O gaşcă de băieţi deştepţi a lăsat România fără pavilionul maritim naţional. Acesta a fost trecut pe numele unei firme ascunse în paradisul fiscal din Cipru, care va avea dreptul să înmatriculeze nave în numele statului român.
Toată această afacere de milioane de euro a fost finalizată cu ajutorul fostului director general al Autorităţii Navale Române (ANR) Eugen Olteanu. El a fost numit în funcţie de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Valentin Preda, pe 12 septembrie 2012. În aceeaşi zi, Olteanu a semnat un contract de agenţie prin care statul român cedează pavilionul maritim, pentru o perioadă de 30 de ani, firmei Ilvana Holding Limited, înfiinţată cu o lună mai devreme, în Cipru. De la sine putere, după semnarea contractului, Olteanu a decis să-l includă în categoria documentelor secrete.
După câteva zile de la semnarea contractului Olteanu a fost schimbat din funcţie, ceea ce poate însemna că şi-a îndeplinit misiunea. Succesorii acestuia în funcţia de director susţin că contractul a fost semnat de Olteanu fără ca acesta să fie împuternicit de către Consiliul de Conducere al ANR, iar clauzele contractuale sunt abuzive, lipsite de suport legal şi în defavoarea statului român.
Povestea a ajuns pe masa procurorilor Direcţiei Naţionale Anticorupţie, care au decis neînceperea urmării penale faţă de Olteanu, deoarece contractul nu produce efecte juridice. În schimb, Ilvana a notificat statul român în aprilie 2013 că actul produce efecte, iar neexecutarea obligaţiilor contractuale de către partea română va atrage răspunderea acesteia. Adică, România trebuie să-şi apere pavilionul maritim într-un proces la Curtea de arbitraj de la Londra.
Citeşte detalii despre modul în care România a rămas fără pavilionul maritim național în ediţia tipărită a Jurnalului Național de marţi, 2 iulie 2013