x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Se fură şinele de sub tren

0
Autor: Paula Anastasia Tudor 02 Mai 2011 - 18:58
Se fură şinele de sub tren /Jurnalul Naţional
Vezi galeria foto


163405-img-0059.jpgCu ani în urmă, "magneţii" erau cei care furau fierul din vagoane. Acum, firmele fiind obligate să-şi păzească marfa, "magneţii" s-au transformat: din hoţi din vagoane în hoţi de va­goa­ne (de la care fură mai ales me­ca­nis­mele de frânare). Dar s-au îndreptat şi spre calea aflată în uz. În februa­rie, la Valul lui Traian au fost sustra­se contraşine de pe magistrala princi­pa­lă, unde trenul intră cu 140 km/h. Ori­ce tren care intra în curbă sărea de pe şină. În septembrie 2009, accele­ra­tul Bucureşti – Timişoara a deraiat. În mai 2008, acceleratului Bucureşti – Iaşi i-a sărit şina de sub roţi, omo­rând o tânără.

De pe calea ferată se fură tot, de la material mărunt (buloane, şu­ru­buri) şi cabluri până la instalaţii, piese de macaz, linii de contact… "F­e­no­me­nul a existat permanent, dar în ul­ti­ma perioadă a atins cote alarman­te", susţine Dorin Maer, directorul Regionalei CFR Constanţa. "Sunt foarte mulţi inşi care acţionează pe linia asta, sunt organizaţi, lucrează în cete de câte 10-20 de inşi. Dacă vreun şef de district îi vede şi intervine, îl ameninţă că ştiu la ce şcoală îi merge copilul. Nu zic şi că unii dintre ai noştri nu-s implicaţi. Am dat afară patru şefi de district pe tema asta."

Radu Anton, şef serviciu Siguranţa circulaţiei din Regionala Constanţa, ne-a explicat mai în detaliu "lipsurile" cu care se confruntă. "De pe calea ferată în curs de reabilitare sunt furturile de cea mai mare am­ploa­re, deoarece lucrarea e pe distan­ţă foarte mare. Se fură foarte mult şi de pe liniile închise circulaţiei. Dar când încep să fure de pe linia în func­ţie, pe lângă pagubă apare pericolul, că fiecare şurubel are importanţa lui. De pe astea încă nu şi-au permis să fure şina, doar materialul mărunt. Când s-au furat contraşinele la Valul lui Traian, de pe linia nouă, din mo­men­tul în care s-a constatat s-a întrerupt circulaţia pentru câteva ore. Urma să treacă rapidul Constanţa – Bucureşti." Cei care observă lipsurile sunt revizorii de cale, însă ei încep tura dimineaţa, pe lumină. "Lângă semnalele luminoase", continuă şeful de serviciu, "sunt dulapi metalici cu o sumedenie de piese, preponderent relee, care din punct de vedere al va­lo­­rificării ca fier nu cântăresc mare lu­cru, dar, fiind aparate de mare preci­zie, pentru noi valoarea lor e foarte ma­re. În lipsa lor, instalaţia nu-mi in­dică situaţia de fapt de pe şină. Nu de­mult s-a furat dintr-un astfel de du­lap. Le-am schimbat, urmând ca a doua zi să facem legăturile la cabluri. A doua zi era furat semnalul cu totul (semaforul de pe cale). În ultima pe­ri­oa­dă am avut între 22 şi peste 50 de furturi pe săptămână. Acelaşi lucru se întâmplă cu inductorii (instalaţii auto­stop montate în cutii de alumi­niu, prinse pe lângă şine). Rolul lor e să frâneze automat un tren care trece cu viteză prea mare prin dreptul lor sau când semnalul de oprire e pe roşu. Tot ansamblul de instalaţii de siguranţă feroviară este făcut astfel încât să funcţioneze chiar şi-n în condiţiile unei erori umane, dar când se scot piese nu mai funcţionează la parametri. Iar toate aceste instalaţii sunt legate prin cabluri. Nu ştiu dacă este zi de la Dumnezeu să nu fie tăieri de cabluri. Au început să le şi dezgroape, că ele din loc în loc ies la suprafaţă." Şi furturile din trenuri afectează sigu­ran­ţa circulaţiei, deşi s-au redus ca am­ploare. Hoţii urcă în tren şi aruncă fierul. "Au fost însă cazuri în care bucăţile aruncate au distrus picheţii, au retezat cabluri sau au dărâmat stâlpi de semnal. Bucăţile rămase pe şine au produs inclusiv deraieri", avertizează şeful Serviciului Siguranţa Circulaţiei.

