x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Scandalul autostrăzilor prost făcute! Nisipul ucigaș de sub șosele

Scandalul autostrăzilor prost făcute! Nisipul ucigaș de sub șosele

de Diana Scarlat    |    13 Noi 2015   •   16:25
Scandalul autostrăzilor prost făcute! Nisipul ucigaș de sub șosele

Constructorul italian Salini Impregilo a ajuns în atenţia procurorilor, pentru cei 22 de kilometri din autostrada Orăştie-Sibiu, dar are probleme şi la Lugoj-Deva. Specialiştii spun că materialele de construcţii folosite nu sunt conforme cu proiectele. Şi în cazul Centurii Sucevei s-au descoperit aceleaşi probleme.

CNADNR s-a bazat până acum pe firme de consultanţă pentru a face verificările în teren, dar surse din domeniul construcţiilor spun că marile probleme sunt chiar la consultanţi, care nu raportează corect. În cazul lotului 2 Lugoj-Deva, s-au fololsit pământuri neconforme şi nisipuri care nu se utilizează niciodată în terasamente, susţin surse din domeniul construcţiilor.

În aceste condiţii, autostrada ar lua-o la vale, chiar dacă în zonă nu sunt alunecări de teren. Explicaţia pentru folosirea acestor materiale este că sunt mult mai ieftine decât cele prevăzute în proiect.

„Nisipul uscat, bine compactat, nu are coeziune. Se poate prăbuşi în orice moment. Potenţialul de alunecare local este imens. Se pot produce fisuri, crăpături, exact ca la Sălişte- Cunţa”, explică Nicolae Boţu, profesor la Facultatea de Construcţii de la Iaşi.

Centura Sucevei stă să cadă

Deşi ar fi trebuit să se dea în folosinţă acum trei ani, Centura Sucevei este neterminată. În schimb, valoarea ei a crescut de la 220 de milioane la 370 de milioane în 2012. O mare parte din traseul pe care a fost proiectată se află în zonă cu potenţial foarte mare de alunecare şi chiar în timpul efectuării lucrărilor porţiuni din şoseaua de centruă, inclusiv poduri şi podeţe, au început să se prăbuşească.

„Lucrarea a fost realizată fără niciun fel de studiu geotehnic iniţial. Studiul de fezabilitate a fost făcut fără documentaţia necesară pentru a se stabili soluţiile în zonă cu potenţial de alunecare evident. S-a constatat că nici terasamentele nu sunt executate corespunzător, folosindu-se materiale de calitate foarte proastă, neconforme”, mai spun evaluatorii lucrării. Constructorul, SCCF Iaşi, a dat faliment, iar lucrarea va fi continuată de Direcţia Regională de Drumuri Iaşi.

Deocamdată, CNADNR nu ştie de câţi bani are nevoie acum pentru finalizarea proiectului, studiile de evaluare fiind încă în derulare.
 

×
Subiecte în articol: autostrazi orastie nisip sibiu deva lugoj