor de execuție este necesară asigurarea serviciilor de supervizare și dirigenție de șantier, prin care se va asigura o administrare eficientă a activităților privind urmărirea execuției lucrărilor și a comportării construcției în perioada de garanție, precum și implementarea în timp a lucrărilor, utilizând în acest scop, în mod eficient, toate serviciile necesare financiare, logistice și umane”, se arată în caietul de sarcini.