Potrivit acestuia, cei cu permis de portarmă vor putea să dețină un număr nelimitat de arme pentru protecția personală, nu doar două, cum este în prezent. Mai mult, autorizația de procurare a armelor letale va putea fi dată și inculpaților din dosare penale, dacă aceștia nu au fost puși sub acuzare pentru faptele săvârșite cu violență sau cele privind regimul armelor și munițiilor.
Pus recent pe masa senatorilor, proiectul legislativ prin care se propune o serie de modificări ale Legii 295/2004 privind regimul armelor și munițiilor (lege care stabilește categoriile de arme, componente esențiale și muniții, precum și condițiile în care deținerea, portul, folosirea și operațiunile cu aceste arme sunt permise pe teritoriul României) este inițiat de opt deputați, dintre care șase sunt social-democrați, și susținut de alți 27 de parlamentari.
Reducerea birocraţiei, sporirea protecţiei
Potrivit inițiatorilor, care, de altfel, au fost destul de zgârciți la capitolul argumente aduse în favoarea necesității schimbării legislației în acest domeniu, propunerea clarifică și detaliază în mod corespunzător toate aspectele practice presupuse de aplicarea Legii 295/2004, „pentru asigurarea unei implementări eficiente”.
„Actul normativ propus vizează simplificarea procedurilor administrative şi reducerea birocraţiei, sporirea protecţiei ordinii publice, siguranţei naţionale, vieţii şi integrităţii corporale a persoanelor”, se arată în expunerea de motive care însoțește proiectul de lege.
Practic, vor să elimine unele restricții importante atât pentru cei care dețin în prezent arme de pază și apărare, dar și arme de vânătoare, cât și pentru cei care vor să solicite o astfel de autorizație.
Una dintre principalele modificări vizează numărul de arme pentru care se poate acorda autorizația de procurare. Concret, inițiatorii legii vor ca și în cazul armelor de apărare și pază, numărul de arme pe care îl poate cumpăra posesorul unei astfel de autorizații să fie nelimitat, așa cum este în cazul altor categorii de arme de foc: armele de colecție, arme de vânătoare și armele de tir - folosite de sportivi.
În prezent, legislația prevede că persoanele care au dreptul să dețină arme letale pentru protecția personală pot procura doar două astfel de arme.
Prevederea actuală cu „cel mult două arme” este restrictivă, consideră inițiatorii, atât timp cât numărul armelor de colecţie (care includ și arme de pază şi apărare) este nelimitat.
Pașaportul european, valabil și pe teritoriul statelor terţe
O altă modificare propusă de inițiatorii legii vizează eliminarea unor restricții la acordarea autorizației de deținere de arme letale.
Conform legislației în vigoare, persoanele inculpate în cauze penale pentru fapte săvârșite cu intenție nu pot deține acest tip de arme, însă proiectul de lege pus acum în dezbatere prevede ca această restricție să fie aplicată doar persoanelor care sunt puse sub acuzare pentru fapte săvârșite cu violență sau cele privind regimul armelor și munițiilor.
Proiectul legislativ schimbă regulile și pentru posesorii de permis european pentru arme de foc, astfel încât aceștia să nu mai fie obligaţi să solicite de la Poliţia Română, pentru deplasarea în state terţe, a încă unui document (autorizaţie de scoatere de pe teritoriul României a armelor letale), care, practic, spun inițiatorii „să ateste acelaşi lucru, că este deţinător legal al armelor şi că are drept de deţinere şi port al acestora”.
„Paşaport european pentru arme de foc - documentul emis la cerere, în condiţiile legii, de autoritatea competentă, care conferă titularului dreptul de a circula pe teritoriile statelor membre, precum și pe teritoriul statelor terţe, împreună cu armele înscrise în acest document, numai în măsura în care deţinerea, portul şi folosirea acestor arme este permisă în statul în care urmează să călătorească sau, după caz, dacă este autorizat de autorităţile competente ale acelui stat să introducă pe teritoriul său armele respective”, conform documentului.
Vor putea fi depozitate în mai multe locuri
Sunt modificate, de asemenea, regulile privind locurile în care o persoană își poate depozita armele.
În prezent, titularul dreptului de deținere a armei poate să o păstreze „la domiciliul sau reședința înscrisă în documentul de identitate”, iar autorii proiectului legislativ extind aceste locuri, adăugând „şi orice alte locuri utilizate de acesta, în spaţiile pentru care a fost autorizat”. În cazul armelor letale, spațiile în care sunt depozitate acestea și muniția aferentă vor fi „comunicate în prealabil poliției”.
În cazul armelor de apărare și pază, inițiatorii elimină condiția ca arma să se afle în permanență asupra titularului permisului și adăugând posibilitatea ca aceasta să poată fi împrumutată altor persoane.
Practic, proiectul legislativ prevede ca arma de apărare „să nu fie înmânată, sub nicio formă, altor persoane, cu excepţia armurierilor, intermediarilor, organelor de poliţie competente, persoanelor prevăzute de lege cărora le pot fi împrumutate, precum şi personalului abilitat prin lege să păstreze şi să asigure securitatea temporară a armelor, la intrarea în instituţiile publice, în mijloacele de transport naval sau aerian, precum şi în alte locuri unde portul armei este interzis prin lege”.
Armele de apărare și pază sunt, conform legii, „arme de foc scurte, recunoscute în condițiile prevăzute de lege, destinate să asigure apărarea vieții, integrității și libertății persoanelor fizice, precum și a bunurilor aparținând persoanelor fizice sau juridice”.
Inițiatorii au cerut dezbaterea şi adoptarea propunerii legislative în procedură de urgenţă.
Cine sunt românii care pot deține arme letale pentru protecția personală
Conform legislației în vigoare, categoriile de persoane fizice care pot fi autorizate să procure arme de apărare și pază sunt:
- demnitarii, magistrații, diplomații, militarii și polițiștii, pe perioada cât sunt în activitate și după încetarea activității, pensionare, trecerea în rezervă sau retragere, după caz, cu excepția situației în care aceștia și-au pierdut calitatea din motive imputabile lor;
- persoanele care îndeplinesc o funcție ce implică exercițiul autorității publice, pe perioada în care au această calitate, cu excepția personalului de pază din cadrul societăților specializate de pază;
- persoanele incluse în programe de protecție a martorilor, pe perioada în care au această calitate.