Acest lucru înseamnă, de exemplu, că este mai ușoară și mai uzuală obținerea unor împrumuturi mici online - care, însă, se pot dovedi scumpe sau nepotrivite. Totodată trebuie ținut cont de noile modalități de obținere digitală a informațiilor și de evaluare a bonității consumatorilor prin utilizarea sistemelor de inteligență artificială (IA) și a datelor de altă natură. Regulile actuale nu protejează suficient de bine consumatorii vulnerabili de la supraîndatorare și, în plus, regulile nu sunt armonizate între țările UE, arată Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene care au adoptat o nouă directivă privind creditele de consum. Ea va intra în vigoare în termen de doi ani și odată cu aplicarea ei va fi abrogată Directiva 2008/48/CE.
Noile reguli impun creditorilor să ofere informații standard consumatorilor într-un mod mai transparent și să le permită să vadă ușor toate informațiile esențiale pe orice dispozitiv, inclusiv pe telefonul mobil. De asemenea, reclamele pentru credite nu trebuie să încurajeze consumatorii supraîndatorați să ia credite și trebuie să conțină un mesaj care să explice clar că împrumutul costă bani. Pentru a stabili dacă un credit se potrivește cu nevoile și posibilitățile unei persoane înainte de a fi acordat, Comisia Europeană vrea să fie solicitate informații cu privire la obligațiile curente sau la costul vieții unei persoane, însă fără a lua în considerare date colectate de pe rețelele sociale sau cele referitoare la starea de sănătate.
Creditele de consum sunt acele împrumuturi făcute pentru achiziționarea unor bunuri de consum sau servicii. Se folosesc frecvent pentru a cumpăra mașini, călătorii sau obiecte de uz casnic. Conform regulilor actuale, creditele de consum sunt cuprinse între 200 de euro și 75.000 de euro, iar noile reguli se vor aplica creditelor până la 100.000 de euro.
Noile reguli impun:
-
Evaluarea corespunzătoare a bonității consumatorului;
Citește pe Antena3.roUn băiat de 18 ani riscă 20 de ani de închisoare după o vacanță cu familia în Dubai. De ce este acuzat -
Plafonarea taxelor și comisioanelor;
-
Opțiunea de a renunța necondiționat la credit timp de 14 zile;
-
Dreptul de a rambursa anticipat;
-
Reclamele trebuie să avertizeze în mod clar că orice împrumut are un cost;
Informații standard care trebuie oferite
Odată cu intrarea în vigoare a noii directive, statele UE vor trebui să impună ca publicitatea privind contractele de credit să includă un avertisment clar și vizibil pentru a sensibiliza consumatorii cu privire la costurile îndatorării, utilizând formularea „Atenție! Banii împrumutați costă bani” sau o formulare echivalentă.
De asemenea, publicitatea privind contractele de credit care indică rata dobânzii aferente creditului sau alte cifre referitoare la orice cost al acestuia pentru consumator să includă informații standard de prezentare care să poată fi citite cu ușurință sau auzite în mod clar, dacă este cazul. Astfel, reclamele vor trebui să specifice în mod clar, concis și vizibil, toate elementele următoare:
-rata dobânzii aferente creditului, fixă și/sau variabilă, împreună cu informații privind eventualele costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator;
-valoarea totală a creditului;
-dobânda anuală efectivă;
-dacă este cazul, durata contractului de credit;
-în cazul unui credit sub forma unei amânări la plată pentru anumite bunuri sau servicii, echivalentul în numerar al prețului și cuantumul oricărei plăți în avans;
-dacă este cazul, valoarea totală plătibilă de către consumator și cuantumul ratelor.
Ce pot interzice statele UE
Statele membre vor avea mână liberă să interzică publicitatea pentru produsele de credit care:
(a) |
încurajează consumatorii să solicite un credit, sugerând că acesta ar îmbunătăți situația financiară a consumatorilor respectivi; |
(b) |
precizează faptul că contractele de credit în curs sau creditele înregistrate în bazele de date au o influență redusă sau nu au nicio influență asupra evaluării unei cereri de credit; |
(c) |
sugerează în mod fals că respectivul credit conduce la o creștere a resurselor financiare, constituie un substitut pentru economii sau poate ridica nivelul de trai al unui consumator; |
(d) |
evidențiază ușurința sau rapiditatea cu care se poate obține creditul; |
(e) |
afirmă că o ofertă promoțională este condiționată de contractarea unui credit; |
(d) |
oferă „perioade de grație” mai mari de trei luni pentru rambursarea ratelor de credit |