Comisarul-şef Vasile Viorel, de la Serviciul Regional de Poliţie Tran­s­por­turi Constanţa, spune că şi CFR are partea sa de vină, în special în zonele în care s-a făcut reabilitarea şinei, materialele fiind scoase şi lăsate pe lângă cale, neîmprejmuite şi nepăzite. Deoarece, conform Legii 333/2003, "paza căilor ferate (…) se asigură de către operatorii economici de profil". Punct de vedere susţinut şi de IGPR, care consideră drept cauze generatoare ale comiterii furturilor pe calea ferată "neasigurarea corespunzătoare a pazei în toate locurile unde se comit frecvent furturi, în special depozitele (permanente sau temporare), neasigurarea cu pază a podurilor, tunelurilor, viaductelor şi lucrărilor de artă din sectorul transporturilor feroviare, cu toate că unele dintre acestea sunt obiective strategice, pe lângă sta­ţio­narea îndelungată a unor trenuri în triaje, restricţiile de viteză ca urmarea a lucrărilor de modernizare, circulaţia pe timp de noapte, reţeaua foarte mare de cale ferată şi dispunerea acesteia prin zone greu accesibile".

De cealaltă parte, CNCF "CFR", prin Oana Brânzan, şefă a biroului de presă, susţine că "se încearcă prevenirea furturilor, prin înlocuirea componentelor metalice cu componente din plastic, fibră de sticlă, fibră optică, după caz. Cât despre pază, directorul Regionalei CFR Constanţa, Dorin Maer, spune că e practic imposibil să se asigure pe toată calea ferată. "Noi, Regionala Constanţa, suntem întinşi pe patru judeţe. Unde să păzesc? Mai ales la noi aici, pe coridor (Paneuropean – n.r.), că s-a scos tot, n-am avut atâtea spaţii închise încât să ducem tot sub cheie. Eu nu îi dau unui paznic să păzească 200 mp, ci tot sectorul Ciulniţa – Constanţa. Păi tot bugetul companiei nu ajunge. Avem contract cu o firmă de pază  pentru triajul de la Ciulniţa. Acolo nu se mai duc (hoţii – n.r.), s-au mutat în Murfatlar şi fură de-acolo. Nu pot să păzesc toată linia."

Pe prevenirea furturilor pe CF ac­ţio­nează şi Legea 289/2005, care limi­tează accesul persoanelor neautori­zate în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare la mai puţin de 20 de metri de axa căii ferate. Însă aceeaşi lege precizează că se pedepseşte fapta persoanei neautorizate care pă-trunde şi refuză părăsirea zonei. Logi­ca spune că orice hoţ, la vederea po­liţiştilor sau a jandarmilor, părăseşte zona fără somaţie, luând-o la fugă.

Legea 333/2003 prevedea la art. 17 că paza căilor ferate (dar şi a pădurilor, conductelor, sistemelor de irigaţii, reţelelor telefonice şi electrice) "se asigură de către con­du­că­to­rii unităţilor centrale de profil, prin corpuri specializate de pază". Corpu­rile specializate urmau a fi înfiinţate şi organizate în baza unui regulament aprobat prin hotărâre de guvern. Patru ani au aşteptat ceferiştii ho­tă­rârea de Guvern cu pricina. Până în ianuarie 2007, când art. 17 a fost mo­dificat prin Legea 9/2007, care a scos orice referire la vreun corp specializat, lăsând paza exclusiv în spatele operatorilor economici de profil.

Nu există instrumente legislative pentru prevenire. Nu există nici pentru coerciţie. Pe 9 aprilie 2011 a intrat în vigoare OUG 31/2011, care interzi­ce centrelor de colectare achizi­ţio­narea, de la persoane fizice, a meta­lelor feroase şi neferoase utilizate în activitatea feroviară, sancţionând fapta cu amendă între 20.000 şi 40.000 RON, plus un tarif de des­pă­gu­bire către CFR, concomitent cu anu­larea autorizaţiei de funcţionare. Conform OUG, organele de control sunt numite prin ordin al ministrului Transporturilor. "Eu nu pot aplica ordonanţa asta, doar Ministerul Transporturilor poate, dar nu ştiu cum o va face", se întreabă, retoric, comisarul-şef de Poliţie Transporturi Vasile Viorel. "A dat posibilitatea de acţiune doar CFR, dar cum intră un ceferist în curtea unui agent economic?" 

Fără de lege însă, hoţii continuă să opereze, atentând la siguranţa călătorilor. "Toate furturile şi distrugerile de componente feroviare pun în pericol siguranţa circulaţiei trenurilor", e de acord Oana Brânzan, de la CNCF "CFR". "În 2009, pe secţia de circulaţie Caracal – Craiova, şapte vagoane din compunerea trenului accelerat 1692 au deraiat după ce persoane neidentificate au desfăcut şi sustras elementele de prindere (buloane orizontale, eclise, buloane verticale) a şinei de traverse." Acceleratul circula pe ruta Bucureşti – Timişoara, având 300 de călători. A sărit de pe şine, 15 persoane ajungând la spital. Mai aproape de zilele noastre, pe 7 februarie a.c., 55 de trenuri au avut întârzieri majore, iar alte 16 au fost anulate, pentru că opt cabluri au fost secţio­nate în zona Gării de Nord din Bucureşti. Ceea ce nu-i va opri pe hoţi să opereze în continuare...

