Pana nu demult – nici o suta de ani sa fi trecut – parfumul a fost apanajul celor bogati. Doar ei isi permiteau sa cumpere serviciile parfumerilor si ingredientele pentru formula perfecta. Odata cu avansul stiintific si cu descoperirea de noi compusi, mai ieftini, odata cu inovarea echipamentului necesar pentru transformarea unui atelier de manufactura intr-o fabrica, parfumurile au inceput sa apara si in vietile oamenilor obisnuiti, iar o data cu cresterea consumului, dupa cel de-al doilea razboi mondial, a devenit chiar o banalitate. Desigur, mai exista inca fragrante care nu sunt accesibile publicului larg. De regula, acestea sunt editii limitate, create de parfumeri renumiti.
La inceputul anilor 2000, omul de rand a inteles ca si el are dreptul la un parfum unic, care sa-l reprezinte si sa-l diferentieze de restul utilizatorilor de fragrante comune. Si asa s-a nascut o noua moda in industrie: parfumurile de comanda.
Cu cat aromele devenau mai comune si mai populare, cu atat inovatia si-a facut mai mult loc in viata de zi cu zi. De la creatorii de parfumuri cu arome bizare, precum cele de mancare, la altii care au folosit ultimele descoperiri tehnice si stiintifice pentru a crea ceva unic. Si nimic nu a avut mai mult succes decat parfumul personalizat... Ce poate spune mai multe despre tine si ce poate fi mai apropiat de gustul tau decat un parfum facut chiar de mana ta? De fapt, ar fi impropriu sa spunem ca parfumurile de comanda sunt facute chiar de clienti, dar acestia contribuie atat de mult la alcatuirea propriei fragrante, incat nu e mare diferenta.
Exista o multime de ateliere unde se pot face parfumuri la comanda. De regula, fiecare dispune de o gama variata de arome si ingrediente pe care le pune la dispozitia clientului. Intr-un astfel de atelier vei putea mirosi si analiza fiecare aroma in parte, vei putea decide ce ingrediente sa cuprinda noua ta fragranta si, alaturi de un profesionist, vei putea echilibra aceste ingrediente intr-o formula. Formula va fi notata pe o hartie si, exact ca la o prescriptie medicala, ea va putea fi folosita din nou pentru recrearea parfumului ori de cate ori acesta se termina. Si, partea amuzanta, numele parfumului este ales nu de atelier, ci chiar de client. Numele poate sa contina chiar un mesaj explicit. Ce-ai zice daca, de exemplu, ai numi parfumul 'Maria, casatoreste-te cu mine!' si... l-ai recompune in fiecare an, cand aniversarea cererii in casatorie se apropie!
Acest procedeu a luat atata amploare, incat unele ateliere ofera asemenea servicii chiar si online, pentru cei care nu pot sa vina la sediu. Aici insa, procesul dureaza mai mult. Intai are loc o mica discutie prin care parfumerul incearca sa afle preferintele olfactive ale clientului, apoi ii trimite cateva mostre din gama de mirosuri preferate. Abia dupa ce clientul a mirosit mostrele si a ales, parfumul este creat si livrat acestuia.
Iar pentru cativa banuti in plus – sau foarte multi, depinde de preferinte – pana si ambalajul poate fi personalizat.