După ani de pierderi şi alte câteva încercări nereuşite de restructurare, CFR Călători şi CNCF "CFR" SA îşi încearcă din nou norocul. O altă restructurare este prevăzută pentru cele două sectoare feroviare, în condiţiile în care cel puţin pentru CFR Călători, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a propus chiar declararea insolvenţei.
Cu gânduri mai bune, de această dată, şi mai ales la recomandarea FMI, Ministerul Transporturilor şi-a propus o variantă mai prietenoasă – restructurarea sistemului feroviar. Cum programul amplu are nevoie de consultanţă, s-a organizat rapid şi o licitaţie. Caietul de sarcini a cerut ca viitorul consultant să aibă experienţă serioasă în sectorul feroviar, de minimum trei şi maximum cinci ani.
Surse din minister vorbesc însă despre o altă afacere servită pe tavă unei mai vechi firme de casă a Ministerului Transporturilor – Seneca. Firma de consultanţă vine de peste Ocean şi a fost cea care s-a ocupat de buna reorganizare a întregului sistem feroviar românesc în 1998.
Reprezentanţii Seneca i-au dat chiar şi o diplomă de competenţă lui Mihai Necolaiciuc, devalizatorului CFR-ului, dar şi viză de America, obţinută la invitaţia oficialilor firmei de consultanţă. Seneca a întrerupt prietenia cu Ministerul Transporturilor în vremea lui Miron Mitrea, dar acum are deja un contract de consultanţă cu Metrorex. Bineînţeles că, la deschiderea ofertei publicate de cele două companii, Seneca a fost prezentă.
În vederea reorganizării, cele două companii au publicat pe site-ul de licitaţii publice şi o cerere de ofertă pentru consultanţă privind strategia de restructurare. Valoarea contractului CFR Călători este de 399.000 ron, iar oferta CFR Infrastructură este de 428.620 ron.
Viitorul consultant trebuie să prezinte un program în 30 de zile de la semnarea contractului. Sindicaliştii sunt de părere că timpul e cam scurt pentru două companii atât de mari şi cu atât de multe probleme. Valeriu Trica, directorul general al CFR SA, a precizat că cererea de ofertă este în conformitate cu legea. Astfel că cel care va câştiga licitaţia trebuie să identifice problemele majore, să vină cu soluţii de redresare şi reorganizare, dar şi cu previziuni financiare, costuri, eficienţă.
Mai apoi, caietul de sarcini impune ofertanţilor experienţă de minimum trei şi maximum cinci ani în analiza şi restructurarea organizaţiilor de dimensiuni similare cu CFR Călători, respectiv CFR Infrastructură. Cum România nu abundă de firme de consultanţă în domeniu feroviar, surse din minister vorbesc despre un caiet de sarcini făcut pe gustul celor de la Seneca.
Întrebat despre supoziţiile de favorizare a firmei de peste Ocean, directorul CFR Infrastructură a precizat: "Nu este vorba despre nici o favorizare. Am considerat că este necesară o experienţă de minimum cinci ani, întrucât vorbim despre o companie mare şi importantă". La aceeaşi întrebare, privind o posibilă favorizare a firmei de casă a Ministerului Transporturilor, CFR Călători a răspuns prin intermediul biroului de presă: "Cerinţa ca firmele ofertante să aibă o experienţă de minimum cinci ani, prevăzută în caietul de sarcini, nu este pusă pentru a favoriza anumite firme. Această condiţie este necesară pentru a asigura prezenţa unor firme serioase...".
Seneca a intrat pe piaţa din România în 1998, iar timp de cinci ani statul român a plătit pentru recomandările firmei din SUA milioane de dolari. " Viza pentru SUA, atât de utilă pentru Mihai Necolaiciuc, a fost obţinută la invitaţia celor de la Seneca. Aceştia i-au dat şi o diplomă de competenţă fostului şef al Căilor Ferate Române. După spargerea SNCFR, societatea care a rămas a îngropat o dată cu ea toată economia din acel moment", au precizat surse din sectorul feroviar.