Firmele private si alte facilitati civile pot fi verificate de experti straini specializati in controlul armamentelor.
Chiar daca societatile comerciale nu au nici o legatura cu domeniul armelor, specialistii pot cere, pe baza tratatelor internationale semnate de Romania, sa controleze orice intr-o anumita zona.Dupa caderea comunismului, una dintre masurile luate la nivel international pentru a limita suspiciunile dintre tarile care apartinusera celor doua blocuri politico-militare a fost aceea de a se demara actiuni reciproce de inspectare a capabilitatilor militare. Spionajul a fost astfel partial inlocuit cu o transparenta principiala. Pana acum, de acest domeniu sensibil al controlului armamentelor raspundea, in ceea ce priveste implementarea, Ministerul Apararii Nationale, prin Sectia Controlul Armamentelor si Verificare. Activitatea de control al armamentelor este coordonata, politic vorbind, de Ministerul Afacerilor Externe.
Transfer la civili
Pentru ca in diferitele tratate si acorduri internationale pe care le-a semnat si Romania se stipuleaza ca echipele de inspectie pot controla si facilitati civile pe langa cele militare, Sectia de la MApN se afla, cumva, intr-o pozitie delicata. Avandu-se in vedere faptul ca intr-o societate democratica controlul civil asupra fortelor armate reprezinta un punct de pornire, incepand cu sfarsitul lui 2003 Sectia a fost transferata la Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, institutie aflata in subordinea Guvernului.
Control in 10 zile
Controlul efectiv se desfasoara dupa un algoritm bine legiferat international. Daca, sa spunem, Federatia Rusa doreste sa inspecteze o anumita zona de 65 de kilometri patrati din Romania demareaza cererea. Atunci, Romania va fi obligata sa primeasca echipa de experti rusi, sa ii asigure toate conditiile de cazare, masa si transport la un standard ridicat si sa asigure personal care sa o insoteasca in acea zona. Odata ajunsi specialistii rusi la Aeroportul Otopeni comunica partii romane intr-un interval de o ora unitatea militara (sau cladiri apartinand institutiilor de stat sau private, instalatii industriale civile sau alte obiective de interes national si strategic din zona aleasa). Partea romana are obligatia ca in 6 ore sa ii duca in locul cerut de echipa de inspectori, iar acestia au la dispozitie 48 de ore pentru a efectua verificarea. O echipa de inspectie nu poate sa ramana mai mult de 10 zile in tara pe care o vizeaza.
3.000 de dolari inspectia
Fiecare tara are pentru un an o cota pasiva de inspectii calculata in functie de cativa parametri. De pilda, Romania poate primi 15 inspectii. Daca respectiva cota a fost "consumata ", Romania anunta acest lucru la nivel international si nu mai are obligatia de a primi pentru acel an vreo echipa de inspectori. Potrivit uzantelor se accepta si alte inspectii peste cota pasiva, dar in acest caz tara care solicita verificarile isi suporta singura cheltuielile de cazare si transport. La o astfel de actiune, statul roman cheltuie pentru o echipa de 9 inspectori straini si escorta romaneasca formata din 9 specialisti intre 70 si 100 de milioane lei. Bineinteles, si echipele de inspectie romanesti se bucura de aceleasi privilegii in strainatate. (Razvan Belciuganu)
Coordonare la nivel national
Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale este organismul guvernamental specializat pentru managementul resurselor de aparare, pregatirea economiei nationale pentru situatii de criza sau razboi. Seful OCSPS, generalul Petru Pana, crede ca transferul respectiv "va permite un control operativ si o gestionare totala, la nivel national". Romania a inspectat anul trecut 18 locuri, printre care, pentru prima data, si Danemarca si Norvegia.