Va urma: Ce alte pasiuni mai au hoţii de fier vechi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Contrabanda cu țigări a înflorit la sat

Contrabanda cu țigări a înflorit la sat
Țigări de contrabandă, păzite cu câini periculoși, au ajuns în mai multe comune din Argeș. Ofițerii de la Combaterea Criminalității Organizate au descoperit că, timp de un an de zile, zeci de mii de baxuri...

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural
Anul școlar a debutat cu stângul, din punct de vedere al transportului elevilor la școli și licee. După ce aproape i-a falimentat pe transportatori, anul trecut, Guvernul încă nu înțelege de ce unii dintre ei...

Un nou scandal în educație, generat de Ministerul Sănătății

Un nou scandal în educație, generat de Ministerul Sănătății
În prima săptămână de școală din sistemul preuniversitar se revoltă deja cadrele didactice. Sindicatele din învățământ anunță că vor da statul în judecată pentru decizia de a le cere cadrelor didactice...

România nu poate rezista mai mult de 14 zile în fața frigului

România nu poate rezista mai mult de 14 zile în fața frigului
Agenda publică este acoperită de panica facturilor mari la gaze naturale. Există însă vești și mai îngrijorătoare pentru perioada următoare și care fac referire la asigurarea efectivă a gazelor naturale în s...

Afaceri pe bani publici, antamate în valul doi, finalizate în valul patru. Pe ce mai sparg banii instituțiile statului

Afaceri pe bani publici, antamate în valul doi, finalizate în valul patru. Pe ce mai sparg banii instituțiile statului
Galerie Foto Mai multe instituții publice, unele extrem de vizibile în planul politic al perioadei pe care o traversăm, se întrec în achiziții care mai de care mai interesante. Vorbim despre Consiliul Superior al Magistraturii,...

Pacienții cu COVID, plimbați din nou între spitale

Pacienții cu COVID, plimbați din nou între spitale
Deși, începând din luna martie a acestui an, spitalele din România nu mai sunt împărțite în COVID și non-COVID, conform Ordinului MS 434/2021, pacienții cu COVID-19 aflați în stare critică au început să...

Noul „munțoman” vrea iluminat stradal pe potecă și dozatoare cu apă pe vârf

Noul „munțoman” vrea iluminat stradal pe potecă și dozatoare cu apă pe vârf
Galerie Foto Salvamontiștii argeșeni au fost certați de tatăl unei tinere că traseul montan pe care îl parcurgea fiica lui nu era iluminat. În jur de 10 apeluri a dat omul, atât la 112, cât și la Dispeceratul Național...

Angajații CJ Suceava, puși să învețe cum stă treaba cu planificarea strategică 

Achizițiile trăsnite au devenit un sport național când vorbim despre administrațiile locale. De la an la an, tot mai inventivi, edilii găsesc cele mai ingenioase contracte pentru a sifona banii publici, fie pentru...

“Alba-neagra” cu funcții guvernamentale, după ruperea Coaliției. Violeta Vijulie s-a reîntors la conducerea ANFP, în locul USR-istului care a înlocuit-o

“Alba-neagra” cu funcții guvernamentale, după ruperea Coaliției. Violeta Vijulie s-a reîntors la conducerea ANFP, în locul USR-istului care a înlocuit-o
Pe toate vocile, comunicatorii PNL susțin că singura soluție pentru România este refacerea Coaliției de „dreapta”, alături de cei de la USR-PLUS. Iar una dintre aceste voci care militează pentru o împăcare p...

Campionat de atacuri la adresa lui Iohannis, din zona anti-PSD. În Parlament, moțiunea USR și AUR, blocată

Campionat de atacuri la adresa lui Iohannis, din zona anti-PSD. În Parlament, moțiunea USR și AUR, blocată
Galerie Foto De la declanșarea crizei politice, atacurile venite dinspre USR-PLUS către foștii parteneri de guvernare de la PNL – aripa „Cîțu” s-au mutat și către Palatul Cotroceni, iar, în ultimele zile, aceste atacuri...

Cel mai mare distribuitor de gaze din România îi are ca administratori pe secretarul de stat în Ministerul Economiei și pe soția fostului președinte PMP

Cel mai mare distribuitor de gaze din România îi are ca administratori pe secretarul de stat în Ministerul Economiei și pe soția fostului președinte PMP
Prim-vicepreședintele Biroului Permanent al Partidului Național Liberal, care ocupă și funcția de secretar de stat în Ministerul Economiei, Daniela Nicolescu, a fost numită, la propunerea Ministerului Energiei,...
Serviciul de email marketing furnizat de