x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Primarul Buzăului – cercetat penal

Primarul Buzăului – cercetat penal

de Alexandru Boariu    |    18 Ian 2011   •   20:47
Primarul Buzăului – cercetat penal
147130-dscf4183.jpgPrimarul municipiului Buzău, Octavian Constantin Boşcodeală, este cercetat penal, alături de viceprimarul Ciolacu Ion Marcel, fost director la SC Urbis Serv SRL – societatea de drumuri şi poduri a Consiliului Local Buzău, de Neagu Petre Ema­no­il, actualul director al acestei societăţi, şi de Dobrică Dumitru, administrator al SC Mecan Construct SA Pă­târ­la­ge­le, judeţul Buzău – una dintre fir­me­le "de casă" ale primarului din Bu­zău. Ultimii trei sunt cercetaţi în mai multe dosare de poliţiştii de la Inspectoratul Judeţean Buzău, dar şi de procurorii DNA, pentru comiterea infracţiunilor de abuz în serviciu contra intereselor publice, fals, uz de fals şi asociere în vederea săvârşirii unor infracţiuni, fapte prevăzute şi pedepsite de Legea 78/2000, cu referire la art. 248 indice 1 din Codul Penal.

Unul dintre dosare a ajuns la DNA în urma unui control efectuat de Curtea de Conturi în anul 2009, la Primăria municipiului Buzău, prilej cu care au fost constatate mari nere­guli în derularea unor contracte de achziţie publică. Este vorba despre două contracte, unul de 5 milioane de euro şi altul de 8,7 milioane de euro, încheiate de primarul Boşcodeală cu societatea Consiliului Local – SC Ur­bis Serv SRL. "Atribuirea contrac­te­lor s-a făcut fără respectarea nici unei proceduri de selecţie, contrar preve­de­­rilor OUG nr. 34/2006 privind atri­bu­irea contractelor de achiziţie publi­că, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii" – se arată în raportul Curţii de Conturi. Pe de altă parte, experţii Curţii de Conturi au constatat că pentru cele două contracte nu exista nici un caiet de sar­cini şi nici un proiect. Ambele contracte au acelaşi obiect, definit gene­ric "întreţineri şi amenajări străzi şi trotuare, siguranţa cir­cu­la­ţi­ei" şi "întreţinere spaţii verzi", fără să existe detalierile necesare nici în contracte, nici în vreo anexă a acestora. De exemplu, la data încheierii contractului nu a fost prezentat nici un deviz de ofertă, prin care să se precizeze ce lucrări se vor executa, suprafeţele străzilor care urmau a fi asfaltate, cantităţile de materiale, normele de consum pentru materiale, pentru forţa de muncă şi pentru utilaje etc.

După ce a obţinut în mod fraudulos aceste contracte, firma Consiliului Local Buzău, SC Urbis Serv SRL, condusă de consilierul judeţean Neagu Petru Emanoil, a subcontractat către SC Mecan Construct SA Pătârlagele, unde admnistrator şi acţionar majoritar este Dobrică Dumitru, de asemenea consilier ju­de­ţean, o parte din obiectul contrac­te­lor, şi anume, "executare de servicii de întreţinere şi amenajare străzi şi trotuare în municipiul Buzău", tot fără respectarea vreunei proceduri de atribuire. Or, potrivit articolelor 9 şi 10 din OUG nr. 34/2006, Primăria Buzău trebuia să impună societăţii Urbis Serv, prin contract, să parcurgă procedurile de atribuire, deoarece contractul este finanţat în proporţie de sută la sută de o autoritate pu­blică contractantă, şi anume, de Primărie. Ca urmare, Primăria Buzău a plătit firmei Urbis Serv SRL, în mod nelegal, suma de 12.639.682,49 lei, din care, 9.348.955,53 lei pentru străzi şi trotuare şi 3.290.726,96 lei pentru spaţii verzi.

După ce sesizează şi numeroase nereguli în derularea propriu-zisă a contractelor, printre care o supraeva­lu­a­re a situaţiilor de plată, în sumă de peste un milion de euro (4.832.868 RON), evident, în avantajul firmei Mecan Construct, experţii Curţii de Conturi consemnează: "De fapt, SC Ur­bis Serv SRL nu a fost decât un in­ter­mediar între SC Mecan Construct SA Pătârlagele şi Primăria municipiu­lui Buzău, deoarece, situaţiile de pla­tă pentru asfaltarea străzilor, după ce au fost semnate şi confirmate de con­ducerea societăţii, au fost trimi­se spre decontare Primăriei Buzău, fă­ră ca SC Urbis Serv (societate a Consiliului Local Buzău – n.r. ) să obţină vreun beneficiu din aceste activităţi.

Cu ocazia aceluiaşi control, po­li­ţiş­tii de la Inspectoratul Judeţean Bu­zău au descoperit şi alte ilegalităţi comise de primarul Boşcodeală şi de acoliţii săi. Este vorba, de exemplu, des­pre acordarea ilegală a unor fonduri nerambursabile firmei Fotbal Club Gloria Buzău. Astfel, prin două con­tracte, fără număr şi nedatate, Pri­măria Buzău a acordat clubului de fotbal amintit 1.980.000 de lei, res­pectiv, 1.636.000 de lei. Ulterior, Fot­bal Club Gloria Buzău a încheiat un protocol cu SC Gloria Buzău SA, prin care se obliga "să susţină financiar activitatea fotbalistică a acestei societăţi, inclusiv cu sumele primite de la Primăria municipiului Buzău". A fost încălcată în acest mod Legea nr. 350/2005, care, la art. 3 alin. 4, interzice finanţarea cu fonduri ne­ram­­bursabile, din fonduri publice, a societăţilor comerciale generatoare de profit, aşa cum este, potrivit da­te­lor de la Oficiul Naţional al Regis­tru­lui Comerţului, SC Gloria Buzău SA. Pe de altă parte, poliţiştii care au efectuat ancheta au constatat că Pri­mă­ria municipiului Buzău, în calita­te de proprietar al Complexului Spor­tiv Gloria Buzău şi al anexelor afe­rente – bunuri ce aparţin domeniului public, conform Hotărârii Consiliului Local Buzău nr. 149/29.08.2002 – nu a încheiat un contract de închi­ri­e­re sau de concesionare a bunurilor res­pective cu Fotbal Club Buzău, care le-a pus, în mod ilegal, la dispoziţia SC Gloria Buzău. Poliţiştii au mai constatat că în perioada 2006-2010 Primăria Municipiului Buzău a atribuit în folosinţă, în mod gratuit, Asociaţiei Sportive Voinţa Buzău, în participaţiune cu SC Monte Cris SRL Buzău, spaţiul de sub tribuna peluza-nord a Stadionului Gloria Buzău, în suprafaţă de 413 mp, şi terenul din faţa tribunei, în suprafaţă de 2.685 mp, bunuri ce aparţin domeniului public, fără hotărârea Consiliului Local şi fără a organiza o licitaţie publică, aşa cum prevede legea.

Fără număr, fără număr, are balta peşte!
Ceea ce nu semnalează auditorii Curţii de Conturi, deşi se observă de la o poştă, este incompatibilitatea crasă a "actorilor" acestor afaceri. De exemplu, consilierul judeţean Dobrică Dumitru este nu numai acţionar majoritar la SC Mecan Construct, ci, potrivit declaraţiei sale de interese completate la data de 31 octombrie 2010, el este şi administratorul acestei firme, care face afaceri, cu predilecţie, cu primăriile locale. La rândul său, Neagu Petre Emanoil este consilier judeţean şi, totodată, director al SC Urbis Serv SRL, societate a Consiliului Local Buzău. Practic, primarul Boşcodeală şi viceprimarul Ciolacu Ion Marcel, fost şi el director la SC Urbis Serv SRL, le pune celor doi amici la dispoziţie milioane de euro din fondurile Primăriei, bani pe care aceştia îi mânăresc cum vor, ignorând cele mai elementare reglementări legale. După cum el însuşi consemnează în declaraţia de interese completată la 31 octombrie 2010, consilierul judeţean Dobrică Dumitru, şi, totodată, patron al firmei Mecan Construct, a încheiat cu firma sa, în perioada 2007-2010, nu mai puţin de 11 contracte, cu tot atâtea primării şi consilii locale din judeţ (Buzău, Pătârlagele, Cilibia, Măgura, Ţinteşti, Amaru etc. ) în valoare totală de... 56.006.241,92 RON, adică peste 12 milioane de euro. Fără număr, fără număr, că are balta peşte! Afacerea cu asfaltarea şi întreţinerea străzilor din Buzău a fost cercetată şi de Inspectoratul Judeţean de Poliţie Buzău – Serviciul de Investigare a Fraudelor, care în urma verificărilor a întocmit Dosarul penal nr. 572/P/2009, pe care l-a înaintat Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Servi­ciul teritorial Ploieşti, pentru continuarea cercetărilor faţă de Boşcodeală Constantin, Neagu Petre Emanoil, Ciolacu Ion Marcel şi Dobrică Gh. Dumitru, sub aspectul comiterii infracţiunilor de abuz în serviciu contra intereselor publice, fals, uz de fals şi asociere în vederea săvârşirii unei infracţiuini, fapte prevăzute şi pedepsite de art. 13 ind. 2 şi art. 17 lit. b şi c, din Legea 78/200, cu referire la art. 248 ind. 1 din Codul Penal.

×